Przejdź do głównej treści
brak oleju w silniku zdjęcie tytułowe

Brak oleju w silniku – czym skutkuje dalsza jazda?

Brak oleju w silniku może być pierwszym krokiem do poważnej awarii pojazdu. Wystarczy chwila jazdy bez oleju, a silnik pojazdu może ulec przegrzaniu i zatarciu. O czym warto pamiętać, aby się przed tym uchronić?

Spis treści:

Brak oleju w silniku – objawy

Każdy świadomy kierowca doskonale zdaje sobie sprawę z konieczności stosowania oleju silnikowego. Niestety, niektóre pojazdy – zwłaszcza starsze modele – mogą wymagać częstszego uzupełniania poziomu oleju. Wynikać to może z intensywnej eksploatacji silnika, nieszczelności układu smarowania lub po prostu zaniedbania regularnej kontroli.

Jeśli samochód ma za mało oleju w silniku, objawy mogą być następujące:

  • zapalenie się kontrolki ciśnienia oleju,
  • metaliczne stuki dochodzące z wnętrza silnika,
  • wyraźny spadek mocy,
  • podwyższona temperatura pracy jednostki napędowej,
  • nierówna, szarpana praca silnika.

Każdy z tych sygnałów może świadczyć o zbyt niskim poziomie oleju, który w niektórych przypadkach prowadzi do poważnych i kosztownych usterek.

Dźwięk silnika bez oleju – co powinno zaniepokoić kierowcę?

Jednym z pierwszych i najbardziej niepokojących sygnałów braku oleju w silniku są nietypowe odgłosy dochodzące spod maski. Kiedy smarowanie zostaje zaburzone, metalowe elementy zaczynają pracować „na sucho”.

Efektem są głośne stuki, klekotanie lub chrobotanie – nasilające się wraz ze wzrostem obrotów silnika.

Brak oleju w silniku – kontrolka

Innym, często lekceważonym sygnałem ostrzegawczym jest zapalenie się kontrolki oleju na desce rozdzielczej. Czerwony symbol przedstawiający dzbanek z kroplą informuje zazwyczaj o niskim ciśnieniu oleju. Może to oznaczać dwie sytuacje – zbyt małą ilość środka smarnego lub poważniejszą awarię układu smarowania.

Wielu kierowców błędnie zakłada, że dopóki samochód jedzie normalnie, a silnik nie wydaje niepokojących dźwięków, można kontynuować jazdę pomimo świecącej się kontrolki. Nic bardziej mylnego. Już kilka minut pracy silnika bez smarowania może doprowadzić do jego przegrzania, zatarcia lub trwałego uszkodzenia mechanizmów wewnętrznych. Podobne skutki może mieć jazda na minimum oleju.

Jeśli kontrolka oleju zapali się w trakcie jazdy, należy jak najszybciej zatrzymać pojazd w bezpiecznym miejscu, wyłączyć silnik i sprawdzić poziom oleju bagnetem. W razie potrzeby trzeba niezwłocznie dolać oleju. Jeśli jednak poziom jest prawidłowy, a kontrolka nadal się świeci – lepiej nie ryzykować dalszej jazdy i wezwać pomoc drogową.

Brak oleju w silniku a odpalanie

Silnik spalinowy potrzebuje oleju od pierwszego obrotu wału korbowego, czyli natychmiast po odpaleniu. W momencie rozruchu, elementy silnika są najbardziej narażone na tarcie. Właśnie z tego powodu, gdy poziom oleju jest krytycznie niski lub miska olejowa zupełnie pusta, próba uruchomienia silnika może skutkować zatarciem jednostki.

W niektórych przypadkach samochód może nie odpalić. Dotyczy to z reguły nowoczesnych aut, często wyposażonych w czujniki blokujące rozruch przy braku ciśnienia oleju. Jednak w wielu starszych pojazdach silnik mimo wszystko się uruchomi, ale tylko po to, aby bardzo szybko doznać poważnych uszkodzeń. Dochodzi wówczas do zatarcia jednostki, ponieważ tłoki, panewki, wał korbowy czy gładzie cylindrów nie mają wtedy żadnej ochrony.

Ile może pracować silnik bez oleju?

Niestety odpowiedź jest mało optymistyczna: silnik bez oleju może pracować zaledwie kilka minut, zanim dojdzie do poważnych uszkodzeń. W tym czasie dochodzi do gwałtownego wzrostu tarcia wewnętrznego – metalowe elementy zaczynają ocierać się o siebie bez jakiejkolwiek warstwy ochronnej.

brak oleju w silniku

Nagły brak oleju w silniku – najczęstsze przyczyny

W przypadku starszych samochodów, zapotrzebowanie na olej silnikowy może być większe – wówczas wystarczy częściej go uzupełniać. Natomiast nagły brak oleju oznacza zazwyczaj poważniejszą awarię.

Uszkodzenie miski olejowej

Jedną z najczęstszych przyczyn nagłej utraty oleju jest mechaniczne uszkodzenie miski olejowej, np. po najechaniu na krawężnik, kamień, wyrwę w drodze lub przeszkodę leżącą na jezdni. Pęknięcie miski powoduje błyskawiczne wypłynięcie całego oleju – niekiedy w ciągu kilkunastu sekund.

Nieszczelność układu smarowania

Inną przyczyną nagłej utraty oleju może być nieszczelność w układzie smarowania, np. pęknięty przewód olejowy lub uszkodzona uszczelka głowicy silnika lub miski olejowej. Olej w takich przypadkach niekoniecznie musi wyciekać gwałtownie, ale w czasie jazdy pod ciśnieniem może bardzo szybko ubywać.

Obluzowany lub źle dokręcony korek spustowy

Do ubytku oleju może dojść również wskutek niedokładnego serwisu, np. po wymianie oleju, jeśli korek spustowy nie został prawidłowo dokręcony. Nawet niewielkie obluzowanie może w czasie jazdy skutkować całkowitym odkręceniem się korka i wypłynięciem oleju.

Zużyty lub wadliwy filtr oleju

Czasem problemem bywa również niewłaściwie dobrany, źle zamontowany lub uszkodzony filtr oleju. Jeżeli uszczelka filtra nie przylega prawidłowo, olej może sączyć się stopniowo lub gwałtownie wypłynąć pod ciśnieniem.

Zobacz też: Wyciek oleju z silnika – przyczyny, objawy i konsekwencje

Brak ciśnienia oleju w silniku – co to oznacza i jak reagować?

Choć brak ciśnienia oleju często bywa utożsamiany z jego całkowitym brakiem, są to dwa różne problemy.

Brak oleju oznacza, że w układzie smarowania nie ma wystarczającej ilości środka smarnego – najczęściej z powodu wycieku.

Brak ciśnienia oleju z kolei oznacza, że olej nie jest tłoczony w odpowiedni sposób do głównych elementów jednostki napędowej, np. wału korbowego, panewek, turbosprężarki czy rozrządu. Taki stan rzeczy może wynikać z różnych przyczyn: uszkodzenia pompy oleju, zapchania filtra, zużycia panewek, wału korbowego, nieszczelności w układzie smarowania czy stosowania oleju o niewłaściwej lepkości.

W takim przypadku należy natychmiast zatrzymać pojazd i wyłączyć silnik. Następnie warto sprawdzić poziom oleju, stan filtra i ewentualne wycieki. Jeśli problem nie jest oczywisty, konieczna będzie wizyta w warsztacie w celu dalszej diagnostyki.

Już wiesz, czym grozi brak oleju w silniku – zadbaj o regularną kontrolę!

Znasz już najważniejsze objawy braku oleju w silniku – od zapalonej kontrolki, przez stuki i przegrzewanie, aż po całkowitą awarię jednostki napędowej. Jazda bez oleju nawet przez kilka minut może doprowadzić do zatarcia silnika, co najczęściej oznacza konieczność kosztownej naprawy lub wymiany całej jednostki.

Aby uniknąć takich sytuacji, pamiętaj o prostych czynnościach profilaktycznych: sprawdzaj regularnie poziom oleju, kontroluj ewentualne wycieki oraz wymieniaj olej w wymaganym terminie.

Pamiętaj, aby stosować sprawdzone oleje silnikowe, które zapewnią odpowiednie smarowanie w każdych warunkach. Doskonałym wyborem są oleje Shell Helix – dostępne w różnych wariantach, dopasowanych do potrzeb nowoczesnych i starszych silników. Dzięki nim zyskujesz pewność niezawodnej ochrony i lepszej wydajności jednostki napędowej.

Przeczytaj również: Nagły spadek mocy silnika podczas jazdy – z czego wynika? Typowe usterki