Shell otworzył pierwszą Stację LNG w Polsce
paź 20, 2020
14. października w Bielanach Wrocławskich, w rejonie tras A4 i S8 otwarto pierwszą w Polsce komercyjną stację Shell LNG dla samochodów ciężarowych. Dla Shell to kolejny krok w procesie wspierania dekarbonizacji transportu drogowego w Europie.

Wrocławska stacja jest jednym z 39 punktów Shell LNG budowanych w ramach utworzenia korytarza LNG dla ciężarówek napędzanych błękitnym paliwem, biegnącego z Hiszpanii do Polski. Docelowo w ramach tej inicjatywy Shell planuje otworzyć w Polsce 8 stacji w tym w niedalekiej przyszłości w Świecku i Poznaniu.
Stacja może pomieścić 31,5 tony gazu, co pozwala na zatankowanie 120–150 ciężarówek dziennie. Oferuje również szeroką gamę produktów i usług pozapaliwowych, a także niezbędną infrastrukturę dla kierowców, w tym parking dla ciężarówek i prysznice.
Pierwsza stacja Shell LNG w Polsce
First LNG station in Poland
Pierwsza stacja Shell LNG w Polsce
Długość filmu: 02:51
Marcin Pucharski:
Dzień dobry, nazywam się Marcin Pucharski i jestem menedżerem ds. rozwoju LNG w Shell Polska. Dziś będę miał okazję oprowadzić Państwa po pierwszej publicznej stacji Shell LNG w Polsce oraz opowiedzieć Państwu o ogromnym potencjale błękitnego paliwa dla transportu i klimatu.
Obecnie transport jest największym konsumentem energii globalnie. Zapotrzebowanie na energię w transporcie ciężkim będzie wciąż rosło. Sektor odpowiada za około ¼ globalnej emisji CO2 do atmosfery. Dodatkowo zapotrzebowanie na energię w przemyśle ciężkim będzie ciągle rosło. Polska jest absolutnym liderem w sektorze transportowym w skali Europy.
Powszechne zastosowanie LNG w transporcie ciężkim pomoże zredukować emisję gazów cieplarnianych od źródła do koła do 22% w porównaniu do Diesela. Przy zastosowaniu bio LNG redukcja emisji będzie jeszcze większa.
Stacja Shell LNG we Wrocławiu posiada zbiornik LNG mieszczący 70 m^3 skroplonego gazu. Pozwala to na zatankowanie do 150 ciężarówek LNG. Kierowcy znajdą tu trzy linie tankowania z dwoma dystrybutorami LNG, parking TIR oraz całe zaplecze regularnej stacji Shell jak toalety czy oferta gastronomiczna.
[muzyka]
Kierowca pojazdu ciężarowego:
Jestem kierowcą ciężarówki od pięciu lat. Przez większość tego czasu jeździłem ciężarówkami napędzanymi Diesel’em.
Od roku czasu jeżdżę ciężarówkami napędzanymi instalacją LNG. Przekonałem się, że jest to zarówno bezpieczne, sprawne tak jak i obsługa ciężarówki Diesela. Dodatkowo wiodący producenci tacy jak Volvo, Scania czy Iveco cały czas poszerzają tę technologię, a liczba stacji nieustannie rośnie.
LNG jest najlepszą alternatywą dla oleju napędowego w transporcie ciężkim na najbliższą przyszłość. LNG to paliwo czystsze, którego spalanie wytwarza mniej hałasu, jest powszechnie dostępne i bezpieczne, dodatkowo jest dużo bardziej efektywne kosztowo.
[muzyka]
Marcin Pucharski:
W 2018 roku Shell wraz z partnerami stworzył konsorcjum bio LNG Euronet, którego celem jest dekarbonizacja ciężkiego transportu drogowego w Europie. Zadaniem Shell jest budowa sieci stacji LNG wzdłuż europejskich korytarzy transportowych od Hiszpanii po Polskę
Do lipca 2020 roku Shell otworzył 16 stacji LNG w Europie. W ciągu najbliższych kilku miesięcy planujemy otwarcie następnych pięciu. W ramach całego projektu bio LNG Euronet powstanie 39 stacji LNG - w tym osiem w Polsce
[muzyka]
Korzyści płynące z paliw LNG
Pojazdy napędzane LNG mogą być również zasilane biometanem, który pod względem chemicznym i fizycznym jest identyczny z metanem występującym w gazie ziemnym, a jest produkowany z odpadów organicznych. Biometan może być stosowany bezpośrednio w ciężarówkach napędzanych LNG, zapewniając korzyści flotom działającym w modelu hub-and-spoke (dosłownie „piasta-szprychy”, system połączeń z punktem centralnym, w którym ruch odbywa się wzdłuż linii biegnących jak szprychy) i posiadającym infrastrukturę do tankowania w pobliżu miejsc wytwarzania biometanu.
Inną korzyścią, o której warto wspomnieć, jest fakt, że silniki napędzane paliwem LNG emitują niemal 50% mniej hałasu w porównaniu z dużymi silnikami diesla, dzięki czemu mogą przyczynić się do poprawy samopoczucia kierowców i umożliwić wykorzystanie floty w strefach o niskim dopuszczalnym poziomie hałasu. Dzięki niższemu poziomowi hałasu ciężarówki napędzane LNG doskonale nadają się do zaopatrywania sklepów poza godzinami szczytu na obszarach mieszkalnych, tj. wczesnym rankiem lub późnym wieczorem.
Ambicją Shell jest, aby do 2050 roku lub wcześniej stać się biznesem energetycznym o zerowej emisji netto, odpowiadając tym samym na oczekiwania klientów i społeczeństwa. W tym celu inwestuje m.in. w paliwa niskoemisyjne, do których zalicza się gaz ziemny.