Zasada 1. Odpowiedzialność i zarządzanie
Podatki stanowią kluczowy element ładu korporacyjnego i odpowiedzialności oraz są nadzorowane przez Zarząd Royal Dutch Shell plc.
Informacja o realizowanej strategii podatkowej przez Shell Polska sp. z o.o. („Shell Polska” lub „Spółka”) została sporządzona i podana do publicznej wiadomości na podstawie art. 27c ust. 1 w zw. z art. 27b ust. 2 pkt 2 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych („ustawa o CIT”). Shell Polska jest członkiem międzynarodowej grupy Royal Dutch Shell ("Grupa" lub "Shell").
Kiedy dokonujemy inwestycji w danym kraju, lub na danym obszarze, podejmujemy działania, aby budować długoterminową współpracę i rozwijać naszą działalność w sposób zrównoważony. Zdajemy sobie sprawę z naszej odpowiedzialności wobec inwestorów, władz państwowych, pracowników ispołeczności lokalnych, których jesteśmy częścią. Podatki, które pobieramy i płacimy, stanowią jeden ze sposobów, w jaki realizujemy tę odpowiedzialność. Nasza strategia podatkowa ma na celu wspieranie Shell w realizacji przyjętej strategii Powering Progress. Opiera się ona na zapewnieniu zgodności z przepisami, transparentności odnośnie naszego podejścia do podatków i form opodatkowania.
Podatki stanowią kluczowy element ładu korporacyjnego i odpowiedzialności oraz są nadzorowane przez Zarząd Royal Dutch Shell plc.
Zależy nam na zapewnieniu zgodności z przepisami podatkowymi w państwach w których funkcjonujemy oraz płaceniu podatków w odpowiedniej wysokości, w wyznaczonych terminach, w krajach, w których powstaje rzeczywista wartość.
Wykorzystujemy jedynie te rozwiązania biznesowe, które są nakierowane na osiągnięcie rzeczywistych, ekonomicznych celów i posiadają rzeczywistą substancję biznesową. Nie szukamy nieuzasadnionych korzyści podatkowych
Wszędzie, gdzie to możliwe dążymy do rozwijania współpracy z organami podatkowymi opartej na szacunku, transparentności i zaufaniu.
Kiedy korzystamy z ulg i zachęt podatkowych, upewniamy się, aby nasze działanie było transparentne, niebudzące wątpliwości oraz zgodne z treścią odpowiednich regulacji prawnych.
Angażujemy się konstruktywnie w krajowy i międzynarodowy dialog z ustawodawcą, biznesem i opinią publiczną, aby wspierać rozwój efektywnego prawodawstwa podatkowego i administracji.
Na bieżąco przekazujemy interesariuszom, w tym inwestorom, pracownikom, usługodawcom oraz opinii publicznej klarowne informacje na temat podejścia Shell do podatków i płatności podatkowych.
Jesteśmy zaangażowani w zapewnienie zgodności prowadzonej działalności z przepisami prawa. Dążymy do tego, aby postępować zgodnie z literą i duchem prawa podatkowego, a wątpliwości dotyczące interpretacji przepisów podatkowych staramy się rozwiązywać bezpośrednio poprzez kontakty z organami podatkowymi. Nasz system wewnętrznej kontroli obszaru podatkowego, polityki i wytyczne określają takie kwestie jak standardy, kontrole, zarządzanie ryzykiem i weryfikacje, które to wyznaczają granice naszych działań w zakresie podatków. Nasz system wewnętrznej kontroli obszaru podatkowego określa również praktyczne wskazówki dla naszych pracowników, w tym procedury dotyczące postepowania w sytuacji potencjalnego ryzyka podatkowego. Stale rozwijamy nasze systemy podatkowe i systemy danych, aby sprostać zwiększającym się wymaganiom ze strony organów w zakresie przedkładanych informacji. Zewnętrzni audytorzy w ramach badania naszych wyników finansowych regularnie dokonują przeglądu naszego systemu kontroli wewnętrznej.
Podejście Grupy do kwestii podatkowych, jak również coroczny raport Tax Contribution przygotowany w oparciu o CbCr (Country by Country Report) publikowany jest na globalnej stronie internetowej Shell.
W celu wypełnienia ustawowego obowiązku, Shell Polska przedstawia informację o realizowanej strategii podatkowej w okresie 01.01.2020 - 31.12.2020:
Spółka stosowała ujednolicone procesy oraz procedury dotyczące zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego i zapewniających ich prawidłową realizację.
Spółka posiada wewnętrzne procedury i instrukcje podatkowe określające szczegółowe zasady postępowania i rozliczeń w zakresie ciążących na niej podatków. W szczególności instrukcje te określają osoby odpowiedzialne za poszczególne elementy procesu, składającego się na przygotowanie iweryfikację rozliczeń podatkowych oraz sposoby obsługi systemów, przy wsparciu których rozliczane są zobowiązania podatkowe. Odpowiednie osoby w ramach funkcji podatkowej prowadzą również bieżący monitoring istotnych zmian legislacyjnych, zmian w systemach podatkowych oraz aktualnego orzecznictwa organów podatkowych i sądów administracyjnych. W wymaganym zakresie zmiany przepisów i wnioski wynikające z orzecznictwa są implementowane w Spółce – w tym poprzez aktualizację wewnętrznych procedur i instrukcji w celu rzetelnego wypełniania ciążących na Spółce obowiązków podatkowych.
W proces realizacji obowiązków podatkowych w poszczególnych obszarach są zaangażowane różne zespoły z organizacji Shell Polska, podzielone kompetencjami i zakresem odpowiedzialności. W ramach procesu zarządzania funkcją podatkową Spółka współpracuje również ze strukturami Grupy, korzysta z wiedzy i doświadczenia zdobytego na innych rynkach, na których funkcjonują podmioty Grupy.
Shell Polska korzysta ze wsparcia zewnętrznych doradców w przypadku, gdy wymagana jest specjalistyczna wiedza lub doświadczenie, które nie są dostępne w ramach Shell lub gdy konieczne jest zaangażowanie dodatkowych zasobów.
Shell Polska nie korzystał w 2020 r. z dobrowolnych form współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej – w tym przede wszystkim nie była stroną umowy o współdziałanie z Szefem KAS.
Spółka w trakcie 2020 r. aktywnie uczestniczyła w procesie zmierzającym do uzyskania uprzedniego porozumienia cenowego, potwierdzającego rynkową wysokość cen stosowanych w zakresie wybranych transakcji zawartych z podmiotami powiązanymi. Na moment sporządzenia niniejszej informacji proces ten nie został zakończony1.
Shell Polska jest również członkiem organizacji biznesowych, z ramienia których aktywnie uczestniczy w różnego rodzaju konsultacjach społecznych, organizowanych przez przedstawicieli administracji podatkowej, a dotyczących planowanych zmian w otoczeniu prawno-podatkowym.
Spółka terminowo realizowała wszelkie obowiązki podatkowe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które nałożone zostały przez obowiązujące przepisy. Spółka jest w Polsce podatnikiem zwłaszcza podatku od towarów i usług, podatku akcyzowego, podatku dochodowego od osób prawnych, podatku od nieruchomości oraz płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych.
W 2020 r. Spółka zapłaciła w Polsce blisko 1,1 miliarda PLN z tytułu podatków i innych należności publicznoprawnych, ciążących na niej w związku z prowadzoną działalnością. Shell Polska w 2020 r. zatrudniał także ponad 4,4 tys. osób.
Shell Polska przedłożył Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacje MDR, o których mowa w art. 86a § 1 pkt 10 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa („Ordynacja podatkowa”), które dotyczyły podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie następujących zdarzeń dotyczących 2020 r.:
Dodatkowo Spółka przedłożyła w 2020 r. informację MDR dotyczącą podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uzyskania w 2019 r. decyzji o wsparciu na podstawie ustawy o wspieraniu nowych inwestycji – Spółka złożyła 1 informację MDR-3.
W 2020 r. Spółka realizowała następujące transakcje z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, których wartość przekraczała 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego, w tym z podmiotami niebędącymi rezydentami podatkowymi Rzeczypospolitej Polskiej:
a. Shell Deutschland Oil GmbH („SDO”), Société des Pétroles Shell (transakcje kwalifikowane jako transakcje jednorodne na gruncie przepisów o CIT) – zakup produktów olejowych i smarowych w celu ich sprzedaży na rynku polskim (od podmiotu SDO Spółka dokonuje również nabyć paliw),
b. podmioty z Grupy2 – sprzedaż usług wsparcia przez Shell Polska sp. z o.o. oddział w Krakowie („SBO Kraków”); transakcje kwalifikowane jako transakcje jednorodne na gruncie przepisów o CIT.
W odniesieniu do transakcji wskazanych w punkcie „b” powyżej, Spółka wyjaśnia, że SBO Kraków stanowi centrum biznesowe Grupy Shell, świadczące usługi wsparcia dla podmiotów z Grupy. Usługi świadczone przez SBO Kraków obejmują m.in. usługi rachunkowo-księgowe, usługi w zakresie audytu finansowego, usługi centrów telefonicznych (call center), usługi przetwarzania danych.
W 2020 r. Spółka nie planowała ani nie podejmowała działań restrukturyzacyjnych w zakresie łączenia spółek, przekształcenia spółki w inną spółkę, wniesienia wkładu do spółki w postaci przedsiębiorstwa spółki lub jego zorganizowanej części (w tym w ramach podziału spółki) czy wymiany udziałów.
W 2020 r. Shell nie występowała z wnioskiem o wydanie ogólnej interpretacji podatkowej, o której mowa w art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej.
W 2020 r. Spółka złożyła 3 wnioski i otrzymała następujące interpretacje przepisów prawa podatkowego, o których mowa w art. 14b Ordynacji podatkowej:
a. Interpretacja dotycząca podatku od sprzedaży detalicznej w zakresie określania podstawy opodatkowania;
b. Interpretacja dotycząca prawidłowego ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących oraz wystawiania faktur;
c. Interpretacja dotycząca kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych.
W 2020 r. Shell Polska nie występował z wnioskiem o wydanie wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
W 2020 r. Spółka nie występowała z wnioskiem o wydanie wiążącej informacji akcyzowej, o której mowa w art. 7d ust. 1 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.
W 2020 r. Shell Polska nie dokonywał rozliczeń podatkowych na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wskazanych w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT i art. 23v ust. 2 ustawy z 16 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej.
1 Stan na dzień 02.12.2021
2 Ze względu na znaczą ilość tych podmiotów (przekraczającą 150) nie zostały one detalicznie wymienione