Przejdź do głównej treści

Wyciek oleju z silnika – przyczyny, objawy i konsekwencje

Wyciek oleju z silnika to zazwyczaj efekt nieszczelności któregoś z elementów jednostki napędowej. Choć przyczyna często jest błaha, nie należy jej ignorować – nawet drobny wyciek może z czasem przerodzić się w poważny problem. Sprawdź, na co zwrócić uwagę i kiedy najlepiej odwiedzić warsztat.

Spis treści:

  1. Wyciek oleju z silnika – objawy usterki
  2. Wyciek oleju z silnika – przyczyny
  3. Jak zlokalizować wyciek oleju z silnika?
  4. Wyciek oleju z silnika – jak uszczelnić?
  5. Czym skutkuje dalsza jazda z wyciekiem?
  6. Profilaktyka – jak zapobiegać wyciekom z silnika?
  7. Już wiesz, skąd wynikł nagły wyciek oleju z silnika!

Wyciek oleju z silnika – objawy usterki

W wielu przypadkach wyciek oleju z silnika daje o sobie znać jeszcze zanim dojdzie do poważnych uszkodzeń – to dobra wiadomość. Jednak bez względu na rozmiar wycieku, Twoja reakcja powinna być natychmiastowa.

  • Po pierwsze dlatego, że wyciek oleju zwykle oznacza usterkę w pojeździe. Warto ją czym prędzej zlokalizować.
  • Po drugie, plama oleju na ulicy może stanowić poważne niebezpieczeństwo dla innych uczestników ruchu.

Jak rozpoznać wyciek? Najbardziej oczywisty objaw to plama oleju pod samochodem – zazwyczaj ciemna, lepka i tłusta. Pojawia się, gdy usterka znajduje się na dole silnika (miska olejowa). Natomiast w przypadku usterki w górnej części silnika, kiedy uszkodzona jest uszczelka pokrywy zaworów, plamy będą występowały również na silniku.

Mniej specyficznym objawem może być spadek poziomu oleju w silniku lub kontrolka niskiego ciśnienia oleju, która zaświeca się podczas jazdy. Oczywiście niższy poziom oleju może też oznaczać większe zużycie oleju przez silnik, dlatego sytuację zawsze należy zweryfikować.

Innym sygnałem wycieku może być zapach spalonego oleju, szczególnie po zatrzymaniu pojazdu. W skrajnych przypadkach silnik może pracować głośniej i nierówno.

Wyciek oleju z silnika – przyczyny

Przyczyny wycieku oleju mogą być różne, ale najczęściej problem wynika z uszkodzenia elementów uszczelniających.

Do typowych miejsc rozszczelnienia należą:

  • uszczelka miski olejowej,
  • uszczelniacze wału korbowego,
  • uszczelka pokrywy zaworów,
  • filtr oleju i jego podstawa.

Wyciek może pojawić się także wokół korka spustowego oleju, szczególnie jeśli był dokręcany zbyt mocno lub zbyt słabo, a także wtedy gdy ponownie wykorzystano zdemontowaną uszczelkę korka oleju. Często winny jest też źle zamontowany lub zużyty filtr oleju.

Do rozszczelnienia może dojść po kolizji, w wyniku silnych wibracji silnika albo po prostu z powodu wieku auta i naturalnego zużycia materiałów. Regularne przeglądy i kontrola poziomu oleju pozwalają wykryć problem, zanim doprowadzi do poważniejszych usterek.

Przeczekany wyciek oleju prowadzi do stopniowego spadku jego poziomu w silniku, a to z kolei oznacza gorsze smarowanie współpracujących elementów. Brak odpowiedniej ilości oleju zwiększa tarcie między częściami, co może prowadzić do ich przegrzania, zatarcia, a w skrajnych przypadkach – nawet do pęknięcia.

Wyciek oleju z silnika diesla – czym różni się od benzynowego?

Wyciek oleju w silnikach wysokoprężnych to przypadłość, która wynika z wyższych ciśnień ((w porównaniu do silników benzynowych). Wraz ze zużywaniem się elementów grupy korbowo-tłokowej zwiększają się przedmuchy gazów do skrzyni korbowej, co powoduje zwiększone ciśnienie, a to powoduje wyrzucanie oleju nawet przez sprawne uszczelnienia. Uszczelki oraz przewody są bardziej obciążone – i właśnie tam najczęściej pojawiają się nieszczelności.

Z kolei w silnikach benzynowych wycieki częściej dotyczą uszczelek pokrywy zaworów lub filtra oleju i zazwyczaj są łatwiejsze do zlokalizowania oraz usunięcia.

Jak zlokalizować wyciek oleju z silnika?

Zlokalizowanie wycieku oleju z silnika wymaga dokładności i odrobiny cierpliwości.

Pierwszym krokiem jest sprawdzenie miejsca, w którym pojawia się plama pod autem – jej lokalizacja może wskazać rejon usterki (przód, tył, środek silnika). Następnie warto obejrzeć silnik od spodu i z góry, najlepiej na podnośniku lub kanale. Szukaj tłustych, mokrych miejsc – szczególnie wokół uszczelek, filtra oleju, miski olejowej, uszczelniaczy wału korbowego i pokrywy zaworów.

Jeżeli silnik jest mokry, a po oględzinach nie można zlokalizować miejsca wycieku, serwisant powinien umyć silnik (np. środkiem do czyszczenia układu olejowego), przejechać kilka kilometrów i sprawdzić ponownie – świeży wyciek będzie łatwiej zauważyć.

Wyciek oleju – czy można jechać dalej mimo usterki?

W praktyce jest to ryzykowne. Wszystko zależy od skali wycieku. Jeśli zauważysz tylko lekkie zapocenie i poziom oleju pozostaje w normie, możesz dojechać do warsztatu.

Jeśli pod autem tworzy się plama, kontrolka oleju się świeci podczas pracy silnika lub silnik zaczyna pracować inaczej – nie ryzykuj dalszej jazdy. Brak oleju to brak smarowania, a to może w kilka minut doprowadzić do zatarcia silnika.

Zobacz też: Nagły spadek mocy silnika podczas jazdy – z czego wynika? Typowe usterki

Wyciek oleju z silnika – jak uszczelnić?

Sposób uszczelnienia zależy od źródła wycieku i stopnia zaawansowania usterki. Procedura postępowania jest inna, jeśli nastąpił wyciek z miski olejowej, a inaczej jeśli cieknie olej z silnika, np. przez uszczelniacz wału lub uszczelkę pod głowicą.

Zasadniczo można wyróżnić kilka sposobów naprawy wycieku, w zależności od przyczyny problemu. Do najbardziej oczywistych ruchów można zaliczyć:

  • wymianę uszczelek i pierścieni uszczelniających,
  • dokręcenie lub wymianę filtra oleju,
  • wymianę uszczelniaczy wału korbowego lub wałka rozrządu,
  • naprawę lub wymianę miski olejowej wraz z nową uszczelką.

Czym skutkuje dalsza jazda z wyciekiem?

Dalsza jazda z wyciekiem oleju to prosta droga do poważnych i kosztownych problemów. Poziom oleju w silniku stopniowo spada, a skutkiem jest niedostateczne smarowania jego elementów. Wówczas tarcie płynne zmienia się w mieszane i występują lokalne miejsca, w których wzrasta temperatura, a silnik zaczyna być podatny na przegrzewanie. Skutkuje to spadkiem mocy, nierówną pracą, a w skrajnych przypadkach – całkowitym zatarciem jednostki napędowej.

Wyciek oleju z silnika – koszt naprawy

Zignorowanie wycieku może oznaczać konieczność kapitalnego remontu silnika lub jego wymiany. Koszty takich napraw są kilkukrotnie wyższe niż usunięcie samego wycieku, dlatego szybka reakcja pozwoli Ci uniknąć dużych wydatków, a przede wszystkim zapewni bezpieczeństwo na drodze.

Profilaktyka – jak zapobiegać wyciekom oleju z silnika?

Można wyróżnić kilka zasad, których przestrzeganie minimalizuje ryzyko wycieku oleju:

  • Po pierwsze, regularnie sprawdzaj poziom oleju – najlepiej co kilka tygodni i przed każdą dłuższą trasą. Jeśli zauważysz częste ubytki, może to być pierwszy sygnał problemu.
  • Po drugie, wymieniaj olej zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. Zużyty olej traci swoje właściwości smarne, co niestety zwiększa ryzyko nieszczelności.
  • Stosuj oleje wysokiej jakości, ponieważ tańsze zamienniki mogą przyspieszać degradację uszczelek i tworzyć osady. Rekomendujemy oleje Shell Helix, które oferują doskonałą ochronę silnika i skuteczne oczyszczanie, a przy tym wydłużają żywotność jednostki napędowej.
  • Unikaj agresywnej jazdy na zimnym silniku – szybkie obroty tuż po uruchomieniu silnika mogą uszkodzić uszczelnienia i elementy układu smarowania.

Już wiesz, skąd wynikł nagły wyciek oleju z silnika!

Już wiesz, skąd mógł się wziąć nagły wyciek oleju z silnika – najczęściej to efekt uszkodzenia uszczelki, źle dokręconego filtra lub zużytego elementu układu smarowania. W wielu przypadkach problem da się szybko zlokalizować i usunąć bez większych kosztów.

Nie ignoruj jednak nawet drobnych plam pod autem – szybka reakcja to najprostszy sposób, aby uniknąć większych problemów i wydatków. Nie warto ryzykować – lepiej zlecić naprawę mechanikowi.

Sprawdź również: Wysokie spalanie benzyny – przyczyny. Czy olej wpływa na nadmierne zużycie paliwa?