W tym roku Shell Eco-marathon odbędzie się w pierwszym tygodniu lipca na torze Mercedes-Benz World w Weybridge na przedmieściach Londynu. Weźmie w nim udział 161 zespołów z 25 krajów, w tym aż 6 polskich drużyn. Co roku w konkursie biorą udział zespoły ze szkół średnich oraz uczelni wyższych z całego świata. Studenci i uczniowie stają przed wyzwaniem zbudowania i przetestowania bolidów jak najbardziej wydajnych pod względem energetycznym. Zwycięża drużyna, której pojazd może pokonać najdłuższy dystans na ekwiwalencie jednego litra paliwa lub jednej kWh.

Jak podaje Międzynarodowa Agencja Energetyczna, światowe zużycie energii w 2018 r. wzrosło o 2,3%, czyli prawie dwukrotnie szybciej niż średnie tempo zanotowane od 2010 r. Obecnie najbardziej popularnym wśród niskoemisyjnych technologii jest napęd elektryczny. Według przewidywań agencji BloombergNEF, do 2040 roku 30% globalnej floty samochodów będą stanowiły pojazdy napędzane prądem. W 2018 roku w Polsce zarejestrowano 1324 takie pojazdy – o 22.9% więcej niż w 2017 roku1. Rozwój elektromobilności jest niezwykle ważnym elementem budowania czystszego świata i bezpośrednio wiąże się z ograniczeniem przedostawania się szkodliwych substancji do powietrza. Nie jest ona jednak jedynym rozwiązaniem w walce o lepsze powietrze.

Trudno powiedzieć, które paliwo wygra wyścig o miano paliwa przyszłości. Już teraz na naszych drogach rośnie liczba samochodów elektrycznych, coraz częściej spotyka się również ciężarówki napędzane na LNG. Dostępne są również inne źródła energii, takie jak LPG, CNG (sprężony gaz ziemny), wodór czy biopaliwa. Wierzymy, że to właśnie różnorodność paliw będzie cechą charakterystyczną transportu za 10, 20 czy 30 lat – mówi Rafał Molenda, dyrektor działu stacji paliw i rozwoju sieci detalicznej w Shell Polska.

Postęp w dziedzinie ekologicznych rozwiązań jest możliwy nie tylko dzięki rosnącej świadomości społeczeństwa w tym zakresie, ale przede wszystkim dzięki rozwojowi technologii, które umożliwiają m.in. niskoemisyjny transport. Ideą konkursu Shell Eco-marathon jest właśnie wspieranie młodych inżynierów w ich odkryciach motoryzacyjnych. W przyszłości, to właśnie oni i ich pomysły mogą stać się odpowiedzią na wyzwania klimatyczne, przed którymi stoi świat.

1 Raport PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna"

Startujące w tym roku polskie zespoły – studenci z Politechniki Gdańskiej, Politechniki Lubelskiej, Politechniki Łódzkiej, Politechniki Warszawskiej, Politechniki Śląskiej oraz Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Krośnie tworzą koła naukowe, w których konstruują i ulepszają swoje bolidy. Drużyny podkreślają jednak, że stworzenie bolidu nie wymaga jedynie doskonałych umiejętności inżynierskich. Aby projekt odniósł sukces, zespół potrzebuje również dobrych menadżerów i marketingowców.

Polskie drużyny startujące w konkursie:

  • Hydrogen CarPG, Politechnika Gdańska
  • Hydrogreen Pollub, Politechnika Lubelska
  • Iron Warriors, Politechnika Łódzka
  • Rotor, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Krośnie
  • Skap 2, Politechnika Warszawska
  • Smart Power Urban, Politechnika Śląska

Pomimo tego, że każdy z członków zespołu podchodzi do swoich zadań bardzo poważnie, najważniejsza jest dla nas frajda jaka towarzyszy nam przy wspólnym doskonaleniu swoich pasji i dobra, przyjacielska atmosfera panująca w zespole. Świadczy o tym nawet nasza tradycyjna metoda wyboru kierowcy, który musi przejść odpowiedni casting składający się z 3 etapów: przejście poniżej ustalonej poprzeczki (czyli wzrost), sprawdzenie wagi kierowcy oraz jeden niekonwencjonalny sposób, w którym kierowca wchodzi do beczki i jest w niej turlany przez kilka minut - jeśli z niej wyjdzie i jest w stanie z nami porozmawiać tzn., że sprawdzi się w tej roli – mówi Elżbieta Jedynak z zespołu Hydrogreen Team z Politechniki Lubelskiej.

Drużyny rywalizują w dwóch kategoriach. UrbanConcept to kategoria dla pojazdów, które muszą spełniać wymogi uprawniające je do poruszania się po mieście, natomiast Prototype została stworzona z myślą o autach o aerodynamicznej formie oraz niskiej masie. Głównym celem jest tutaj osiągnięcie maksymalnej wydajności. Wygoda kierowcy schodzi na dalszy plan.

Tegoroczna edycja Shell Eco-marathon w Polsce została objęta patronatem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Honorowym Patronatem Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, Honorowym Patronatem Prezydenta Miasta Lublin, oraz Honorowym Patronatem Prezydenta Miasta Gdańska.

Więcej informacji o konkursie można uzyskać na stronie internetowej lub obserwując postępy polskich drużyn na Facebooku i Twitterze.

Kontakt z shell

Anna Papka
Doradca ds. Relacji Zewnętrznych
Rzecznik Prasowy
Tel. kom.: +48 573 313 620
e-mail: anna.papka@shell.com

Agnieszka Kleczyk
Hill+Knowlton Strategies
Tel.: +48 (22) 536 38 00
Tel. kom.: +48 601 240 478
e-mail:
agnieszka.kleczyk@hkstrategies.com

Shell to globalna grupa spółek energetycznych i petrochemicznych, zatrudniająca prawie 90 tys. osób i prowadząca działalność w ponad 70 krajach. Shell wykorzystuje zaawansowane technologie i nowatorskie podejście, aby budować zrównoważoną przyszłość energetyczną dla świata. Spółka Shell Polska jest obecna na polskim rynku od 1992 roku. Operuje aktualnie ok. 420 stacjami oferującymi kierowcom najwyższej jakości paliwa. Na stacjach Shell klienci mogą także skorzystać z usług myjni samochodowych, bogatej oferty kawowej i gastronomicznej oraz zrobić zakupy w sklepie ze starannie wybranym asortymentem produktów spożywczych i motoryzacyjnych. W 2019 r. po raz 10. Shell został nagrodzony Gwiazdą Jakości Obsługi, co potwierdza zaufanie klientów do marki. Program lojalnościowy Shell ClubSmart, w ramach którego można wymieniać zebrane w trakcie tankowania i zakupów punkty na wyjątkowe nagrody, jest jednym z najdłużej działających i najpopularniejszych w Polsce: aktualnie aktywnymi członkami programu jest ok. 1 mln klientów. Shell dysponuje również szeroką gamą olejów i smarów do samochodów i dla przemysłu, a do klientów biznesowych skierowana jest oferta kart paliwowych, usług drogowych i innych rozwiązań dla flot w ramach programu Shell Card. Ponadto w Krakowie działa Shell Business Operations, jedno z największych centrów nowoczesnych usług dla biznesu w Polsce, zatrudniające niemal 4000 pracowników i stanowiące wsparcie dla grupy Shell globalnie w obszarach finansow, logistyki, zakupów, procesów kadrowych, obsługi klientów, jak również w komunikacji zewnętrznej czy wewnętrznej. W 2019 roku polityka Shell Polska w obszarze budowania różnorodności i włączenia znalazła się w raporcie „Odpowiedzialny Biznes w Polsce. Dobre praktyki” W ubiegłym roku Global Compact Network Poland nadał Shell tytuł Rzecznika Standardu Etyki wyróżniający firmy, które konkurują w oparciu o transparentne zasady biznesowe, wiarygodność i wzajemną odpowiedzialność.