
Shell Spirax - oleje do mostów napędowych i skrzyń biegów
Oleje Shell Spirax są przeznaczone do stałej ochrony układów przeniesienia napędu, podnosząc ich sprawność. Produkty Shell Spirax wyróżniają się specjalnymi właściwościami smarnymi i wysoką płynnością oraz zapewniają wyższą sprawność mechaniczną.
Oleje przekładniowe
Oleje przekładniowe są kluczowe do prawidłowego funkcjonowania pojazdu. Odpowiednio dobrany produkt zabezpiecza całą skrzynię biegów, chłodząc i czyszcząc łożyska oraz koła zębate. Dodatkowo niweluje tarcie. Oleje przekładniowe Shell charakteryzują się specjalnymi właściwościami smarnymi. Zapewniają wysoką sprawność mechaniczną zarówno mostów napędowych jak i skrzyń biegów.
Przedłużanie żywotności skrzyni biegów i elementów zębatych – oleje przekładniowe Shell
Skrzynia biegów to jeden najważniejszych elementów w każdym typie pojazdu. Aby przedłużyć jej żywotność, a także zapewnić sprawność mechaniczną, należy używać odpowiednio dopasowanych i określonych przez producenta olejów przekładniowych. Shell jako jeden z najbardziej znanych dostawców środków smarnych z ogromną wiedzą technologiczną, dostarcza optymalne rozwiązania.
Niezależnie od rodzaju skrzyni biegów, czy liczby przejechanych kilometrów Shell zapewnia bardzo duży wybór produktów, przygotowanych w oparciu o najnowsze rozwiązania technologiczne.
Oleje przekładniowe – rodzaje
Środki smarne można podzielić m.in. na te z przeznaczeniem do manualnej lub automatycznej skrzyni biegów. Linia Shell Spirax to wysokiej jakości produkty charakteryzujące się zaawansowaną ochroną oraz doskonałymi właściwościami antykorozyjnymi i przeciwzużyciowymi. Szereg dodatków uszlachetniających wydłuża okres wymiany oleju, zmniejszając jednocześnie koszty eksploatacji pojazdu.
Z kolei innowacyjna linia produktów Shell Spirax ATF jest dedykowana do automatycznych skrzyń biegów. Chroni przed zużyciem, usuwa ciepło generowane przez tarcie, a także zapewnia odpowiednie smarowanie. Stabilność termiczna i oksydacyjna, odpowiednie właściwości w niskich temperaturach, redukcja tarcia i wysoka odporność na naciski to jedne z kluczowych cech tych produktów.
Kluczowe właściwości środków smarnych w skrzyni biegów
Oleje przekładniowe w zależności od stopnia zaawansowania zapewniają szereg właściwości. Najbardziej zaawansowane produkty Shell:
- Chronią przed zużyciem – odpowiednio dobrany pakiet dodatków sprawia, że oleje wykazują właściwości antyoksydacyjne, antykorozyjne oraz przeciwzużyciowe. Zmniejszają tym samym prawdopodobieństwo wystąpienia awarii.
- Zapewniają cichą pracę – jest to możliwe dzięki zastosowaniu odpowiednich modyfikatorów tarcia, które umożliwiają optymalne działanie układu.
- Usuwają ciepło – dbając o utrzymanie odpowiedniej temperatury potrzebnej do wydajnej pracy skrzyni biegów.
- Gwarantują dokładne smarowanie – odpowiednio dobrane składniki pozwalają na jakościowe smarowanie kluczowych elementów układu przekładni. Wpływa to na płynną zmianę biegów.
Shell posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie produkcji środków smarnych. Współpraca z najbardziej znanymi producentami samochodów oraz maszyn rolniczych i pojazdów drogowych skutkuje tworzeniem najbardziej zaawansowanych olejów do skrzyń biegów. Wybór produktów Shell to gwarancja innowacyjnych rozwiązań, które realnie wpływają na komfort jazdy oraz bezpieczeństwo układu.
Oleje przekładniowe – klasyfikacja lepkości i rodzaje oznaczeń
Jedną z najważniejszych klasyfikacji dotyczących olejów przekładniowych jest SAE (oznaczenie lepkości) oraz API (ilości dodatków i uszlachetniaczy, które mają wpływ na pracę i ochronę układu przekładniowego). Producenci skrzyń biegów określają najczęściej zalecaną klasę oleju.
Klasyfikacja API wygląda następująco:
- GL1 – oleje, w których nie zastosowano żadnych dodatków uszlachetniających. Najczęściej są to produkty przeznaczone dla starszych układów, które pracują przy niewielkim obciążeniu.
- GL2 – w składzie tych olejów znajdują się nieliczne dodatki uszlachetniające, które wpływają na zwiększenie ochrony skrzyni biegów. Są to m.in. dodatki antykorozyjne oraz przeciwutleniające. Sprawdzają się w temperaturze nieprzekraczającej 120 stopni Celsjusza.
- GL3 – oleje wzbogacone o kolejne składniki uszlachetniające, które zwiększają odporność na tarcie. Dostosowane do pracy w temperaturze nieprzekraczającej 150 stopni Celsjusza. Można stosować je również w mostach napędowych.
- GL4 – jeden z najczęściej stosowanych rodzajów oleju z dużą ilością składników uszlachetniających, a także dodatków EP. Bardzo dobrze sprawdzają się w przekładniach hipoidalnych.
- GL5 – bardzo duża ilość dodatków przekładająca się na wysoką smarowność. Oleje te polecane są do przekładni pracujących z dużym i bardzo dużym obciążeniem.
- GL6 – oleje najnowszej generacji przeznaczone dla skrzyń biegów pracujących w bardzo trudnych warunkach.
Klasyfikacja SAE
Lepkość oleju to jedna z najważniejszych jego cech. Lepkość zmienia się wraz z temperaturą, dlatego tak ważne jest, aby dobrać olej do właściwego zakresu temperatur. Zapis składa się z litery dwiema cyframi przedzielonymi literą W. Pierwsza z nich odnosi się do lepkości w zimie, a więc określa minimalną temperaturę, a druga wskazuje na temperaturę maksymalną.