
Shell Spirax - oleje do mostów napędowych i skrzyń biegów
Oleje Shell Spirax są przeznaczone do stałej ochrony układów przeniesienia napędu, podnosząc ich sprawność. Produkty Shell Spirax wyróżniają się specjalnymi właściwościami smarnymi i wysoką płynnością oraz zapewniają wyższą sprawność mechaniczną.
Oleje przekładniowe
Oleje przekładniowe są kluczowe do prawidłowego funkcjonowania pojazdu. Odpowiednio dobrany produkt zabezpiecza całą skrzynię biegów, chłodząc i czyszcząc łożyska oraz koła zębate. Dodatkowo niweluje tarcie. Oleje przekładniowe Shell charakteryzują się specjalnymi właściwościami smarnymi. Zapewniają wysoką sprawność mechaniczną zarówno mostów napędowych jak i skrzyń biegów.
Przedłużanie żywotności skrzyni biegów i elementów zębatych – oleje przekładniowe Shell
Skrzynia biegów to jeden najważniejszych elementów w każdym typie pojazdu. Aby przedłużyć jej żywotność, a także zapewnić sprawność mechaniczną, należy używać odpowiednio dopasowanych i określonych przez producenta olejów przekładniowych. Shell jako jeden z najbardziej znanych dostawców środków smarnych z ogromną wiedzą technologiczną, dostarcza optymalne rozwiązania.
Niezależnie od rodzaju skrzyni biegów, czy liczby przejechanych kilometrów Shell zapewnia bardzo duży wybór produktów, przygotowanych w oparciu o najnowsze rozwiązania technologiczne.
Oleje przekładniowe – rodzaje
Środki smarne można podzielić m.in. na te z przeznaczeniem do manualnej lub automatycznej skrzyni biegów. Linia Shell Spirax to wysokiej jakości produkty charakteryzujące się zaawansowaną ochroną oraz doskonałymi właściwościami antykorozyjnymi i przeciwzużyciowymi. Szereg dodatków uszlachetniających wydłuża okres wymiany oleju, zmniejszając jednocześnie koszty eksploatacji pojazdu.
Z kolei innowacyjna linia produktów Shell Spirax ATF jest dedykowana do automatycznych skrzyń biegów. Chroni przed zużyciem, usuwa ciepło generowane przez tarcie, a także zapewnia odpowiednie smarowanie. Stabilność termiczna i oksydacyjna, odpowiednie właściwości w niskich temperaturach, redukcja tarcia i wysoka odporność na naciski to jedne z kluczowych cech tych produktów.
Kluczowe właściwości środków smarnych w skrzyni biegów
Oleje przekładniowe w zależności od stopnia zaawansowania zapewniają szereg właściwości. Najbardziej zaawansowane produkty Shell:
- Chronią przed zużyciem – odpowiednio dobrany pakiet dodatków sprawia, że oleje wykazują właściwości antyoksydacyjne, antykorozyjne oraz przeciwzużyciowe. Zmniejszają tym samym prawdopodobieństwo wystąpienia awarii.
- Zapewniają cichą pracę – jest to możliwe dzięki zastosowaniu odpowiednich modyfikatorów tarcia, które umożliwiają optymalne działanie układu.
- Usuwają ciepło – dbając o utrzymanie odpowiedniej temperatury potrzebnej do wydajnej pracy skrzyni biegów.
- Gwarantują dokładne smarowanie – odpowiednio dobrane składniki pozwalają na jakościowe smarowanie kluczowych elementów układu przekładni. Wpływa to na płynną zmianę biegów.
Shell posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie produkcji środków smarnych. Współpraca z najbardziej znanymi producentami samochodów oraz maszyn rolniczych i pojazdów drogowych skutkuje tworzeniem najbardziej zaawansowanych olejów do skrzyń biegów. Wybór produktów Shell to gwarancja innowacyjnych rozwiązań, które realnie wpływają na komfort jazdy oraz bezpieczeństwo układu.
Oleje przekładniowe – klasyfikacja lepkości i rodzaje oznaczeń
Jedną z najważniejszych klasyfikacji dotyczących olejów przekładniowych jest SAE (oznaczenie lepkości) oraz API (ilości dodatków i uszlachetniaczy, które mają wpływ na pracę i ochronę układu przekładniowego). Producenci skrzyń biegów określają najczęściej zalecaną klasę oleju.
Klasyfikacja API wygląda następująco:
- GL1 – oleje, w których nie zastosowano żadnych dodatków uszlachetniających. Najczęściej są to produkty przeznaczone dla starszych układów, które pracują przy niewielkim obciążeniu.
- GL2 – w składzie tych olejów znajdują się nieliczne dodatki uszlachetniające, które wpływają na zwiększenie ochrony skrzyni biegów. Są to m.in. dodatki antykorozyjne oraz przeciwutleniające. Sprawdzają się w temperaturze nieprzekraczającej 120 stopni Celsjusza.
- GL3 – oleje wzbogacone o kolejne składniki uszlachetniające, które zwiększają odporność na tarcie. Dostosowane do pracy w temperaturze nieprzekraczającej 150 stopni Celsjusza. Można stosować je również w mostach napędowych.
- GL4 – jeden z najczęściej stosowanych rodzajów oleju z dużą ilością składników uszlachetniających, a także dodatków EP. Bardzo dobrze sprawdzają się w przekładniach hipoidalnych.
- GL5 – bardzo duża ilość dodatków przekładająca się na wysoką smarowność. Oleje te polecane są do przekładni pracujących z dużym i bardzo dużym obciążeniem.
- GL6 – oleje najnowszej generacji przeznaczone dla skrzyń biegów pracujących w bardzo trudnych warunkach.
Klasyfikacja SAE
Lepkość oleju to jedna z najważniejszych jego cech. Lepkość zmienia się wraz z temperaturą, dlatego tak ważne jest, aby dobrać olej do właściwego zakresu temperatur. Zapis składa się z litery dwiema cyframi przedzielonymi literą W. Pierwsza z nich odnosi się do lepkości w zimie, a więc określa minimalną temperaturę, a druga wskazuje na temperaturę maksymalną.
Najczęściej Zadawane Pytania
Jakie rodzaje olejów przekładniowych wyróżniamy?
Jakie rodzaje olejów przekładniowych wyróżniamy?
Oleje przekładniowe dzieli się na oleje mineralne oraz oleje syntetyczne. Różnią się one ceną, wydajnością, żywotnością, a także płynnością i lepkością. Do bardziej zaawansowanych technologicznie produktów należą oleje syntetyczne. Stosuje się je głównie do zastosowań wymagających dużego obciążenia oraz wysokich temperatur. Oleje przekładniowe wyróżnia się także ze względu na klasę lepkości: od API GL – 1 do API GL-6, gdzie 1 oznacza najniższą klasę oleju, a 6 najwyższą z największą liczba dodatków.
Kiedy zaleca się stosowanie oleju przekładniowego?
Kiedy zaleca się stosowanie oleju przekładniowego?
Olej przekładniowy jest środkiem smarnym stosowanym w skrzyniach biegów pojazdów. Jest tak samo ważny jak olej silnikowy, gdyż zapewnia bezproblemową i niezakłóconą pracę skrzyni biegów. Skrzynia biegów, bez względu na rodzaj, składa się z kół zębatych. Olej przeciwdziała tarciu tych elementów, pomaga w odprowadzaniu ciepła oraz bierze udział w oczyszczaniu przekładni. Jego stosowanie jest więc niezbędne w każdym pojeździe ze skrzynią biegów.
Czy oleje przekładniowe można mieszać?
Czy oleje przekładniowe można mieszać?
Oleje przekładniowe można mieszać wyłącznie wtedy, gdy mają takie same parametry. Jeżeli lepkość w temperaturze ujemnej oraz w temperaturze dodatniej są takie same, można je połączyć. Należy jednak pamiętać, że oleje oprócz bazy posiadają także liczne zestawy dodatków, które są unikatowe dla produktów różnych producentów. Dlatego decydując się na mieszanie oleju przekładniowego Shell najlepiej stosować inne płyny tej samej marki.