Przejdź do głównej treści
jaki olej do hybrydy zdjęcie tytułowe olej shell helix hybrid

Jaki olej do hybrydy?

Pojazdy hybrydowe wymagają stosowania oleju silnikowego o ściśle określonych parametrach. Olej do hybrydy musi zapewniać optymalną ochronę zarówno dla jednostki spalinowej, jak i elektrycznej. Podpowiadamy, jaki olej do hybrydy wybrać oraz czym się kierować przy zakupie.

Shell Fleet Solutions Team

Autor Shell Lubricants Team w dniu paź 2, 2024

Specyficzne warunki pracy silników w pojazdach hybrydowych

Nie jest odkryciem, że silniki w pojazdach hybrydowych działają inaczej niż w tradycyjnych samochodach spalinowych. Zasada działania napędu hybrydowego polega na współpracy silnika spalinowego z silnikiem elektrycznym. Dzięki temu silnik spalinowy w hybrydzie jest odciążony i rzadziej pracuje w pełnym zakresie mocy. Efektem tego jest mniejsze zużycie paliwa, mniejsza emisja spalin, a także praca w niższych wartościach temperatury.

Zasada działania samochodu hybrydowego

Aby lepiej zrozumieć zależność pomiędzy pracą silnika spalinowego w samochodzie hybrydowym a rolą oleju silnikowego, najpierw omówmy sposób działania napędu hybrydowego.

W dużym uproszczeniu – samochód hybrydowy jest połączeniem samochodu spalinowego oraz elektrycznego. Jednak sposób działania silników w pojazdach hybrydowych jest bardziej złożony, niż mogłoby się wydawać.

Samochód hybrydowy posiada jeden silnik spalinowy (z zapłonem iskrowym) oraz jeden lub kilka silników elektrycznych. Wszystkie jednostki współpracują ze sobą, aby podróżowanie było bardziej ekonomiczne. Udział każdego z silników uzależniony jest od warunków pracy oraz zapotrzebowania na moc. Za dostosowanie odpowiada sterownik hybrydowego układu napędowego.

Silnik elektryczny może samodzielnie napędzać pojazd, szczególnie przy niskich prędkościach oraz na krótkich dystansach. Właśnie przy takiej jeździe można zauważyć największe oszczędności paliwa.

Silnik spalinowy włącza się automatycznie, gdy wymagana jest większa moc (np. podczas przyspieszania, jazdy pod górę lub po autostradzie), a także wtedy, gdy akumulator jest rozładowany. Dodatkowo energia kinetyczna odzyskiwana w procesie rekuperacji podczas hamowania jest przekształcana w energię elektryczną. Dzięki magazynowaniu jej w akumulatorze trakcyjnym hybrydowy układ napędowy jest bardziej efektywny.

Budowa i możliwości hybrydowego układu napędowego zależą od typu hybrydy. Wyróżnia się:

  • mikrohybrydy, które posiadają niewielki wspomagający silnik elektryczny;
  • pełne hybrydy – mogą jeździć w trybie całkowicie elektrycznym na krótkich dystansach;
  • hybrydy typu plug-in (PHEV) – oferują większy akumulator (wymagający ładowania z sieci energoelektrycznej), który pozwala na dłuższą jazdę w trybie elektrycznym.

Moc jednostki elektrycznej rośnie w zależności od rodzaju hybrydy – od najmniejszej w mikrohybrydach, po największą w modelach typu plug-in.

Omówione warunki pracy silnika spalinowego w pojazdach hybrydowych oznaczają konieczność doboru specjalnego oleju silnikowego. Ze względu na jego pracę w niższych wartościach temperatury – olej do hybrydy musi posiadać specyficzne właściwości.

Kluczowe parametry olejów silnikowych do samochodów hybrydowych

Wyróżnia się dwa kluczowe parametry, które mają istotne znaczenie dla zapewnienia długiej żywotności i wydajności silnika w pojazdach hybrydowych. Są to lepkość oleju silnikowego i zdolność do utrzymania stabilnego filmu olejowego w szerokim zakresie temperatury.

Lepkość oleju do hybrydy

Lepkość oleju określa jego zdolność do przepływu w określonych warunkach temperatury. Olej silnikowy – dobrany właściwie pod względem lepkości – zapewnia prawidłowe smarowanie zarówno podczas zimnego rozruchu, jak i pracy silnika na wysokich obrotach.

Do określenia lepkości olejów silnikowych stosuje się skalę opracowaną przez towarzystwo SAE (ang. Society of Automotive Engineers). Klasyfikacja SAE oznacza oleje silnikowe za pomocą dwóch liczb: jednej dla lepkości w niskich wartościach temperatury oznaczenia (np. 0W, 5W, 10W) oraz drugiej dla lepkości kinematycznej w temperaturze 100 stopni Celsjusza.

Łatwo zapamiętać, że litera „W” przy wskaźniku lepkości dla niskich wartości temperatury oznacza „Winter”, czyli zimę. Im mniejsza cyfra obok „W”, tym olej jest bardziej płynny, co ułatwia rozruch silnika w niskich wartościach temperatury.

Druga liczba odnosi się do lepkości oleju w wysokich wartościach temperatury pracy silnika. Wyższa liczba oznacza olej o większej lepkości, który lepiej utrzymuje film olejowy w silniku podczas pracy w wysokich temperaturach. To z kolei zapewnia lepszą ochronę przed szybkim zużyciem elementów silnika.

Zachowanie filmu olejowego

Zdolność oleju do utrzymania stabilnego filmu olejowego (w szerokim zakresie temperatury) jest wynikiem odpowiedniej lepkości. Parametr ten określa, jak dobrze olej utrzymuje cienką warstwę smarującą między ruchomymi częściami silnika – zarówno w niskich, jak i wysokich wartościach temperatury.

Klasa jakości

Kolejnym istotnym parametrem jest klasa jakości oleju, która określa jego zdolność do ochrony silnika przed zużyciem, zanieczyszczeniami oraz procesem utleniania.

Klasa jakości oleju jest oznaczona literami i cyframi. Informują one o właściwościach smarnych oleju, odporności na wysokie temperatury, a także zdolności odprowadzania zanieczyszczeń do filtra oleju.

Popularnym wskaźnikiem jakości olejów silnikowych są klasyfikacje API oraz ACEA. Pomagają one określić, czy dany olej spełnia wymagania i normy stawiane przez producentów silników.

jaki olej do skrzyni biegów półka sklepowa shell spirax

Jaki olej do hybrydy?

Konstrukcja napędu hybrydowego jest specyficzna – olej musi szybko dotrzeć do kluczowych elementów silnika, aby zapewnić odpowiedni poziom ochrony, szczególnie przy krótkich cyklach pracy silnika spalinowego. Duża liczba zatrzymań oraz rozruchów silnika spalinowego (wynikająca ze współdziałania silnika elektrycznego) wymaga, by olej skutecznie chronił go przed zużyciem.

Zatem jaki olej do hybrydy wybrać? Pamiętaj o złotej zasadzie, że dobór oleju zależy nie tyle od rodzaju napędu (spalinowy/hybrydowy), co od zaleceń producenta pojazdu. Dlatego wybierając olej silnikowy do samochodu hybrydowego, kieruj się wskazówkami zawartymi w dokumentacji technicznej swojego pojazdu.

Przy wyborze oleju zwróć uwagę na różnice pomiędzy olejem syntetycznym, półsyntetycznym i mineralnym. Olej syntetyczny oferuje najlepszą ochronę i właściwości smarne. Z tego powodu jest najlepszym wyborem do silników spalinowych pojazdów hybrydowych.

Naszą rekomendacją są oleje syntetyczne Shell Helix Hybrid – stworzone specjalnie z myślą o silnikach samochodów hybrydowych. Wszystkie oleje z serii Shell Helix Hybrid oferują doskonałe właściwości smarne w niskich wartościach temperatury, dochodzących nawet do -40°C. Co więcej, stosowanie oleju Shell Helix Hybrid 0W-20

pomaga ograniczyć zużycie paliwa nawet o 3,6%.

Co ile wymiana oleju w hybrydzie?

Częstotliwość wymiany oleju w samochodzie hybrydowym zależy od zaleceń producenta, ponieważ jest wynikiem wielu czynników: rodzaju silnika, trybu pracy napędu (spalinowego i elektrycznego), a także specyfiki całego układu napędowego.

Kieruj się zatem wskazówkami zawartymi w instrukcji obsługi, ponieważ interwał wymiany oleju może różnić się w zależności od modelu pojazdu.

Już wiesz, jaki olej do hybrydy będzie odpowiedni!

Znasz już wszystkie tajniki dotyczące wyboru oleju silnikowego do pojazdów hybrydowych – jak często konieczna jest wymiana oleju w hybrydzie i na co zwracać uwagę przy zakupie. Pamiętaj, że wybór odpowiedniego oleju wpływa na żywotność i sposób działania silnika.

Jeśli w najbliższym czasie planujesz zakup oleju do hybrydy, koniecznie sprawdź ofertę olejów Shell Helix Hybrid. W katalogu produktów na pewno znajdziesz olej, który będzie zgodny z zaleceniami producenta Twojego pojazdu.

Podobne artykuły

Shell Fleet Solutions Team

Autor Shell Lubricants Team

Shell Fleet Solutions Team

Autor Shell Lubricants Team

Shell Fleet Solutions Team

Autor Shell Lubricants Team

Shell Fleet Solutions Team

Autor Shell Lubricants Team