W ubiegły piątek zakończył się festiwal Make the Future Live, w ramach którego odbył się konkurs Shell Eco-marathon. Młodzi inżynierowie zmierzyli się w dwóch wyścigach: Mileage Challenge, czyli jeździe na najdłuższy dystans przy jak najmniejszym zużyciu energii oraz w Mistrzostwach Świata Kierowców, tzw. Drivers’ World Championship, gdzie najlepsze na świecie zespoły ścigały się, by wyłonić najszybszego kierowcę energooszczędnego pojazdu. W ekscytującym finale konkursu poświęconego efektywności energetycznej zwyciężył zespół Green Team Twente z Holandii.

W zawodach wzięło udział ponad 1500 studentów i uczniów kierunków inżynieryjnych z 28 krajów. Skonstruowali oni 140 energooszczędnych pojazdów, które budowali przez ostatnie 12 miesięcy. Podczas Shell Eco-marathonu starali się pokonać jak najdłuższą trasę przy wykorzystaniu ekwiwalentu 1 litra paliwa lub 1 kilowatogodziny. Konkurs odbywał się w dwóch kategoriach — pojazdy prototypowe (Prototype) oraz miejskie samochody koncepcyjne (Urban Concept). Drużyny konkurowały ze sobą, wykorzystując trzy różne technologie paliwowe: napęd spalinowy, elektryczny i wodorowy. W konkursie wzięło udział 5 polskich drużyn.

W kategorii bardziej konwencjonalnych miejskich samochodów koncepcyjnych pobito rekord jazdy pojazdem z napędem elektrycznym. Rekord należy do francuskiego zespołu TIM UPS INSA z Uniwersytetu INSA de Toulouse, który pokonał dystans 234,3 km na jednej kWh. Nagrodę dla konstruktorów pojazdów spalinowych otrzymał zespół DTU Roadrunners z Politechniki Duńskiej, który przejechał 429,4 km na jednym litrze paliwa. Świetnie poradziła sobie również polska drużyna z Politechniki Warszawskiej, która zajęła 5. miejsce, pokonując 188 km na jednym litrze benzyny. Holenderski zespół Green Team Twente z Uniwersytetu w Twente zwyciężył natomiast w kategorii napędu wodorowego, osiągając 242,5 km/m3.

W kategorii Prototype startowały pojazdy futurystyczne. Francuski zespół Microjoule-La Joliverie z Lycee Saint-Joseph La Joliverie pokonał największą odległość w zawodach, osiągając 2735 km bolidem napędzanym benzyną. Konkurująca z francuskim rekordzistą z 2010 roku drużyna z Politechniki Łódzkiej pokonała 716 km na 1 l tego paliwa. Niemiecki zespół ThaiRe-H2-Racing z uczelni Hochschule Stralsund zwyciężył w kategorii pojazdów wodorowych, pokonując odległość 1082,8 km/m3. W kategorii pojazdów elektrycznych wygrał hiszpański zespół ze szkoły średniej Eco-Dimoni z I.E.S Cotes Baixes, osiągając 888,8 km na 1 kWh, natomiast drużyna z Politechniki Śląskiej przejechała 183 km na 1 kWh.

Kulminacyjnym momentem globalnej imprezy Shell Eco-marathon były Mistrzostwa Świata Kierowców. Zmierzyły się w nich najlepsze drużyny z kategorii Urban Concept z Ameryki Północnej i Południowej, Azji i Europy, próbując pokonać 7 okrążeń bez wyczerpania energii. Najwyższe miejsce na podium przypadło Green Team z Uniwersytetu Twente w Holandii.

- W tym roku konkurs Shell Eco-marathon był szczególnie pasjonujący ze względu na nowy tor oraz pobite rekordy efektywności energetycznej. Jestem pod ogromnym wrażeniem osiągnięć zespołów, a entuzjazm i zaangażowanie studentów i uczniów udzieliły się nam wszystkim. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku jeszcze więcej młodych inżynierów wykaże się kreatywnością i nowymi pomysłami w dziedzinie energooszczędnych rozwiązań - powiedział Norman Koch, Dyrektor Generalny konkursu Shell Eco-marathon.

Festiwal odbywał się w dniach 1–5 lipca na torze Mercedes Benz World pod Londynem. Na towarzyszącym imprezie szczycie Energy Summit, CEO firmy Shell Ben van Beurden przedstawił wizję działań koalicji firm na rzecz dekarbonizacji światowej gospodarki.

Dodatkowe informacje

Wybór zdjęć z poszczególnych dni konkursu jest dostępny pod adresem:

https://apimages.photoshelter.com/galleries/C00003jjfvxEvEHI/Shell-MtF-Europe-2019-Daily-Selects

Hasło: Shell19

Wszystkie zdjęcia z imprezy są dostępne pod adresem:

https://www.flickr.com/photos/shell_eco-marathon/

Tekst przemówienia CEO Shell Bena van Beurdena na szczycie Energy Summit można uzyskać pod adresem:

https://www.shell.com/media/speeches-and-articles/2019/the-road-to-decarbonisation.html

Więcej informacji na temat Shell Eco-marathonu i Make the Future można uzyskać pod adresem: http://www.shell.co.uk/makethefuture oraz obserwując nas na www.twitter.com/shell_ecomar i www.facebook.com/Shell

Informacje o Make the Future Live

Make the Future Live to platforma na rzecz innowacyjności, współpracy i dyskusji na temat globalnych wyzwań energetycznych łącząca rządy, firmy, przedsiębiorców, studentów i uczniów oraz lokalne społeczności.

Informacje o Shell Eco-marathonie

Shell Eco-marathon to wiodący w skali światowej program efektywności energetycznej skierowany do uczniów i studentów. Ma on na celu promowanie budowania kariery w dziedzinie nauk ścisłych, techniki, inżynierii i matematyki z myślą o kształtowaniu przyszłości. Uczestniczące w konkursie zespoły muszą zgłębić wszystkie aspekty projektowe, technologiczne i inżynieryjne, aby zbudować ultraenergooszczędne pojazdy i ścigać się nimi na torze.

Idea konkursu sięga roku 1939, kiedy to pracownicy Shell Oil Company w USA założyli się o to, który z nich przejedzie większy dystans, zużywając tyle samo paliwa. Zakład ten zapoczątkował zawody znane obecnie pod nazwą Shell Eco-marathon Mileage Challenge. Pierwsze oficjalne zawody Shell Eco-marathon odbyły się w 1985 r. we Francji, a uczestniczyło w nich 25 pojazdów zbudowanych z drewna. W ciągu 35 lat popularność zawodów rosła. Biorą w nich udział tysiące uczestników z ponad 50 krajów. Obecnie, konkurs organizowany jest już w dziewięciu lokalizacjach na całym świecie.

W 2019 roku mistrzostwa Shell Eco-marathon Drivers’ World Championship odbyły się 5 lipca w Londynie. Kwalifikacje przeprowadzono w Kalifornii w USA oraz w Kuala Lumpur w Malezji w kwietniu 2019 r.