a close up of a car

Ustawa o elektromobilności – 4 fakty istotne dla fleet managerów

Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 2018 r. to ważny krok rządu w dążeniu do przygotowania Polski na pojazdy nisko- i zeroemisyjne napędzane paliwami alternatywnymi (wodorem czy pojazdy elektryczne). Duża nowelizacja ustawy z grudnia 2021 r. przybliżyła polskie prawodawstwo do coraz bardziej restrykcyjnych norm unijnych w zakresie redukcji emisji spalin. Czego dotyczy ustawa i jakie wnioski powinni wyciągnąć z niej fleet managerowie? Podpowiadamy!

Autor Shell Fleet Solutions Team w dniu kwi 08, 2024

Polska elektromobilność – ustawa wskazuje kierunki rozwoju

Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych pochodzi z 11 stycznia 2018 roku. Ten akt normatywny ma na celu (art. 1)1

  • wyznaczyć zasady rozwoju infrastruktury służącej do wykorzystania paliw alternatywnych w transporcie,
  • opisać obowiązki podmiotów publicznych odpowiedzialnych za rozwój tej infrastruktury,
  • wyznaczyć obowiązki informacyjne w zakresie paliw alternatywnych,
  • warunki funkcjonowania stref czystego transportu,
  • wyznaczyć Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i sposób ich realizacji.

Głównym zadaniem ustawy o elektromobilności jest promowanie redukcji spalin, a także dostosowanie polskiego prawodawstwa do wytycznych UE. Na stan z kwietnia 2023 w Polsce porusza się nieco ponad 67 tys. samochodów elektrycznych (33 263 auta elektryczne oraz 33 864 hybrydy plug-in2). Liderem elektromobilności w Europie jest obecnie Norwegia, gdzie samochody elektryczne BEV mają 84,7% udziału w rynku3.

Ustawa o eletromobilności ma dążyć do realizacji założenia, aby na polskich drogach pojawiło się 1 milion samochodów elektrycznych do 2025 r. Jak wskazuje NIK – niestety wizja ta nie jest bliska realizacji w kontekście niniejszej ustawy4.

Nowelizacja ustawy o elektromobilności z 2 grudnia 2021 r. uwzględnia zmiany związane ze zwiększeniem ambicji w zakresie ograniczenia emisji CO2 do atmosfery oraz gazów takich jak: tlenki azotu (NOx), cząstki stałe – pyły (PM). Zmiany w ustawie związane są wizją z przyspieszenia tempa rozwoju rynku samochodów elektrycznych – zarówno napędzanych w całości baterią (BEV), jak i hybryd z silnikiem elektrycznym i spalinowym (PHEV).

Obydwa typy samochodów zasilać możesz na stacjach Shell. Posiadamy jedną z najbardziej rozbudowanych sieci punktów ładowania samochodów elektrycznych. Prowadząc firmę, zostań klientem Shell Fleet Solutions i z kartą hybrydową Shell Card czerp z udogodnień w rozliczeniach oraz korzystaj ze zniżek na paliwo.

Jakie rozwiązania wprowadziła nowelizacja?5

  1. Zmiany stref czystego transportu w gminach – można wyznaczać je we wszystkich gminach w Polsce.
  2. Nowe limity amortyzacji samochodów spalinowych i niskoemisyjnych – stała stawka amortyzacji dla pojazdów wodorowych na poziomie 225 tys. (limit dla pojazdów elektrycznych już wynosi 225 tys.); niższy limit amortyzacji dla pojazdów emitujących więcej niż 50 g/km CO2 od 1 stycznia 2026 r. z obecnych 150 tys. zł do 100 tys. zł.
  3. Możliwość prowadzenia lekkich, zeroemisyjnych pojazdów dostawczych przez kierowców legitymujących się prawem jazdy kat. B.
  4. Wprowadzenie pojęcia gospodarki wodorowej i przepisów ją regulujących.
  5. Uproszczenie tworzenia punktów ładowania samochodów w domach wielorodzinnych

Dodatkowo nowelizacja ustawy o elektromobilności z grudnia 2021 r. przewiduje implementację dyrektyw UE 2019/1161 (zwiększenie udziału pojazdów nisko i zeroemisyjnych w rynku) oraz 2018/844 (dotyczy charakterystyki energetycznej budynków).

Nowelizacja grudniowa miała diametralne znaczenie dla kwestii rozwoju polskiego rynku elektromobilności i dostosowania infrastruktury do pojazdów elektrycznych. Mówiąc prościej: ustawa ma dążyć do zwiększenia na polskich drogach liczby samochodów elektrycznych i wodorowycg oraz zwiększyć liczbę i dostępność stacji ładowania pojazdów nisko- i zeroemisyjnych.

Electric charging station

Ustawa o elektromobilności – kogo dotyczy?

Ustawa o elektromobilności dotyczy nie tylko kierowców indywidualnych, ale również zarządców dróg publicznych, gmin oraz podmiotów biorących udział w zamówieniach publicznych. Ustawa kładzie przede wszystkim nacisk na reformę transportu publicznego, w którym dominować mają pojazdy nisko- i zeroemisyjne.

Postanowienia ustawy dotykają także przedsiębiorców branż takich jak: wywóz śmieci, przewóz osób, transport drogowy.

Wiele obowiązków nałożonych zostaje na deweloperów, architektów, właścicieli nieruchomości, a także przedsiębiorców w zakresie tworzenia i udostępniania punktów ładowania samochodów elektrycznych.

Ustawa o elektromobilności – 4 punkty, które powinien zapisać fleet manager

Ustawa o elektromobilności oraz paliwach alternatywnych powinna wzbudzić szczególną czujność fleet managerów. Oto najważniejsze informacje, na które warto zwrócić uwagę:

Inwestycja w pojazdy bezemisyjne

Budując lub wymieniając flotę dla przedsiębiorstwa, należy patrzeć w przyszłość. Robiąc zakupy do firmy, warto rozważyć zakup samochodów nisko- lub zeroemisyjnych. Dobrym rozwiązaniem będą nie tylko samochody typu BEV, ale i PHEV.

Do inwestycji w niskoemisyjne pojazdy zachęcić powinny Cię nie tylko postanowienia tej ustawy, ale przede wszystkim ograniczenie sprzedaży samochodów spalinowych do 2035 r. wprowadzone przez Komisję UE.

Zwiększenie punktów ładowania samochodów elektrycznych

Jednym z najważniejszych punktów ustawy o elektromobilności jest zwiększenie dostępności punktów ładowania samochodów elektrycznych. Obowiązek tworzenia nowych gniazd został nałożony na deweloperów czy właścicieli nieruchomości. Każdy remont czy wznoszenie nowego budynku musi uwzglęnić dostęp do odpowiednich przewodów, do naładowania pojazdu elektrycznego.

Nie musisz się teraz także martwić, że na trasie pojazdów z Twojej floty zabraknie punktów podłączenia się do sieci. Problem ten w znacznym stopniu rozwiązuje dostęp do sieci roamingowej Shell Recharge z kartą flotową Shell Card, która umożliwia ładowanie pojazdów elektrycznych i tankowanie pojazdów spalinowych. Obecnie kierowca elektryka może go załadować już na ponad 4500 punktów ładowania w Polsce i ponad 600 000 w Europie. Korzystaj z jednej z najbardziej rozbudowanych sieci ładowania samochodów elektrycznych w Polsce i Europie na stacjach Shell i w punktach partnerskich.

Nowe stawki amortyzacji samochodów od 2026 roku!

Jako fleet manager już teraz powinieneś zainteresować się nowymi stawkami amortyzacji samochodów elektrycznych we flocie, które zaczną obowiązywać od 2026 roku. Nowelizacja ustawy zmniejsza limity w tym zakresie.

Przewiduje się, że w ramach zmian dotyczących limitu amortyzacji pojazdów spalinowych i niskoemisyjnych, które mogą być odliczane w kosztach uzyskania przychodu, limit ten będzie uzależniony od poziomu emisji CO2 generowanych przez dany pojazd.

Nowe przepisy są zdecydowanie korzystniejsze dla samochodów niskoemisyjnych czy zeroemisyjnych.

Od 2026 roku obowiązywać mają limity:

  • 225 tys. złotych – w przypadku samochodów elektrycznych w rozumieniu ustawy o elektromobilności,
  • 150 tys. złotych – dla silników spalinowych emitujących mniej niż 50 g/km CO2,
  • 100 tys. złotych – dla silników spalinowych emitujących więcej niż 50 g/km CO2.

Dostosowanie miejsc parkingowych w firmie

Ustawa nakłada pewne obowiązki także bezpośrednio na przedsiębiorców. W firmach, które zapewniają ponad 10 miejsc parkingowych, konieczne będzie zapewnienie punktu ładowania samochodu elektrycznego. Mówi o tym bezpośrednio art. 12a ust. 1 ustawy:

 „Budynki niemieszkalne, z którymi związanych jest więcej niż 10 stanowisk postojowych, projektuje się i buduje, zapewniając zainstalowanie co najmniej jednego punktu ładowania oraz kanałów na przewody i kable elektryczne umożliwiających zainstalowanie co najmniej jednego punktu ładowania na pięć stanowisk postojowych, jeżeli te stanowiska postojowe:

  1. znajdują się wewnątrz budynku lub
  2. przylegają do budynku.”

Ustawa o elektromobilności, a zamówienia publiczne

Kwestia zamówień publicznych została uregulowana w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych w art. 68a. Zgodnie z przepisami na zamawiającego (określonego w art. 4 ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych, Dz. U. 2023 poz. 412) – przede wszystkim podmioty państwowe, w tym wypadku jednostki samorządu terytorialnego – nałożone zostają obowiązki uwzględnienia odpowiedniej liczby samochodów nisko- i zeroemisyjnych w całym zamówieniu publicznym.

Ustawa o elektromobilności – krok w stronę przyszłości. Podsumowanie

Nowe prawo dotyczące wprowadzania na rynek samochodów nisko- i zeroemisyjnych ma zapewnić przede wszystkim dogodny rozwój infrastruktury dla nowego typu pojazdów. Ustawa o elektromobilności miała być ważnym krokiem w realizacji planu wyjazdu na polskie drogi 1 miliona aut elektrycznych. Głównymi beneficjentami ustawy są jednostki samorządu terytorialnego. Nowelizacja aktu prawnego wprowadza nowe limity amortyzacji, które powinny zachęcić fleet managerów do inwestycji we floty elektryczne.

1https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180000317/U/D20180317Lj.pdf

2https://www.wyborkierowcow.pl/samochody-elektryczne-w-polsce/

3https://www.electromaps.com/en/blog/electric-vehicle-sales-europe-first-quarter-2023

4https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/gospodarka/wsparcie-rozwoju-elektromobilnosci.html

5https://www.gov.pl/web/klimat/nowelizacja-ustawy-o-elektromobilnosci-i-paliwach-alternatywnych-z-podpisem-prezydenta-rp

Pytania?

Jak otrzymać kartę Shell Card

  • Krok 1

    Wypełnij formularz po prawej stronie

  • Krok 2

    Przedstawiciel Shell skontaktuje się z Tobą, by lepiej poznać potrzeby Twojej firmy

  • Krok 3

    Otrzymasz dopasowaną i niezobowiązującą ofertę Shell Card skrojoną na miarę Twoich potrzeb