Greenlots EV charging at Columbus USA

Hybryda plug-in – co to znaczy i czym charakteryzuje się tego typu auto?

Elektryfikacja floty to powszechne rozwiązanie w przechodzeniu na floty nisko- i zeroemisyjne w wielu firmach. Poszukując oszczędności i możliwości zmniejszenia śladu węglowego, wiele biznesów sięga po auta hybrydowe. Jedną z wersji takiego napędu jest hybryda plug-in. Co ją wyróżnia i kiedy warto wybrać tego typu samochód dla floty?

Autor Shell Fleet Solutions Team w dniu kwi 08, 2024

Hybryda typu plug-in – co to za napęd?

W autach hybrydowych znajduje się zarówno silnik spalinowy, jak i elektryczny. W zależności od konstrukcji wyróżnia się hybrydy równoległe, w których napęd na koła może być przekazywany z obu jednostek napędowych i szeregowe, gdzie koła bezpośrednio napędza tylko silnik elektryczny. Auto hybrydowe typu plug-in (PHEV, z ang. plug-in hybrid vehicle) musi być wyposażone w układ równoległy.

Plug-in – co to znaczy?

Podstawową cechą hybryd typu plug-in jest możliwość ładowania ich z sieci zewnętrznej, ładowarek publicznych lub stacji zainstalowanych w biurze bądź w domu na podjeździe lub w garażu użytkownika. Istnieje również metoda ładowania ich bezpośrednio z sieci energetycznej, ale jest bardziej czasochłonna.

Klasyczna hybryda nie została wyposażona w gniazdo ładowania. W układzie hybrydowym zmniejszenie zużycia paliwa i ilości generowanych zanieczyszczeń, możliwe jest dzięki zastosowaniu napędu elektrycznego. Bateria układu ładowana jest przez dedykowane układy rekuperacji w wyniku odzyskiwania energii wyprodukowanej przez silnik spalinowy, a nie zużytej do napędzania pojazdu. Zwykle tego typu auta mają niewielkie akumulatory trakcyjne, pozwalające przejechać bez asysty silnika spalinowego do kilku kilometrów.

Hybryda plug-in wyposażona jest w większe akumulatory, które ładuje się za pośrednictwem gniazda zewnętrznego. Silnik nie będzie w stanie naładować ich „do pełna”, ale dzięki temu na dystansie do kilkudziesięciu kilometrów można poruszać się wyłącznie w trybie elektrycznym.

Hybryda typu plug-in – co to jest i jak działa?

W samochodzie hybrydowym typu plug-in kierowca ma największy wpływ na to, jak wykorzystywane będą źródła napędu pojazdu, wybierając pomiędzy trybem elektrycznym a hybrydowym.

W trybie elektrycznym koła napędzane są bez udziału jednostki spalinowej, która jest wtedy unieruchomiona i odłączona od napędu. Auto zużywa wówczas energię zgromadzoną w akumulatorach. Gdy będzie jej zbyt mało, automatycznie przejdzie w tryb hybrydowy.

Podczas jazdy hybrydowej silnik spalinowy i elektryczny współpracują. Jednostka benzynowa stanowi dodatkowo generator prądu, który podładowuje akumulatory. Dzięki temu zasięg elektryczny może się z czasem nieco powiększyć. To, w jaki sposób współdziałają oba źródła napędu, zależy od konstrukcji danego modelu. W tym trybie auto funkcjonuje jak tradycyjna hybryda.

Hybryda plug-in – zalety i wady

Hybrydy typu plug-in to bardzo ciekawe konstrukcje, które z założenia mają łączyć zalety auta hybrydowego oraz elektrycznego i całkiem dobrze spełniają te zadania. Możliwość przejechania około 50 km tylko przy użyciu napędu elektrycznego jest wystarczająca podczas codziennej jazdy miejskiej. Natomiast w przypadku dłuższych tras, kierowca nie jest ograniczony dostępnością ładowarek.

Akumulatory aut plug-in są większe niż w hybrydach bez gniazdka, ale zdecydowanie mniejsze niż w pojazdach w pełni elektrycznych. Mają najczęściej pojemność między 10 a 20 kWh. Tylko nieliczne posiadają możliwość ładowania na ładowarkach szybkich DC prądem stałym, dzięki czemu czas ładowania „do pełna” jest stosunkowo krótki – może wynosić nawet mniej niż godzinę.

Podstawową wadą hybryd typu plug-in jest większy ciężar auta, który wynika głównie z zastosowania pojemniejszych akumulatorów. Przeważnie masa gotowego do jazdy samochodu jest o 200-300 kg wyższa niż tradycyjnej hybrydy w tym samym modelu. Oznacza to, że zużycie energii, opon oraz klocków hamulcowych czy elementów zawieszenia będzie bardziej intensywne. W dłuższej perspektywie może oznaczać to wyższe koszty eksploatacji.

To utrudnienie częściowo niwelują mniejsze wydatki na energię. Hybrydy plug-in dużą część swojego przebiegu pokonują w trybie elektrycznym, a obecnie koszty ładowania – szczególnie przy ładowaniu na ładowarkach prywatnych – są o wiele niższe niż w przypadku tankowania benzyny.

Pod względem kosztów hybryda plug-in przegrywa jednak z modelem bez gniazdka – także na etapie zakupu czy leasingu. Ich ceny są 20-30% wyższe i podobnie jak w przypadku ciężaru, wynika to z zastosowania większych akumulatorów.

Konstrukcją hybryda plug-in niewiele różni się od odmiany bez wtyczki. Akumulatory trakcyjne zajmują sporo miejsca, dlatego auta tego typu zwykle mają stosunkowo małe zbiorniki paliwa. Dzięki napędowi na energię elektryczną zasięg zazwyczaj nie jest znacznie mniejszy. Jednak należy pamiętać, że tankowania w trasie mogą być nieco częstsze niż przy używaniu auta spalinowego czy tradycyjnej hybrydy.

Electric charging station

Hybryda typu plug-in – co to oznacza dla floty?

Elektryfikacja flot to obecnie najczęściej obierany kierunek unowocześnienia firmowych samochodów oraz przechodzenia na floty nisko- bądź zeroemisyjne. Większe możliwości aut elektrycznych powodują, że w coraz szerszym zakresie można wykorzystywać je w firmie – nie tylko w obrębie miasta, ale też na dłuższych trasach.

Na długich trasach ciągle częstszym rozwiązaniem są samochody z silnikiem spalinowym. W tym także hybrydowe, których nie ogranicza konieczność ładowania. Auta hybrydowe z wtyczką (plug-in) są ogniwem pośrednim pomiędzy autami elektrycznymi i spalinowymi czy hybrydami tradycyjnymi. Umożliwiają nie tylko ekonomiczną, niskoemisyjną jazdę po obszarach miejskich, ale mogą być również używane w długich trasach.

Hybryda plug-in jest autem bardzo uniwersalnym. Tego typu układy napędowe dają swobodę działania, ale zapewniają też oszczędności, zmniejszają emisję zanieczyszczeń floty i poprawiają komfort pracy kierowców, którzy w warunkach miejskich podróżują w ciszy.

Hybryda typu plug-in – nowoczesne rozwiązanie dla firmy

Nowoczesne floty samochodowe są niezbędnym warunkiem funkcjonowania wielu przedsiębiorstw. Dzięki wprowadzeniu bardziej ekonomicznych i wydajnych pojazdów można m.in. ograniczyć koszty eksploatacji.

Obecnie wiele miast planuje wprowadzenie stref czystego transportu, a administracja państwowa rozważa opodatkowanie flot na podstawie generowanych przez nie zanieczyszczeń. Dlatego coraz częściej najlepszym wyborem okazuje się auto elektryczne albo hybryda typu plug-in.

Co to znaczy dla właścicieli i zarządców flot? Jest to sygnał, by intensywnie sięgać właśnie po auta z wtyczkami. To czy będzie to samochód w pełni elektryczny, czy wyposażony również w silnik spalinowy zależy przede wszystkim od charakteru pracy danego pojazdu.

Samochody elektryczne dobrze sprawdzają się w mieście i obszarach, gdzie nie ma ograniczonego dostępu do sieci ładowarek. Im dalej od głównych tras i aglomeracji miejskich, tym możliwości ładowania elektryków może być mniej. Właśnie w takich sytuacjach hybryda plug-in może okazać się świetnym rozwiązaniem, ponieważ pozwala na jazdę miejską w trybie elektrycznym i dotarcie do dowolnego miejsca w kraju za pomocą napędu spalinowego.

Źródła:

  1. https://carefleet.pl/pl/blog/2022/03/29/samochody-z-wtyczka-w-firmowej-flocie-hybrydy-plug-in-czy-auta-elektryczne/
  2. https://elo.city/news/hybryda-plug-in-co-to-jest
  3. https://www.skoda-auto.pl/samochody-elektryczne/w-czym-hybryda-plug-in-jest-lepsza
  4. https://www.toyota.pl/porady/roznice-hybryda-plug-in
Pytania?

Jak otrzymać kartę Shell Card

  • Krok 1

    Wypełnij formularz po prawej stronie

  • Krok 2

    Przedstawiciel Shell skontaktuje się z Tobą, by lepiej poznać potrzeby Twojej firmy

  • Krok 3

    Otrzymasz dopasowaną i niezobowiązującą ofertę Shell Card skrojoną na miarę Twoich potrzeb