
Płyny do chłodnic Shell Coolant
Płyn chłodniczy to – oprócz oleju silnikowego i przekładniowego – jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych stosowanych w samochodzie. Jego zadaniem jest utrzymywanie właściwej temperatury pracy jednostki napędowej, co pozwala na uzyskanie optymalnych parametrów pracy silnika.
Dlaczego płyn chłodniczy jest ważny dla samochodu?
Płyn chłodniczy ma za zadanie chronić silnik przed przegrzaniem, a układ chłodzenia przed uszkodzeniami powodowanymi przez korozję, odkładanie się kamienia i osadów. Stosowanie płynów niskiej jakości może powodować rdzewienie układu chłodzenia czy przegrzewanie się silnika, co często oznacza wizyty w warsztacie oraz kosztowne naprawy. Ponadto nowoczesne silniki wymagają innych właściwości płynów do chłodnic niż starsze jednostki napędowe. Dlatego Shell stworzył serię wysokiej jakości płynów chłodzących, które oferują doskonałą ochronę i długi okres eksploatacji.

Dlaczego warto stosować płyny Shell Coolant?
Shell od dziesięcioleci nieprzerwanie dostarcza płyny chłodnicze. Nasza dogłębna wiedza na temat płynów eksploatacyjnych pomaga nam nieprzerwanie od 17 lat utrzymywać pozycję największego światowego dostawcy środków smarnych. Płyny do chłodnic z naszej oferty zostały opracowane tak, by przekraczać wyśrubowane wymagania dotyczące wydajności nowoczesnych silników stosowanych we flotach oraz pojedynczych pojazdach, niezależnie od kształtów i rozmiarów – od samochodów miejskich, po maszyny górnicze.
Płyny do chłodnic Shell Coolant zapewniają znakomite odprowadzanie ciepła, doskonałą ochronę i długi czas eksploatacji, co pomaga obniżyć koszty użytkowania pojazdu.
Cechy i zalety płynów Shell Coolant:
- Lepsze właściwości w zakresie odprowadzania ciepła dzięki zastosowanej w formulacjach Shell Coolant technologii dodatków organicznych (OAT)
- Doskonała ochrona układu chłodzenia przed zamarzaniem
- Pomoc w wydłużeniu żywotności pompy wody
- Ochrona elementów zawierających aluminium, żelazo, stal, miedź, mosiądz i inne metale, a także zapobieganie wżerom w pompach wody, spowodowanych kawitacją i erozją
- Zapewnienie ochrony antykorozyjnej tylko w miejscach, w których jest potrzebna, dzięki czemu inhibitorów korozji ubywa znacznie wolniej niż w przypadku konwencjonalnych płynów chłodniczych
- Zachowują swoje właściwości przez 5 lat lub 250 000 km w przypadku pojazdów osobowych
- Spełniają lub przekraczają wymagania norm branżowych i specyfikacji producentów wyposażenia (OEM)
- Dostępne w postaci produktów gotowych do użycia oraz koncentratów w opakowaniach o pojemności 1, 4, 20, 209 litrów

W ramach linii Shell Coolant w ofercie dostępne są płyny do chłodnic z serii:
Shell Coolant Longlife (OAT) –
wyróżnia się lepszą stabilnością w wysokich temperaturach, wysoką ochroną aluminium i cyny. Zapewnia skuteczne odprowadzanie ciepła oraz zabezpiecza przed kawitacją. Jest kompatybilny z elastomerami oraz tworzywami sztucznymi stosowanymi w chłodnicach samochodowych. Zapobiega odkładaniu się szlamu, kamienia i osadów.


Shell Coolant Extra (HOAT) –
nie zawiera fosforanów. Jest odpowiedni do nowoczesnych silników benzynowych, Diesla oraz zasilanych gazem ziemnym, zwłaszcza tych wykonanych z aluminium. Tworzy mocną warstwę ochronną, która zabezpiecza wymienniki ciepła przed uszkodzeniami.



Często zadawane pytania
Specjaliści Shell odpowiadają na najważniejsze pytania dotyczące płynów chłodniczych, od wyboru właściwego koloru po łączenie różnych rodzajów płynów.
Układ chłodzenia to jeden z najważniejszych elementów w każdym pojeździe. Odpowiada on za utrzymanie optymalnej temperatury pracy silnika. Shell Coolant to zaawansowana linia płynów do układu chłodzenia, które dzięki technologii OAT (Organic Acid Technology) oferują nie tylko doskonałą ochronę przed zamarzaniem, ale również kompleksowe zabezpieczenie całego układu.
Skutecznie zapobiegają korozji, kawitacji i tworzeniu się osadów, zapewniając maksymalną wydajność silnika i znacząco wydłużając żywotność.
Płyn chłodniczy a wydajność nowoczesnych silników – co warto wiedzieć?
Nowoczesne jednostki napędowe stawiają znacznie wyższe wymagania wobec układów chłodzenia niż starsze konstrukcje. Pracują w wyższych temperaturach, przy większych obciążeniach i często zawierają więcej elementów wykonanych z różnych materiałów. Płyny do chłodnic nie mogą być więc zwykłym nośnikiem ciepła – muszą kompleksowo chronić cały układ.
Shell Coolant wyróżnia się zastosowaniem technologii dodatków organicznych (OAT), która zapewnia lepsze odprowadzanie ciepła niż konwencjonalne płyny. Co równie istotne, inhibitory korozji aktywują się tylko w miejscach, gdzie występuje ryzyko rdzewienia. Dzięki temu zużywają się znacznie wolniej, co przekłada się na dłuższy okres eksploatacji.
W testach branżowych płyny Shell Coolant zapewniają znacznie lepszą ochronę metali. Dotyczy to zarówno aluminium, jak i żelaza, miedzi czy mosiądzu. Szczególnie istotna jest ochrona pompy wody i elementów płaszcza wodnego silnika przed kawitacją – zjawiskiem, które może prowadzić do powstawania wżerów i uszkodzeń.
Wybór odpowiedniego płynu chłodniczego Shell Coolant
Przy zakupie odpowiedniego produktu warto zwrócić uwagę na specyfikacje techniczne i zalecenia producenta pojazdu. Kolor płynu chłodniczego często wskazuje na jego typ i zastosowaną technologię, jednak nie powinien być jedynym kryterium wyboru.
Na przykład Shell Coolant Longlife (G12+) wyróżnia się doskonałą stabilnością w wysokich temperaturach oraz zwiększoną ochroną aluminium i cyny. Jest kompatybilny z elastomerami oraz tworzywami sztucznymi stosowanymi w nowoczesnych układach chłodzenia. Efektywnie zapobiega odkładaniu się szlamu, kamienia i osadów, które mogłyby zakłócać przepływ i zmniejszać wydajność chłodzenia.
Płyny Shell Coolant są dostępne w dwóch formach:
- Gotowy do użycia (RTU) – idealny do uzupełnienia ubytków,
- Koncentrat – wymaga rozcieńczenia wodą demineralizowaną w odpowiedniej proporcji.
Shell Coolant - do jakich pojazdów?
Płyny z serii Shell Coolant zostały opracowane tak, by pasować do różnych typów pojazdów od samochodów osobowych, przez ciężarowe, aż po maszyny budowlane i rolnicze. Przykłądowo płyn chłodniczy Shell Coolant Longlife (G12+) spełnia lub wręcz nawet przekracza wymagania wielu norm branżowych i specyfikacji producentów wyposażenia, w tym:
- ASTM D3306, ASTM D6210, ASTM D4985, BS 6580
- VW TL-774D/F (G12/G12+)
- Mercedes-Benz MB-Approval 326.3
- Ford WSS-M97B44-D
- MAN 324, Typ SNF
- Renault 41-01-001/S Type D
- Fiat 9.55523
- DAF 74002
Dzięki temu można go stosować w większości współczesnych pojazdów, szczególnie tych z silnikami wyposażonymi w aluminiowe elementy. Jest odpowiedni zarówno do silników benzynowych, diesla, jak i zasilanych gazem ziemnym.