
Shell Eco-marathon
Shell Eco-marathon to jeden z najbardziej innowacyjnych konkursów dla młodych konstruktorów. Zespoły ze szkół średnich oraz uczelni wyższych z całego świata stają przed wyzwaniem zbudowania i przetestowania pojazdów jak najbardziej wydajnych pod względem energetycznym. Zwycięża drużyna, której pojazd może pokonać najdłuższy dystans na ekwiwalencie jednego litra paliwa lub jednej kWh.
O Shell Eco-marathon
W 1939 r. pracownicy Shell Oil Company w USA zawarli przyjacielski zakład i postanowili przekonać się, który z nich przejedzie najwięcej kilometrów na tej samej ilości paliwa. Właśnie to wydarzenie jest uważane za symboliczny początek jednego z najbardziej innowacyjnych konkursów dla młodych inżynierów na świecie, którym jest Shell Eco-marathon. Zespoły ze szkół średnich oraz uczelni wyższych z całego świata stają przed wyzwaniem zaprojektowania, zbudowania i przetestowania pojazdów jak najbardziej wydajnych pod względem energetycznym. Zwycięża drużyna, której bolid pokona jak najdłuższy dystans na ekwiwalencie jednego litra dowolnego paliwa lub jednej kWh.
Obecnie drużyny złożone z młodych inżynierów mają możliwość startu w dwóch kategoriach – UrbanConcept oraz Prototype. Pojazdy rywalizujące w pierwszej z wymielonych muszą spełniać wymogi uprawniające je do poruszania się w ruchu miejskim. Bolidy startujące w kategorii Prototype nie mają tego rodzaju ograniczeń, a ich głównym celem jest osiągnięcie maksymalnej wydajności, podczas gdy wygoda kierowcy nie ma większego znaczenia. Dlatego też bolidy wyróżniają się aerodynamiczną formą oraz niską masą własną. Dodatkowo w każdej z kategorii jest odrębna klasyfikacja pojazdów uwzględniająca rodzaj wykorzystanego napędu, których wachlarz jest obecnie bardzo szeroki. Obok maszyn zasilanych konwencjonalnymi paliwami studenci budują pojazdy napędzane wodorem czy etanolem. Organizatorzy obliczają efektywność energetyczną w każdej klasie oraz dla każdego źródła energii.
W samej Europie wydarzenie zrzesza około 200 drużyn i 3000 studentów, które walczą o tytuł najbardziej ekologicznego pojazdu.
Polska reprezentacja 2019
Shell Eco-marathon 2019
Studenci i uczniowie osiągają nowe poziomy efektywności energetycznej na Shell Eco-marathon 2019
Studenci i uczniowie osiągają nowe poziomy efektywności energetycznej na Shell Eco-marathon 2019
Francuscy uczniowie ustanowili rekord wszech czasów Shell Eco-maratonu w kategorii pojazdów elektrycznych, natomiast Green Team Twente z Holandii wygrali Mistrzostwa Świata Kierowców. Z polskich drużyn najlepiej poradził sobie zespół SKAP 2 z Politechniki Warszawskiej, który ze swoim bolidem zajął 5. miejsce w kategorii silników spalinowych. Dowiedz się więcej
Jak polscy studenci kształtują przyszłość transportu?
Jak polscy studenci kształtują przyszłość transportu?
Jesteśmy świadkami transformacji energetycznej. Świat zmienia się i zmierza w kierunku niskoemisyjnej przyszłości, co zaczyna wpływać na każdy aspekt naszego życia, w tym przede wszystkim na transport. Już teraz pochłania on niemal jedną trzecią światowego zużycia energii. Ta liczba będzie jednak rosnąć. Właśnie dlatego powstał konkurs Shell Eco-marathon, który skłania młodych inżynierów do zmierzenia się z najważniejszymi wyzwaniami związanymi z przyszłością transportu. Dowiedz się więcej.
Informacje o zespołach
Hydrogen CarPG – Politechnika Gdańska, bolid: Hydrocket, kategoria: Prototype, napęd: wodór
Hydrogen CarPG – Politechnika Gdańska, bolid: Hydrocket, kategoria: Prototype, napęd: wodór
Zespół zajmuje się konstruowaniem ultralekkich pojazdów napędzanych wodorem w ramach koła naukowego EcoTech Team istniejącego od 2014 roku. Koło zrzesza studentów z kilku wydziałów Politechniki Gdańskiej, m.in. Wydziału Mechanicznego, Elektrotechniki i Automatyki oraz Elektroniki Telekomunikacji i Informatyki.
Na swoim koncie zespół ma już trzy pojazdy zasilane ogniwem wodorowym, które są stale ulepszane. Co roku drużyna bierze udział w zawodach prototypowych pojazdów ekologicznych Shell Eco-Marathon. W zeszłym roku z bolidem HydRocket udało im się zająć 5. miejsce wśród europejskich zespołów w swojej klasie. Uzyskali wtedy wynik 399,6 km/m3 wodoru, co odpowiada przejechaniu 400 km na 0,326 litra benzyny!
Udział w zawodach oraz projektowanie i konstruowanie bolidu to dla studentów i członków zespołu EcoTech Team możliwość wykorzystania swoich umiejętności w praktyce, zdobycie doświadczenia, dokształcania się w inżynierskim fachu, jak również nawiązania wielu nowych, międzynarodowych znajomości.
Co roku do zespołu dołącza kilka nowych osób. Jak podkreślają członkowie zespołu, każdy może sprawdzić się w innych działaniach, ponieważ stworzenie bolidu nie wymaga jedynie doskonałych umiejętności inżynierskich. Aby projekt odniósł sukces, zespół potrzebuje również dobrych menadżerów i PRowców.
Hydrogreen Pollub, Politechnika Lubelska, bolid: Hydros, kategoria: Prototype, napęd: wodór
Hydrogreen Pollub, Politechnika Lubelska, bolid: Hydros, kategoria: Prototype, napęd: wodór
Pojazd „Hydros” jest głównym projektem studentów z Hydrogreen Team działającego na Politechnice Lubelskiej. Start w zawodach Shell Eco Marathon młodzi inżynierowie traktują jako świetną okazję do sprawdzenia swoich praktycznych umiejętności projektowania i budowy energooszczędnej konstrukcji. Ponadto zespół ma nadzieje, że rozwiązania oraz technologie, które proponuje przy budowie pojazdu będzie można wykorzystać w przyszłości w większych projektach. Projekt Hydros budzi spore zainteresowanie lokalnej społeczności, dzięki czemu drużyna może popularyzować wiedzę na temat nowych technologii i pojazdów elektrycznych, które są przyszłością motoryzacji.
http://napedylotnicze.pollub.pl/index.php/projekty/hydros
https://www.facebook.com/hydrogreenteam/
Iron Warriors, Politechnika Łódzka, bolid: Eco Arrow 3.0, kategoria: Prototype, napęd: benzyna
Iron Warriors, Politechnika Łódzka, bolid: Eco Arrow 3.0, kategoria: Prototype, napęd: benzyna
Zespół studentów Politechniki Łódzkiej działa w ramach Studenckiego Koła Naukowego Miłośników Motoryzacji już od 2012 roku. Ich pierwszy bolid powstał na podstawie pracy inżynierskiej. Jak mówią studenci zadanie było niezwykle trudne z uwagi na brak odpowiedniego zaplecza finansowego, potrzebnych narzędzi oraz doświadczenia w tworzeniu energooszczędnych konstrukcji.
Studenci zespołu Iron Warriors nabrali jednak praktyki inżynierskiej, a ich bolid Eco Arrow 2.2 w 2016 roku pokonał na jednym litrze paliwa aż 837 km. Zespół bierze udział w konkursie Shell Eco-marathon już od 6 lat. Z roku na rok, systematycznie studenci Politechniki Łódzkiej poprawiają swoje rekordy. Celem zespołu jest przekroczenie granicy 1000 km/l.
https://www.facebook.com/IronWarriorsTeam
Smart Power Urban, Politechnika Śląska, bolid: MuSHELLka, kategoria: prototype, napęd: bateria elektryczna
Smart Power Urban, Politechnika Śląska, bolid: MuSHELLka, kategoria: prototype, napęd: bateria elektryczna
Zespół tworzą młodzi pasjonaci studiujący na Politechnice Śląskiej, którzy działają w Studenckim Kole Naukowym Modelowania Konstrukcji Maszyn. Celem projektu SmartPower jest projektowanie, budowa i modernizacja pojazdów biorących udział w zawodach Shell Eco-marathon oraz Hydroge Horizon Automitive Cahllenge. W ramach swoich działań koło promuje nowoczesne rozwiązania w dobie konstrukcji lekkich oraz alternatywnych sposobów napędu w pojazdach drogowych.
Po kilku latach przerwy zespół ponownie powrócił do projektu bolidu MuSHELLka, będącego historycznie pierwszym bolidem zbudowanym przez zespół na potrzeby SEM. Bolid ten po dziś dzień dzierży rekord Polski w energooszczędnej jeździe w klasie Prototype Electric wynoszący 503.7 km/kWh i nadal jest w stanie konkurować z innymi zespołami, czego dowodem jest zajęcie pierwszego miejsca w swojej kategorii na zawodach Shell Eco-marathon Challenger w 2018 r.
Rotor, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Krośnie, bolid: Saw/Piła, kategoria: Prototype, napęd: etanol
Rotor, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Krośnie, bolid: Saw/Piła, kategoria: Prototype, napęd: etanol
Zespół ROTOR działa przy Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej im. Stanisława Pigonia w Krośnie. Ich pierwszy bolid został zbudowany w ramach grupowej pracy inżynierskiej, wtedy to dzięki determinacji studentów powstało koło naukowe o tej samej nazwie.
W 2016 roku drużyna po raz pierwszy wzięła udział w zawodach Shell Eco-marathon w Londynie. W kategorii pojazdów napędzanych etanolem zajęła wtedy wysokie 9. miejsce z wynikiem 133km/1l. W kolejnych latach, modernizując pojazd, uzyskała poprawę rezultatu: w 2017 306km/1l a w 2018 498km/1l. W 2019 SKN „Rotor” startował w zawodach Shell Eco-Marathon Netherlands uzyskując 749km/1l.
Studenci zrzeszeni w Kole Naukowym Rotor są pasjonatami motoryzacji. W skład zespołu wchodzą studenci z Instytutu Humanistycznego, Politechnicznego i Instytutu Zdrowia i Gospodarki PWSZ im. Stanisława Pigonia w Krośnie. Studiują oni m.in. mechanikę i budowę maszyn, zarządzanie, budownictwo, międzynarodową komunikację językową.
https://www.facebook.com/rotorkrosnopwsz/
SKAP 2, Politechnika Warszawska, bolid: Orion, kategoria: UrbanConcept, napęd: benzyna
SKAP 2, Politechnika Warszawska, bolid: Orion, kategoria: UrbanConcept, napęd: benzyna
Zespół tworzą młodzi pasjonaci studiujący na Politechnice Warszawskiej, którzy działają w Studenckim Kole Aerodynamiki Pojazdów. Ich celem jest prezentowanie efektów pracy i konkurowanie z zespołami na arenie międzynarodowej. W zespole działają osoby studiujące różne kierunki, co pozwala na interdyscyplinarne podejście i kompleksowe zajęcie się tematyką konstrukcji super-ekonomicznych samochodów.
Bolid Orion staruje w zawodach Shell Eco-marathon w kategorii benzynowych pojazdów miejskich. Do budowy bolidu wykorzystywany jest kompozyt węglowy, który studenci samodzielnie laminują. Podkreślają, że przy budowie pojazdu przyszłości dbają o każdy szczegół i co roku udoskonalają powstałe już konstrukcje.
Konstrukcja wyróżnia się technologią wykonania poszycia jako struktury samonośnej. Interesującym elementem jest także rozbudowana elektronika bazująca na magistrali CAN. Dzięki własnej telemetrii można zdalnie sterować różnymi podukładami. Ze względu na zmiany w regulaminie zawodów w bolidzie pojawiły się drugie drzwi. Modernizacji uległ także układ przeniesienia napędu. Zaprojektowane przez zespół sprzęgło pozwala na ograniczenie strat energii podczas ruszania.