Przejdź do głównej treści
żywotność baterii w samochodach elektrycznych zdjęcie tytułowe

Żywotność baterii w samochodach elektrycznych a stosowane płyny

Żywotność baterii w samochodach elektrycznych zależy od różnych czynników, w tym sposobu ładowania czy systemu zarządzania temperaturą. Kluczową rolę odgrywają specjalistyczne płyny chłodzące. Ale czy wiesz, co jeszcze o niej decyduje?

Spis treści:

Jaka jest żywotność baterii w samochodach elektrycznych?

Temat żywotności baterii w samochodach elektrycznych budzi wiele emocji. Zwolennicy tych pojazdów podkreślają również, że nowoczesne technologie chłodzenia i zarządzania energią znacząco przedłużają żywotność akumulatorów. Przeciwnicy z kolei podnoszą argument degradacji baterii oraz wysokich kosztów jej wymiany. Problemem pozostaje także recykling zużytych baterii.

Faktem jest, że baterie litowo-jonowe (powszechnie stosowane w autach elektrycznych) rzeczywiście mogą wytrzymać kilkaset tysięcy kilometrów. Przykłady z rynku np. Tesla S lub X, pokazują, że samochody elektryczne po przejechaniu nawet 200 tysięcy kilometrów mogą posiadać około 70-80% oryginalnej pojemności baterii.

Kondycja baterii w samochodzie a gwarancja

Jednym z argumentów potwierdzających żywotność baterii w samochodach elektrycznych na poziomie kilkuset tysięcy kilometrów jest gwarancja udzielana przez producentów. Wielu z nich obiecuje, że pojemność baterii nie spadnie poniżej określonego poziomu po przejechaniu ustalonej liczby kilometrów. W przypadku, gdyby do tego doszło, producent zobowiązuje się do bezpłatnej wymiany na nową lub zregenerowaną.

Warunki gwarancji różnią się w zależności od konkretnego modelu samochodu elektrycznego. Warto podkreślić, że spadek pojemności baterii nawet o 20-30% nie musi oznaczać ani konieczności jej wymiany, ani zakupu nowego samochodu. W wielu przypadkach samochody z tak obniżoną kondycją baterii nadal oferują wystarczający zasięg do codziennego użytkowania.

Choć kierowca może zauważyć jego zmniejszenie, pojazd nadal może spełniać swoje podstawowe funkcje – umożliwiać codzienne dojazdy czy wykonywanie innych rutynowych podróży. Mimo pogorszenia wydajności, auto może jeszcze długo służyć, o ile zasięg pozostaje zgodny z potrzebami użytkownika.

ładowanie samochodu elektrycznego

Czynniki wydłużające żywotność akumulatorów w samochodach elektrycznych

Istnieje kilka sposobów na wydłużenie żywotności baterii w samochodach elektrycznych. Najpierw jednak warto zrozumieć, jakie czynniki na nią wpływają. Do najważniejszych należą:

● sposób zarządzania baterią;

● styl jazdy;

● warunki eksploatacji pojazdu.

Dobra informacja jest taka, że to kierowca ma największy wpływ na żywotność baterii w swoim samochodzie. To on decyduje, jak zarządzać baterią – zarówno w kwestii ładowania, jak i rozładowywania. Tak samo jest ze stylem jazdy. Jedynym czynnikiem, na który kierowca nie ma wpływu, są warunki eksploatacji, czyli np. temperatura otoczenia podczas jazdy.

Warunki klimatyczne w Polsce są stosunkowo dobre dla baterii w samochodach elektrycznych. Klimat umiarkowany ogranicza skrajne wahania temperatur, co sprzyja żywotności baterii. Baterie w samochodach elektrycznych źle znoszą ekstremalne temperatury, ale w naszej strefie klimatycznej nie stanowi to większego problemu.

Warto jednak pamiętać, że samochód elektryczny może wykazywać pewne negatywne reakcje w specyficznych warunkach, nawet w klimacie umiarkowanym. Przykładem takiej sytuacji jest obniżony zasięg w mroźne dni.

Jak dbać o baterię w samochodzie?

Przestrzeganie kilku prostych zasad może pomóc utrzymać baterię w dobrym stanie przez dłuższy czas. Oto najważniejsze zasady dbania o baterię litowo-jonową w aucie elektrycznym:

● Nie rozładowuj baterii do zera. Baterie litowo-jonowe nie powinny być całkowicie rozładowywane, co wynika z technologii ich wykonania. Ponadto rozładowywanie baterii do kilku procent stwarza realne ryzyko unieruchomienia pojazdu w trasie. Dlatego staraj się podłączać samochód do ładowania, zanim poziom baterii spadnie poniżej 20%.

● Nie ładuj baterii do pełna. Podobnie jak pełne rozładowanie, tak też ładowanie do 100% może skrócić żywotność baterii. Aby utrzymać ją w dobrej kondycji, przestrzegaj limitu ładowania do 80-90%. Pełne ładowanie stosuj tylko przed długą podróżą, jeśli nie planujesz częstych postojów na stacjach ładowania.

● Unikaj szybkiego ładowania. Częste korzystanie z szybkiego ładowania (DC) może przyspieszyć degradację baterii. Jeśli masz taką możliwość, korzystaj z wolniejszych ładowarek, oferujących prąd zmienny (AC). W ten sposób ograniczysz ryzyko szybkiej utraty pojemności.

● Staraj się jeździć płynnie. Unikanie gwałtownego przyspieszania i hamowania zmniejsza obciążenie baterii, a to z kolei zapewnia jej dłuższą żywotność.

Płyny do samochodów elektrycznych a działanie baterii

Baterie stosowane w samochodach elektrycznych generują dużo ciepła, szczególnie podczas ładowania i intensywnej jazdy w ciepłym klimacie. Aby zapewnić odpowiednią wydajność i bezpieczeństwo, muszą być skutecznie chłodzone.

Każdy samochód elektryczny jest wyposażony w układ chłodzenia, którego zadaniem jest odprowadzanie ciepła wydzielanego przez akumulator i inne komponenty, zarówno podczas jazdy, jak i ładowania. Efektywne chłodzenie jest kluczowe dla bezpiecznej eksploatacji pojazdu. Zapewnia pełną wydajność jednostki napędowej i w razie potrzeby umożliwia szybkie ładowanie baterii.

W samochodach elektrycznych czynnikiem chłodzącym jest specjalny płyn chłodniczy, który posiada unikalne właściwości. Płyn chłodniczy do samochodów elektrycznych musi spełniać szereg wymagań:

● posiadać niską lepkość, która zapewnia efektywne odprowadzanie ciepła;

● być odporny na utlenianie, aby zachował swoje właściwości w długim okresie;

● nie przewodzić prądu, co jest kluczowe w razie kontaktu płynu z elementami pod napięciem.

W zależności od wielkości, marki oraz specyficznych cech danego modelu, samochód elektryczny może potrzebować do kilkunastu litrów płynu chłodniczego. Jest wprowadzany do układu chłodzenia w samochodzie fabrycznie, a jego ewentualną wymianę powinien przeprowadzać wykwalifikowany serwis. Częstotliwość jego wymiany określa producent pojazdu. Należy ją przeprowadzać po pokonaniu określonej liczby kilometrów.

Podsumowanie

Na żywotność baterii w samochodzie elektrycznym oddziałuje wiele czynników, ale kierowca ma realny wpływ na dwa z nich: sposób, w jaki korzysta z baterii, oraz styl jazdy. Na szczęście stosowanie dobrych praktyk w tych obszarach wystarczy, aby utrzymać baterię w kondycji przez długi czas.

W odróżnieniu od samochodów spalinowych, pojazdy elektryczne nie wymagają stosowania olejów silnikowych oraz klasycznych płynów do chłodnic. Dla samochodów spalinowych, odpowiednie płyny eksploatacyjne znajdziesz w ofercie marek Shell Helix oraz Shell Coolant.