
Jaki olej do skrzyni biegów? Poradnik, który ułatwi Ci wybór
Olej przekładniowy odgrywa kluczową rolę w smarowaniu i ochronie przekładni w Twoim samochodzie. Czy wiesz, jaki olej do skrzyni biegów wybrać oraz jak często go wymieniać? Podpowiadamy!

Autor Shell Lubricants Team w dniu paź 2, 2024
Dlaczego wymiana oleju w skrzyni biegów jest potrzebna?
W samochodzie olej przekładniowy jest równie ważny jak silnikowy. Oba płyny pełnią rolę smarującą. Ten pierwszy redukuje tarcie w skrzyni biegów, obniża temperaturę układu, wychwytuje zanieczyszczenia i ogranicza hałas.
Celem stosowania oleju przekładniowego jest utrzymanie skrzyni biegów w dobrym stanie przez długi czas.
Wraz z upływem czasu i rosnącym przebiegiem olej przekładniowy ulega degradacji. Traci swoje właściwości smarne, ponieważ zbiera zanieczyszczenia i opiłki metalu pochodzące z codziennego zużywania się elementów przekładni. Duży wpływ na utratę pierwotnych właściwości oleju ma wysoka temperatura panująca w jego środowisku pracy.
Czy wymieniać olej w skrzyni biegów?
Być może zastanawiasz się, czy wymieniać olej w skrzyni manualnej lub automatycznej. Tak, wymiana oleju przekładniowego jest konieczna, aby zapewnić optymalne smarowanie i chłodzenie skrzyni biegów.
Olej przekładniowy jest niezbędny do jazdy, bez względu na to, czy samochód posiada skrzynię manualną, czy automatyczną. Odpowiednio dobrany zapobiega nadmiernemu zużyciu biegów oraz awariom.
Olej w skrzyni biegów – objawy zużycia
Typowe objawy zużytego oleju przekładniowego obejmują szarpanie podczas jazdy oraz trudności przy zmianie biegów. Takie symptomy nie tylko pogarszają komfort jazdy, ale mogą również stwarzać niebezpieczeństwo na drodze.
Niewystarczająca jakość płynu może prowadzić do zwiększonego tarcia, przegrzewania się przekładni, a w skrajnych przypadkach do poważnych uszkodzeń mechanicznych. Regularna wymiana oleju przekładniowego przedłuża żywotność skrzyni biegów i zapewnia jej płynne działanie.
Zobacz też: Olej syntetyczny czy półsyntetyczny? Sprawdź różnice

Kluczowe parametry olejów przekładniowych
Parametry olejów przekładniowych są podobne do tych, które dotyczą olejów silnikowych. Wyróżnia się dwie podstawowe klasyfikacje: lepkości wg SAE ora zjakości API.
Lepkość oleju wg SAE
Lepkość olejów przekładniowych mówi o tym, w jaki sposób zachowują się one w konkretnych temperaturach.
Lepkość olejów przekładniowych opisywana jest zwykle za pomocą klasyfikacji opracowanej przez amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji SAE (ang. Society of Automotive Engineers). Wygląda podobnie jak ta dla olejów silnikowych, jednak posiada wyższe wartości.
Oznaczenie lepkości oleju przekładniowego składa się z dwóch liczb, z których jedna oznacza właściwości substancji w zimnych warunkach, a druga w ciepłych. Lepkość zimowa (oznaczona literą „W”) określa płynność oleju w niskich temperaturach.
Wyróżnia się cztery liczby dla zimowej lepkości oleju: 70W, 75W, 80W i 85W. Im niższa liczba „W” w oznaczeniu oleju, tym lepsze działanie w niskich temperaturach, czyli łatwiejsze smarowanie i rozruch silnika.
Druga liczba dotyczy wysokich tempretatur. Stosuje się pięć oznaczeń liczbowych: 90, 110, 140, 190 i 250. Im wyższa liczba, tym olej lepiej smaruje i chroni przekładnię przy wysokich obciążeniach cieplnych i obciążeniach mechanicznych.
A jaki olej do skrzyni biegów jest najbardziej uniwersalny? Dla przykładu, przekładniowy z oznaczeniem 75W-90 sprawdza się zarówno w niskich temperaturach zimowych, jak i podczas intensywnej pracy w cieplejszych warunkach. Pamiętaj jednak, że wybór parametrów musi wynikać z zaleceń producenta pojazdu.
Jakość oleju wg API
Klasyfikacja Amerykańskiego Instytutu Naftowego API (ang. American Petroleum Institute) informuje o tym, jak duże obciążenie może wytrzymać dany olej przekładniowy. Poszczególne klasy określają stopień jego ochrony przed zużyciem oraz właściwości antykorozyjne.
Wyróżnia się 6 klas jakości oleju według API: od GL-1 do GL-6. Większość olejów dostępnych na rynku posiada oznaczanie GL-4 lub GL-5. Gl-4 są przeznaczone do samochodów poddawanych niewielkim obciążeniom, poruszających się z szybkością. Natomiast oleje GL-5 nadają się do pojazdów osiągających wysokie bądź niskie prędkości z wysokim momentem obrotowym.
Zobacz więcej: Co oznacza lepkość oleju silnikowego? Wszystko o wyborze klasy olejów
Dobór oleju do skrzyni biegów
Jaki olej do skrzyni biegów automatycznej lub manualnej jest najlepszy? Odpowiedź na to pytanie zależy od wymagań konkretnego pojazdu. Należy więc go dobrać zgodnie z zaleceniami podanymi przez producenta.
Zwykle wymiana oleju w skrzyni manualnej lub automatycznej wykonywana jest w serwisie lub warsztacie samochodowym. Dlatego ważne jest, aby korzystać ze sprawdzonych miejsc, które zadbają o to, aby preparat spełniał odpowiednie wymagania.
Co ile wymieniać olej w skrzyni biegów?
Częstotliwość wymiany oleju przekładniowego różni się w zależności od rodzaju skrzyni biegów (automatyczna/manualna) oraz wymagań pojazdu. Należy przestrzegać zaleceń producenta, które uwzględniają warunki eksploatacji i pomagają utrzymać sprzęt w optymalnym stanie.
Wymiana oleju w skrzyni manualnej i automatycznej – jak często?
Olej w skrzyni manualnej i automatycznej należy wymieniać tylko zgodnie z zaleceniami producenta. Czas wymiany zależy też od wielu czynników, między innymi od stylu jazdy i jakości wymiany, nawet jeśli został zastosowany prawidłowy olej. Z tego powodu nie da się określić, po ilu latach użytkowania lub jakiej liczbie przejechanych kilometrów potrzebna będzie wymiana, ponieważ w zależności od producenta, optymalny okres użytkowania oleju będzie różny. Dobrze jest jednak skonsultować się ze specjalistyczną firmą, nawet jeśli producent stwierdza, że olej jest tzw. „na całe życie”.
Jaki olej do skrzyni biegów? Podsumowanie
Wiesz już doskonale, jaki olej do skrzyni biegów wybrać. Pamiętaj, że jest niezbędnym płynem w samochodzie, ponieważ zapewnia prawidłowe działanie przekładni.
Jako kierowca masz ograniczoną możliwość samodzielnej kontroli stanu oleju przekładniowego. Możesz jednak zadbać o regularne przeglądy samochodu i samodzielnie wybrać producenta.
W naszej ofercie znajdziesz bogatą paletę olejów przekładniowych Shell Spirax. Każdy z nich posiada specjalne oznaczenie lepkości i klasy jakości, które będą pomocne w doborze do Twojego samochodu.
Podobne artykuły

Autor Shell Lubricants Team

Autor Shell Lubricants Team

Autor Shell Lubricants Team

Autor Shell Lubricants Team