Jak przyspieszać?

Odpowiednie przyspieszanie to takie operowania naciskiem na pedał gazu, które pozwala  hamować lżej i rzadziej.

Jednym ze sposobów na efektywną jazdę jest dynamiczne przyspieszanie do bezpiecznej prędkości i używanie zawsze najwyższego możliwego biegu.

Dojeżdżając do skrzyżowania warto zwrócić uwagę na ruch i stopniowo zwalniać nie zmieniając biegu. W ten sposób pozostałe samochody ruszą ze skrzyżowania a Ty nie będziesz musiał się zatrzymywać w oczekiwaniu na wolną drogę.

Przy ograniczeniu do 50 km/h wrzucaj najwyżej trzeci bieg

Trzymanie się trzeciego biegu pozwala łatwiej zauważyć moment, w którym przekraczamy dozwoloną prędkość - 50 km/h.

To oczywiste, że należy dostosować biegi do prędkości, natężenia ruchu, warunków na drodze i pogody, a także zmieniać je wraz ze zmnianą tych warunków. I chociaż dobór właściwego biegu do prędkości zalezy od wielkości silnika samochodu, to jednak w przypadku większości nowych aut możliwe jest utrzymywanie prędkości 50 km/h bez obciążania silnika, na trzecim biegu.

Manualne skrzynie biegów mają zwykle kilka biegów przeznaczonych do jazdy do przodu, należy więc wybrać ten, na którym utrzymanie stałej prędkości 50 km/h nie będzie sprawiało problemów.

Przyspieszacze

Wszyscy dajemy się złapać na „przyspieszacze” - rzeczy, które sprawiają, że przyspieszamy i nawet nie zauważamy kiedy przekraczamy dozwoloną prędkość. Może to być chęć niepozostawania w tyle w stosunku do innych samochodów, denerwujący kierowca, który jedzie w zbyt bliskiej odległości za nami, chęć wyprzedzenia innego pojazdu - wszystkie te małe rzeczy, które sprawiają, że myślisz "Przyspieszać czy nie?"... Odpowiedź brzmi - nie.

Równie łatwo możemy poddać się bezwiednej chęci przyspieszenia, kiedy rozprasza nas głośna muzyka lub po prostu jedziemy z górki.

Rozpoznanie własnych „przyspieszaczy" pomoże unikać pokusy przekraczania dozwolonej prędkości w przyszłości.

Reguła dwóch sekund

Utrzymywanie bezpiecznej odległości od pojazdu przed nami pomaga zniwelować stres w czasie jazdy. Reguła dwóch sekund jest prosta: zachowaj dwie sekundy przerwy między Tobą, a poprzedzającym Cię pojazdem. Kiedy warunki pogodowe się psują, proporcjonalnie zwiększaj tę odległość - cztery sekundy w czasie deszczu, a jeszcze dłużej gdy pojawia się mgła lub lód.

Głębokość bieżnika

Według badań przeprowadzonych przez MIRA Ltd., kiedy glębokość bieżnika spada poniżej 3 mm, skuteczność hamowania wyraźnie się pogarsza.

Mimo że przepisy określają minimalną głębokość bieżnika jako 1,6 mm, to zachowanie 3 mm zapewnia o 25% wyższą skuteczność hamowania. Oznacza to, że droga zatrzymywania na mokrym asfalcie skraca się o 8 metrów! W jednym z przeprowadzonych badań wykazano, że gdy głębokość bieżnika została zwiększona do 8 mm, droga hamowania skróciła się w stosunku do opon o bieżniku 1,6 mm, aż o 13 metrów!

Opierając się na tych badaniach, większość ekspertów motoryzacyjnych zaleca zmienianie opon, gdy tylko głębokość ich bieżnika spadnie poniżej 3 mm.

Droga hamowania

Zużyte tarcze hamulcowe znacznie zwiększają drogę hamowania. A to może mieć fatalne skutki...

Car Parts Direct, jeden z dostawców części zamiennych, cytuje badania,według których jeden na ośmiu kierowców jeździ z hamulcami, które nie powinny przejść przeglądu lub nie zapewniają bezpieczeństwa*.

Wyrywkowe kontrole wykazały, że wiele pojazdów ma zużyte klocki hamulcowe, tarcze o grubości mniejszej niż wymagana przez przepisy, a w niektórych przypadkach nawet wypaczone tarcze hamulcowe.

Rozpoznanie takich problemów nie jest proste, ale niektóre z nich da się wyłapać bez pomocy mechanika. Na przykład, jeśli naciskając pedał hamulca odczuwasz wibracje, może to oznaczać, że Twoje tarcze hamulcowe są wypaczone.

Inne problemy nie są tak łatwe do wykrycia i niestety zdarza się, że wychodzą na jaw dopiero gdy pojazd nie zatrzyma się na czas. Dlatego tak ważne jest regularne sprawdzanie hamulców w serwisie.

*Informacja przekazana za zgodą Advanced Driving UK

więcej na stronie dla kierowców

Dbanie o pojazd

Kiedy twój samochód jest zadbany, odwdzięcza ci się płynną jazdą, a każda podróż jest czystą przyjemnością.

Może zainteresuje cię także

Shell V-Power Nitro+

Witaj w świecie Shell V-Power Nitro+ ! To nasze najbardziej zaawansowane paliwa, stworzone by chronić silnik przed osadami i korozją.

Oleje silnikowe i środki smarne

Poznaj oleje i środki smarne Shell dla samochodów, motocykli i innych pojazdów. Zobacz, jak siedemdziesięcioletnia historia innowacyjności przekłada się na to, że Shell jest światowym liderem wśród dostawców środków smarnych.

Na naszych stacjach

Dbamy o to, by poziom obsługi na naszych stacjach był coraz lepszy, a klienci wychodzili z nich szczęśliwsi niż przed przyjazdem.