Z szacunków Kline&Company (Global Lubricants Industry: Market Analysis and Assessment 2016 report) wynika, że w 2015 roku Shell sprzedał 4500 kiloton olejów silnikowych i środków smarnych – 36% w sektorze konsumenckim, 34% w przemysłowym oraz 30% w ramach współpracy z kluczowymi producentami motoryzacyjnymi.

,,W 2015 roku światowa sprzedaż producentów olejów silnikowych i środków smarnych osiągnęła poziom 38,8 milionów ton, co stanowiło spadek z poziomu 39,4 milionów ton w 2014 roku. Spadek jest konsekwencją tego, że poza Indiami, państwa grupy BRIC1 nie odnotowały wzrostu. Pomimo rynkowych spadków sprzedaży i rosnącej konkurencji, Shell utrzymał pozycję lidera rynku olejów silnikowych i środków smarnych oraz wiodący udział w globalnym rynku.” – powiedział George Morvey, Industry Manager w Kline & Company.

Kluczowe czynniki sukcesu

Jednym z kluczowych czynników sukcesu Shell jest, wprowadzona w 2014 roku, rewolucyjna Technologia Shell PurePlus, która opiera się na syntezie gazu ziemnego w ciecz i pozwala na otrzymanie krystalicznie czystej bazy olejowej. Od chwili jej zastosowania, firma odnotowała dwucyfrowy wzrost sprzedaży, a innowacyjne oleje silnikowe, produkowane z wykorzystaniem nowej technologii, są dostępne na ponad 100 rynkach na całym świecie. Kolejnym ważnym czynnikiem, który zdecydował o sukcesie Shell była także wysoka penetracja rynku samochodów sportowych i wyczynowych przez oleje Pennzoil Platinum2, których sprzedaż w Ameryce Północnej od 2012 roku wzrosła o 155%. Produkty Pennzoil Platinum, również wyprodukowane w Technologii Shell PurePlus, pozwoliły przesunąć granice efektywności silników na torach wyścigowych całego świata. Ponadto, Shell zbudował silne partnerstwo z największymi międzynarodowymi markami motoryzacyjnymi, takimi jak: BMW AG, Fiat Chrysler Automobiles (FCA) Group, Hyundai, Renault-Nissan, Toyota, General Motors, Daimler AG, Suzuki, Ducati, MAN, ZF, General Electric, Aggreko, Siemens, a także chińskimi producentami oryginalnego sprzętu, m.in. Geely & FAW.

,,Analiza obecnych realiów rynkowych nie pozostawia złudzeń - agresywna konkurencja sprawia, że osiągnięcie sukcesu jest dziś bardzo trudne. Dlatego utrzymanie pozycji globalnego lidera branży olejowej ma dla nas tak ogromne znaczenie. Wypracowanie i zachowanie najwyższej pozycji w branży wymaga od nas ciągłej inwestycji w badania, nowe technologie, innowacyjne produkty czy usługi oraz wdrażania i realizowania kolejnych projektów, prowadzonych przez najlepszych specjalistów. Znaczenie ma tu także globalny łańcuch dostaw, ukierunkowany na popyt i specyficzne potrzeby odbiorców, które są dla nas priorytetowe. Jesteśmy zorientowani na ścisłą współpracę z klientami i branżą motoryzacyjną. Dzięki temu zapewniamy zaawansowane technologicznie produkty i usługi najwyższej jakości, które zaspokajają stale zmieniające się potrzeby rynku. Na tym będziemy opierać naszą przyszłość.” – powiedział John Abbott, Shell Downstream Director.

Globalny i lokalny lider

Zgodnie z wynikami raportu Kline&Company, Shell zajął pozycję lidera na lokalnych rynkach środków smarnych, m.in. na Filipinach (30%), w Malezji (27%), Wielkiej Brytanii (18%) i Stanach Zjednoczonych (12%). Jest także wiodącym dostawcą w RPA (20%), Tajlandii (18%), Kanadzie (13%) i Chinach (8%). 

W sektorze środków smarnych do maszyn przemysłowych, w tym elektrowni wiatrowych, ciężkich maszyn górniczych i urządzeń produkcyjnych różnego typu, Shell jest liderem na Filipinach (29%), w Tajlandii (24%), Malezji (20%) i Wielkiej Brytanii (18%). Natomiast w sektorze pojazdów użytkowych, jest wiodącą marką w Malezji (31%), Kanadzie (20%) i Stanach Zjednoczonych (18%).

Inwestycje budujące przewagę lidera

Utrzymanie pozycji lidera na globalnym rynku olejów silnikowych i środków smarnych, wymaga od Shell nie tylko budowania trwałych relacji z klientami i parterami biznesowym, ale także ciągłych inwestycji w innowacyjne technologie, najwyższą jakość produktów i usług. Aby sprostać oczekiwaniom rynku i klientów oraz zaspokoić rosnący popyt, Shell zainwestował setki milionów dolarów w usprawnienie globalnego łańcucha dostaw, udoskonalenie czterech mieszalni olejów silnikowych i środków smarnych oraz zakładu produkcji smarów, a także budowę dwóch nowych zakładów produkcji olejów bazowych.

Warto podkreślić, że Shell wspiera swoich Klientów, przyczyniając się do setek milionów dolarów oszczędności, wynikających z korzystania z usług technicznych firmy, które stanowią wartość dodaną dla grupy klientów przemysłowych. W ramach tego wsparcia Shell oferuje narzędzia do doboru właściwych środków smarnych, kontroli czasu ich pracy oraz utrzymania sprzętu w jak najlepszym stanie technicznym. Najnowszą usługą oferowaną przez Shell jest Wirtualny Asystent - Awatar, który jest w stanie szybko i niezawodnie odpowiedzieć na każde pytanie z zakresu olejów silnikowych i środków smarnych. Rozwiązanie zostało stworzone zgodnie z ideą ,,one-stop-shop”, czyli załatw wszystko w jednym miejscu, oszczędź cenny czas i pieniądze.

Shell stale inwestuje najnowsze technologie, a jego bliska współpraca z wieloma partnerami oraz nieustannie prowadzone badania owocują innowacyjnymi rozwiązaniami. Dzięki swoim osiągnięciom, wiedzy oraz doświadczeniu w zaspokajaniu zróżnicowanych potrzeb klientów, niezmiennie od 10 lat zajmuje pierwsze miejsce wśród dostawców środków smarnych na świecie.

1 BRICS – określenie grupy państw rozwijających się – Brazylii, Rosji, Indii, Chin oraz Republiki Południowej Afryki.

2 Olej silnikowy Pennzoil Platinum jest dostępny tylko w Ameryce Północnej.