
Leasing samochodu elektrycznego – co warto wiedzieć?
Leasing jest najczęściej wybieraną i najbardziej opłacalną formą finansowania firmowych samochodów. W ostatnich latach coraz większą popularnością cieszy się leasing samochodów nisko- i zeroemisyjnych. Zobacz, w jakich sytuacjach leasing samochodu elektrycznego może być dobrym pomysłem.
Autor Shell Fleet Solutions Team w dniu wrz 12, 2024
Spis treści
1. Na czym polega leasing samochodu?
2. Rodzaje leasingu – operacyjny i kapitałowy
3. Leasing samochodu elektrycznego vs. spalinowego
4. Czy leasing elektryka jest opłacalny?
5. Samochód elektryczny – leasing, koszty, dotacje
6. Samochód elektryczny – leasing w ramach programu „Mój elektryk”
7. Podsumowanie
Na czym polega leasing samochodu?
Spośród różnych form finansowania samochodów, leasing wydaje się najbardziej atrakcyjną opcją. Jako leasingobiorca zyskujesz większą kontrolę nad wydatkami swojej firmy, a przy okazji możesz korzystać z nowych samochodów, bez konieczności ich zakupu.
Czym jest leasing? To forma finansowania, która umożliwia użytkownikowi (leasingobiorcy) korzystanie z samochodu za ustaloną opłatę (ratę leasingową) przez określony czas. Leasingobiorca może dowolnie korzystać z samochodu, ale nie jest jego formalnym właścicielem.
Leasing samochodu można porównać do wynajmu mieszkania. W każdej z umów określa się wysokość comiesięcznej opłaty, lecz rozpoczęcie korzystanie z aktywa – czy to samochodu, czy mieszkania – nie wiąże się z koniecznością ponoszenia wysokich kosztów jego zakupu.
Rodzaje leasingu – operacyjny i kapitałowy
Wyróżnia się dwa rodzaje leasingu: operacyjny oraz kapitałowy (zwany też finansowym). Takie rozróżnienie ma szczególne znaczenie z punktu widzenia przedsiębiorcy, czyli np. właściciela firmy, który zamiast kupować samochody na własność, chciałby wziąć je w leasing.
Leasing operacyjny to inaczej wynajem długoterminowy. W tym przypadku leasingobiorca stopniowo płaci podatek VAT od raty leasingowej. Oznacza to możliwość odliczenia kosztów uzyskania przychodu od użytkowania pojazdu (np. raty leasingowej, paliwa, przeglądów serwisowych, wymiany opon), jednak bez kosztów amortyzacji. Po zakończeniu okresu leasingu istnieje możliwość wykupu samochodu, ale z uwagi na wysokie koszty może to być mało opłacalne.
W leasingu kapitałowym samochód natychmiast staje się składnikiem majątkowym użytkownika (leasingobiorcy). Wówczas to na nim spoczywa obowiązek amortyzacji pojazdu. Oznacza to również konieczność zapłaty całego podatku VAT – już w momencie odbioru samochodu. Po zakończeniu umowy leasingu samochód staje się własnością leasingobiorcy (zwykle za symboliczną opłatą).
Leasing samochodu elektrycznego vs. spalinowego
Pod względem formalnym, leasing samochodu elektrycznego odbywa się na tych samych zasadach co leasing zwykłego samochodu spalinowego. Jednak w przypadku elektryka przedsiębiorca może wykazać wyższy limit kosztów uzyskania przychodów. Według danych z końca 2023 roku było to 150 tys. złotych dla samochodów spalinowych i 225 tys. złotych dla samochodów elektrycznych
Rodzaj napędu w samochodzie nie ma wpływu na przebieg leasingu, a ewentualne różnice między pojazdami dotyczą wysokości raty leasingowej, kosztów eksploatacji czy wysokości wkładu własnego (zwykle w kwocie 10-20% wartości auta – w przypadku leasingu kapitałowego). Warto zaznaczyć, że możliwy jest leasing zarówno nowego, jak i używanego samochodu.
Jeśli jako przedsiębiorca decydujesz się na klasyczną formę leasingu (leasing kapitałowy z wykupieniem samochodu na własność za niewielką kwotę po zakończeniu umowy leasingowej), to przy wyborze samochodu kieruj się podobnymi przesłankami, jak przy tradycyjnym zakupie samochodu. Oprócz wartości pojazdu weź pod uwagę również koszty jego eksploatacji.
Czy leasing elektryka jest opłacalny?
Mimo wysokiej wartości początkowej leasing aut elektrycznych może okazać się bardziej ekonomicznym rozwiązaniem pod pewnymi warunkami. Trudno jest przewidzieć ceny paliwa i energii elektrycznej w perspektywie kilku bądź kilkunastu lat. Niemniej jednak można wskazać na kilka sytuacji, które czynią wybór tzw. elektryka lepszym pomysłem.
Leasing aut elektrycznych jest najlepszą opcją w przypadku posiadania własnej (firmowej) instalacji fotowoltaicznej. Może ona stanowić źródło darmowego zasilania dla ładowarek typu wallbox. Większe firmy, operujące dużą liczbą samochodów elektrycznych, mogą rozważyć zainstalowanie własnych ładowarek AC (wolniejsze ładowanie prądem przemiennym) lub DC (szybsze ładowanie prądem stałym).
W przypadku ładowania samochodu za pomocą ładowarek ogólnodostępnych, obliczenie opłacalności korzystania z elektryka nie jest już tak proste, ponieważ wymaga uwzględnienia wielu zmiennych, m.in. ceny za jedną kilowatogodzinę energii na stacji ładowania (łącznie z ceną ewentualnej subskrypcji), pojemności baterii w samochodzie, stylu jazdy, a nawet pory roku.
Według stanu na pierwszy kwartał 2024 roku, koszty eksploatacji samochodu elektrycznego – w porównaniu z samochodem spalinowym – są odczuwalnie niższe. Dotyczy to kosztów energii elektrycznej (śr. 1,15 zł / kWh), jak i niektórych innych zmiennych, np. ubezpieczenia OC.
Warto jednak pamiętać o wyższej cenie początkowej samochodów elektrycznych, które w większości przypadków są droższe niż samochody spalinowe porównywalnej klasy.

Samochód elektryczny – leasing, koszty, dotacje
Z leasingu samochodu mogą korzystać zarówno przedsiębiorcy z przydzielonym numerem NIP, jak i osoby prywatne. Jednak w tym drugim przypadku leasing może okazać się nieopłacalny – ze względu na brak korzyści podatkowych.
Przed wzięciem samochodu w leasing należy wziąć pod uwagę kilka czynników, które mają wpływ na koszt comiesięcznych rat.
Do najważniejszych z nich można zaliczyć:
- początkową wartość pojazdu;
- czas trwania umowy;
- wysokość wkładu własnego (tzw. opłata inicjalna, która dotyczy leasingu kapitałowego).
Samochód elektryczny – leasing w ramach programu „Mój elektryk”
Od listopada 2021 r. do końca września 2025 r. w ramach rządowego programu „Mój elektryk” można się starać o dofinansowanie zakupu samochodu zeroemisyjnego – również w ramach leasingu.
Wyróżnia się 3 główne elementy, które decydują o kwocie dofinansowania w programie:
- pojazdy kategorii M1 – do 27 tys. złotych (pod warunkiem, że średnioroczny przebieg pojazdu wyniesie co najmniej 15 tys. kilometrów);
- pojazdy kategorii N1 – do 70 tys. złotych (pod warunkiem, że ale nie więcej niż 30% kosztów kwalifikowanych);
- pojazdy kategorii L1e-L7e – do 4 tys. złotych.
Program „Mój elektryk” obejmuje zasięgiem samochody wzięte w leasing kapitałowy, jak i samochody wynajęte długoterminowo, które spełniają założenia leasingu operacyjnego.
Aby ubiegać się o dofinansowanie leasingu samochodu elektrycznego, należy zgłosić się bezpośrednio do firmy leasingowej wskazanej w wykazie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dofinansowanie obejmuje wyłącznie nowe samochody.
Podsumowanie
Jeśli chcesz mieć firmowy samochód elektryczny, leasing wydaje się najbardziej opłacalnym rozwiązaniem. Dodatkową korzyścią jest dofinansowanie, które może zostać udzielone w ramach programu „Mój elektryk”.
Zarządzasz flotą w swojej firmie? Zapraszamy Cię do skorzystania z usługi Shell Card EV, czyli systemu kart flotowych przeznaczonych dla firm. Z kartą Shell Card EV obsługa firmowej floty transportowej jest łatwa i wygodna, niezależnie od tego, czy posiadasz pojazdy z silnikami spalinowymi, hybrydowymi, czy elektrycznymi. Szczegóły oferty znajdziesz na stronie internetowej Shell.
Źródła:
Podobne artykuły
Autor Shell Commercial Road Transport Team w dniu wrz 05, 2024
Autor Shell Commercial Road Transport Team w dniu lut 15, 2024
Autor Shell Commercial Road Transport Team w dniu maj 23, 2024

Jak otrzymać kartę Shell Card
Krok 1
Wypełnij formularz po prawej stronie
Krok 2
Przedstawiciel Shell skontaktuje się z Tobą, by lepiej poznać potrzeby Twojej firmy
Krok 3
Otrzymasz dopasowaną i niezobowiązującą ofertę Shell Card skrojoną na miarę Twoich potrzeb