Shell jest pierwszą firmą paliwową w Polsce, która prowadzi dystrybucję paliw przy pomocy ciągników LNG firmy Volvo, które są znane ze swojej jakości i bezpieczeństwa. Dzięki współpracy z firmą Samat, jednego z liderów branży transportowej i logistycznej przedsięwzięcie uznawane jest za kolejny krok w stronę wykorzystania LNG w transporcie ciężkim.

– LNG to dobre rozwiązanie jako paliwo przejściowe, które pozwala na redukcję emisji CO2 w dystrybucji paliw, zanim możliwe będzie upowszechnienie elektromobilności czy wodoru na większą skalę. Skoro sprzedajemy paliwo LNG na naszych stacjach i rozbudowujemy tę infrastrukturę, to naturalne, że chcemy wykorzystywać je również w innych obszarach naszej działalności. Dlatego cieszę się, że jesteśmy otwarci na nowe rozwiązania i współprace z ekspertami z branży, a sam proces zaopatrywania naszych stacji będzie mniej emisyjny – mówi Michał Popławski, menadżer ds. transportu drogowego na region Europy Środkowo-Wschodniej.

Shell jest firmą, która aktywnie inwestuje w infrastrukturę LNG. Od kilku lat koncern rozszerza swoją mapę stacji oferujących skroplony gaz ziemny, posiadając już 53 stacje w całej Europie. W Polsce istnieje już 5 stacji w Bielanach Wrocławskich, Iłowej, Piotrkowie Trybunalskim, Jędrzychowicach czy wspomnianym wcześniej Świecku.

– Spółka Samat Polska, wchodząca w skład holdingu Groupe Samat z siedzibą we Francji, od lat inwestuje w nowe technologie i rozwiązania dla transportu pozwalające na zmniejszenie emisji CO2 w dystrybucji paliw. Podobne rozwiązania wprowadzaliśmy już wcześniej w innych krajach europejskich, współpracując ściśle z naszymi kluczowymi klientami. Cieszymy się, że możemy teraz prowadzić dystrybucję w naszym kraju przy pomocy ciągników LNG i że proces zaopatrywania stacji Shell będzie na najwyższym poziomie, jeśli chodzi o bezpieczeństwo, a zarazem mniej emisyjny – mówi Jacek Kaleta, dyrektor generalny firmy Samat Polska.

 – Volvo Trucks oferuje ciągniki FH i FM zasilane gazem LNG od 2018, cieszymy się, że zainteresowanie tym rozwiązaniem wciąż się podnosi czego dowodem są dostarczone dwa ciągniki siodłowe do firmy Samat. Pojazdy te będą stanowić uzupełnienie kompleksowego podejścia firm do troski o środowisko. Dzięki silnikom zasilanym gazem LNG pojazdy będę generowały ok 20% mniej dwutlenku węgla gwarantując także oczekiwane zasięgi i osiągi – Piotr Werner, Product Digital and Marketing Manager Volvo Trucks Polska.

Wprowadzone rozwiązanie przez Shell to szansa dla transportu ciężkiego, który w dobie zmian klimatycznych będzie musiał systematycznie odchodzić od paliw tradycyjnych. LNG to czystsza alternatywa dla oleju napędowego. Jego rozpowszechnienie może pomóc w redukcji emisji gazów cieplarnianych pochodzący ch z samochodów ciężarowych nawet o 22% w porównaniu z dieslem. Co więcej, w najbliższej przyszłości samochody zasilane LNG mogą również być tankowane zeroemisyjnym, a nawet ujemnym emisyjnie skroplonym biometanem (bioLNG), który jest produkowany z odpadów organicznych.

Silnik napędzany błękitnym paliwem emituje również o 50 proc. mniej hałasu w porównaniu z silnikami diesla o dużej mocy, dzięki czemu mogą przyczynić się do poprawy samopoczucia kierowców i umożliwić wykorzystanie floty w strefach o niskim dopuszczalnym poziomie hałasu np. w przypadku zaopatrywania sklepów poza godzinami szczytu na obszarach mieszkalnych.