
Olej syntetyczny czy półsyntetyczny? Sprawdź różnice
Olej silnikowy pełni kluczową rolę w zapewnieniu prawidłowej pracy pojazdu. Na rynku dostępne są różne rodzaje olejów, które różnią się składem i właściwościami. Podpowiadamy, jaki olej – syntetyczny czy półsyntetyczny, będzie najlepszy dla Twojego samochodu.
Czym się różni olej syntetyczny od półsyntetycznego?
Na rynku są dostępne 3 główne rodzaje olejów silnikowych: syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne. Każdy z nich posiada unikalne właściwości, które wynikają z jego składu i sposobu produkcji.
Wspólną cechą wszystkich olejów jest zapewnienie prawidłowej pracy silnika. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że to najważniejszy płyn w każdym samochodzie. Pełni wiele istotnych zadań:
- smaruje ruchome części silnika;
- odprowadza ciepło powstające podczas pracy silnika;
- pomaga usuwać zanieczyszczenia;
- zwiększa efektywność spalania mieszanki paliwowo-powietrznej;
- chroni silnik przed korozją;
- tłumi hałas i wibracje.
Dla prawidłowego działania pojazdu kluczowe są przede wszystkim dwie pierwsze funkcje. Smarowanie redukuje tarcie między ruchomymi częściami, chroniąc je przed nadmiernym zużyciem i uszkodzeniem. Dodatkowo olej absorbuje ciepło powstające podczas pracy silnika, co zapobiega jego przegrzaniu.
Olej syntetyczny a mineralny
Olej syntetyczny to najbardziej szlachetny rodzaj oleju silnikowego. Jest wytwarzany w laboratorium od podstaw, poprzez precyzyjne łączenie różnych związków chemicznych. W wyniku tego procesu powstaje produkt o dokładnie określonych parametrach, co zapewnia wyższą jakość i lepszą ochronę silnika.
Olej silnikowy syntetyczny charakteryzuje się doskonałą stabilnością termiczną. Jest to zdolność oleju do utrzymywania swoich właściwości fizykochemicznych w szerokim zakresie temperatur. W odróżnieniu od innych olejów, syntetyk nie gęstnieje, a więc stale posiada identyczne właściwości, bez względu na porę roku czy temperaturę powietrza.
Olej mineralny jest produktem bardziej naturalnym – powstaje w wyniku rafinacji ropy naftowej. Niestety, w procesie produkcji tą metodą niemożliwe jest usunięcie niektórych niepożądanych związków, takich jak siarka czy węglowodory. Mogą one ulegać spalaniu w trakcie jazdy. W efekcie powstaje lepki osad zwany nagarem, który zmniejsza wydajność silnika. Oleje mineralne mogą być bardziej odpowiednie dla starszych silników o większych przebiegach. Są też znacznie tańsze od syntetyków i półsyntetyków.
Olej syntetyczny a półsyntetyczny
Olej półsyntetyczny to rodzaj płynu, który stanowi mieszankę oleju mineralnego i syntetycznego. Zawiera on około 20-30% bazy syntetycznej, co pozwala na uzyskanie lepszych właściwości smarnych niż w przypadku czystych olejów mineralnych.
Oleje półsyntetyczne mają wyższą stabilność termiczną niż oleje mineralne, przez co lepiej radzą sobie z wysokimi temperaturami, nie tracąc przy tym swoich właściwości.
Olej półsyntetyk jest droższy niż olej mineralny, ale bardziej przystępny cenowo niż olej w pełni syntetyczny. Dlatego przed zakupem sprawdź, jaki produkt będzie najlepszy dla Twojego samochodu – czy olej syntetyczny, czy półsyntetyczny.

Olej półsyntetyczny czy syntetyczny – który wybrać?
Przy wyborze oleju silnikowego należy wziąć pod uwagę wytyczne producenta pojazdu, warunki eksploatacji oraz wiek silnika.
Istnieje ogólna zasada mówiąca o tym, że szlachetne oleje syntetyczne są przeznaczone do nowych samochodów, a oleje półsyntetyczne – do starszych pojazdów. Dobrym wyznacznikiem jest stan licznika kilometrów w pojeździe.
- Dla samochodów o średnim przebiegu, najbardziej optymalny i ekonomiczny jest olej półsyntetyczny.
- Oleje półsyntetyczne to także dobry wybór w przypadku przejścia z oleju syntetycznego, kiedy samochód służy już jakiś czas i dalsze inwestowanie w olej syntetyczny przestaje być opłacalne.
Oprócz rodzaju oleju (mineralny, syntetyk czy półsyntetyk) należy wybrać odpowiednią normę lepkości i klasę jakości.
Lepkość oleju to inaczej zdolność do smarowania różnych części silnika w różnych warunkach temperaturowych. Norma lepkości oleju oznaczana jest za pomocą konkretnych liczb oraz litery „W” (np. 5W40). Pierwsza cyfra oznacza zachowanie oleju w warunkach niskich temperatur, natomiast druga – w warunkach wysokich temperatur (przy czym nie oznaczają one stopni Celsjusza).
Ważnym kryterium wyboru oleju jest również klasa jakości, która może być określona za pomocą różnych klasyfikacji. Najbardziej popularna jest klasyfikacja Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA.
Oznaczenia literowe dotyczą przeznaczenia oleju dla konkretnych pojazdów (np. benzynowych lub wysokoprężnych), z kolei oznaczenie cyfrowe sugeruje stopień ochrony silnika. Na przykład oznaczenie na oleju silnikowym B4 oznacza, że olej jest przeznaczony dla silników diesla (B), a zabezpieczenie silnika jest wysokie (4). Ważne jest, aby olej silnikowy był zgodny z zaleceniami producenta pojazdu.
Zmiana oleju półsyntetycznego na syntetyczny – co musisz wiedzieć?
Przejście z oleju półsyntetycznego na syntetyczny jest możliwe, ale proces ten należy przeprowadzić w odpowiedni sposób.
W nowoczesnych samochodach silnik może wymagać lepszej ochrony, jaką zapewnia olej syntetyczny. Tego typu silniki pracują w wyższych temperaturach i pod większymi obciążeniami, więc lepsze właściwości smarne i stabilność termiczna syntetyków są tutaj kluczowe. Jeśli posiadasz stosunkowo nowy samochód i do tej pory stosowałeś w nim olej półsyntetyczny, to przesiadka na syntetyk może być dobrym pomysłem.
Zamiana oleju półsyntetycznego na syntetyk może być również dobra, jeśli używasz samochodu w trudnych warunkach: narażasz silnik na skrajne temperatury, jeździsz po górzystych ternach lub wyłącznie po mieście, gdzie sposób jazdy powoduje większe zanieczyszczenia oleju. Wówczas zmiana stosowanego produktu może być dobrym krokiem dla przedłużenia żywotności silnika.
Jak zmienić olej półsyntetyczny na syntetyczny?
Procedura zmiany oleju niższej klasy (półsyntetycznego) na olej wyższej klasy (syntetyczny) powinna zostać przeprowadzona w odpowiedni sposób. Zwykłe dolanie oleju syntetycznego może doprowadzić do rozpuszczenia powstałego w silniku nagaru, co w efekcie spowoduje uszkodzenia.
Już wiesz, jaki olej będzie najlepszy dla Twojego pojazdu!
Jak widzisz, olej syntetyczny oferuje lepszą stabilność termiczną, dłuższą żywotność i wyższą ochronę silnika, zwłaszcza w ekstremalnych warunkach pracy. Jest najlepszym wyborem do nowych samochodów. Z kolei olej półsyntetyczny, będący mieszanką oleju mineralnego i syntetycznego, jest kompromisem między jakością a ceną, oferując dobrą ochronę silnika w samochodzie o średnim przebiegu.
Jeżeli szukasz oleju do swojego samochodu, sprawdź ofertę produktów Shell Helix . W ofercie naszej marki znajdziesz zarówno oleje syntetyczne, jak i półsyntetyczne – o różnych właściwościach i klasach jakości. Możesz także skorzystać z narzędzia Shell LubeMatch , które pomoże Ci wybrać olej najlepiej dopasowany do Twojego pojazdu.