Pytania I Odpowiedzi Z Ekspertem: Zasilanie Silników Gazowych Nowej Generacji
Luis Garcia z Shell wyjaśnia, jak Shell Mysella S7 N Ultra zmniejsza częstotliwość wymiany oleju, przyczyniając się tym samym do zapewnienia większej niezawodności, krótszych przestojów, ochrony części i obniżenia całkowitego kosztu użytkowania.

Luis Garcia, kierownik techniczny ds. środków smarnych dla sektora morskiego i energetycznego w Shell
Pytania i odpowiedzi
-
W jakim celu opracowano Shell Mysella S7 N Ultra?
Rosnące globalne zapotrzebowanie na energię jest czynnikiem stymulującym stałą ewolucję stacjonarnych silników gazowych. Jednak im większa moc silnika, tym bardziej ekstremalne są warunki pracy oleju smarowego. Kluczowe w tym przypadku jest zastosowanie oleju, który może wytrzymać większe obciążenia oraz zapewnić niezawodność silnika, co pozwoli zwiększyć osiągi.
W wyniku szeroko zakrojonych badań naukowych i ponad 45 000 godzin testów przeprowadzonych do tej pory na najnowszych czterosuwowych silnikach o zapłonie iskrowym wyposażonych w stalowe tłoki powstał olej Shell Mysella S7 N Ultra. Olej ten został zatwierdzony przez INNIO do użytku w silnikach Jenbacher typu 6 dla wersji C, E, F, J, H, K oraz typu 2 i typu 3 na gaz klasy A (gaz ziemny).
Produkt powstał w wyniku ścisłej współpracy producentów OEM w celu lepszego zrozumienia i sprostania wyzwaniom współczesnego środowiska pracy. Wykorzystaliśmy wieloletnie doświadczenie w zakresie inżynierii, projektowania i smarowania, aby dobrać odpowiednie oleje bazowe oraz zaawansowaną technologię dodatków.
-
Co sprawia, że Shell Mysella S7 N wyróżnia się na tle dotychczasowych produktów?
Tym, co odróżnia olej Shell Mysella S7 N Ultra od innych produktów na rynku, jest platforma technologiczna, w ramach której został opracowany. Ten innowacyjny produkt pozwala nam zaspokajać potrzeby perspektywicznych producentów silników. Zależy nam na tym, aby pomóc właścicielom elektrowni gazowych lepiej przygotować ich działalność na przyszłość, aby mogli sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu ze strony branży.
Shell Mysella S7 N Ultra osiąga wyniki znacznie przewyższające obecne standardy w branży, a także wyniki innych produktów z tej grupy. Typowa częstotliwość wymiany oleju w silnikach wyposażonych w stalowe tłoki to około 2000 godzin dla olejów z najwyższej półki. Dzięki Shell Mysella S7 N Ultra jesteśmy w stanie osiągnąć nawet dwukrotnie dłuższe okresy między wymianami oleju. *Wyniki potwierdzone ponad 45 000 godzin prób terenowych z wykorzystaniem ponad 10 silników Jenbacher typu 6.
-
Do jakich warunków pracy jest przeznaczony olej Shell Mysella S7 N Ultra?
Typowe średnie ciśnienie użyteczne (BMEP) w stacjonarnych silnikach gazowych poprzedniej generacji osiągało maksymalną wartość 22 bar na silniku tłokowym. Ponieważ najnowsze silniki wyposażone w stalowe tłoki pracują przy BMEP na poziomie 24 bar, zadbaliśmy o to, aby olej Shell Mysella S7 N Ultra spełniał wymogi pracy przy tych znacznie wyższych ciśnieniach i umożliwiał mniejszą częstotliwość wymiany. Olej ten zapewni również wsparcie silników opracowywanych w przyszłości, pracujących przy jeszcze wyższych wartościach BMEP.
Tak jak producenci silników stale zwiększają osiągi swoich silników, tak my przesuwamy granice, aby stworzyć nową generację olejów. Współpracujemy z producentami, pomagając im osiągać cele operacyjne.
-
Czy Shell Mysella S7 N Ultra jest w pełni kompatybilny z innymi produktami?
Olej silnikowy Shell Mysella S7 N Ultra jest w pełni kompatybilny z innymi produktami dostępnymi na rynku. Aby jednak uwolnić pełen potencjał korzyści płynących z jego użytkowania, przed zastosowaniem zalecamy operatorom całkowite opróżnienie układu smarowania silnika celem uniknięcia łączenia go z poprzednim olejem, co mogłoby niekorzystnie wpłynąć na jego osiągi.
-
Dlaczego Shell Mysella S7 N Ultra jest szczególnie zalecany do stosowania w silnikach pracujących w warunkach największego obciążenia?
Większa wydajność najnowszych stacjonarnych silników gazowych pociąga za sobą wyższe wartości ciśnienia roboczego i temperatury. Kwestia wrażliwości na spalanie stukowe i inne potencjalne problemy z komorą spalania w tych konstrukcjach silników została rozwiązana dzięki niższym wskaźnikom zużycia środka smarnego. W rezultacie w najbardziej wydajnych konstrukcjach silników poziomy obciążeń oleju są znacznie wyższe. Olej Shell Mysella S7 N Ultra został specjalnie opracowany, aby wytrzymać większe obciążenia w najtrudniejszych warunkach pracy.
Pozwala utrzymać niezawodną pracę silnika, nawet przy wydłużonym czasie przebywania oleju w gorących częściach silnika przy niższym poziomie zużycia, co jest coraz częstsze w przypadku najnowszych stacjonarnych silników gazowych. Inne środki smarne charakteryzujące się krótszym okresem eksploatacji lub gorszą ochroną przed osadami nie byłyby w stanie osiągać tak dobrych wyników.
Poziom zawartości popiołów w produkcie sprzyja niższemu zużyciu oleju. Olej zapewnia skuteczne smarowanie gniazd zaworowych na głowicy cylindra, zapobiegając recesji zaworów. Poprzednia generacja olejów silnikowych o niskiej zawartość popiołów nie zawsze spełniała ten wymóg.
-
Jaki wpływ ma olej na całkowity koszt użytkowania?
Jak wykazały nasze próby terenowe, olej Shell Mysella S7 N Ultra charakteryzuje się ekstremalnie wydłużonym okresem eksploatacji – nawet dwukrotnie dłuższym niż w przypadku olejów klasy premium do silników gazowych poprzedniej generacji. Parametr ten osiągnięto dzięki zwiększonej odporności na utlenianie, zachowaniu liczby zasadowej oraz uzyskaniu optymalnych wartości lepkości. Olej zapewnia też doskonałą ochronę przed osadami oraz udoskonaloną ogólną ochronę silnika dzięki zaawansowanej technologii wytwarzania. *Wyniki potwierdzone ponad 45 000 godzin prób terenowych z wykorzystaniem ponad 10 silników Jenbacher typu 6.
Ekstremalnie wydłużone okresy między wymianami oleju, ochrona silnika i wydajność układu pozwalają zmniejszyć częstotliwość przeglądów silnika oraz ograniczyć zapotrzebowanie na naprawy i zakup części zamiennych. Pomagamy skrócić czas potrzebny na konserwację i obniżyć całkowity koszt użytkowania, a także zwiększyć niezawodność działania.
-
Jakie korzyści dla codziennej pracy silnika płyną ze stosowania oleju Shell Mysella S7 N Ultra?
Utrzymywanie zespołów tłokowych w czystości może skutecznie zapobiegać zatarciom, które mogą być powodowane przez osady gromadzące się w rowkach pierścieniowych, wpływając na sposób poruszania się pierścieni tłoka. Nadmierne nagromadzenie osadów może powodować brak ruchu lub nieprawidłowy ruch, np. pierścienie mogą nierównomiernie przesuwać się w kierunku tulei cylindrowej. To z kolei może skutkować zatarciem i prowadzić do uszkodzenia zespołu napędowego, wymuszając zatrzymanie silnika w celu przeprowadzenia nieplanowanych napraw/prac konserwacyjnych, co wpływa na wydajność.
Shell Mysella S7 N Ultra zapewnia doskonałą ochronę przed powstawaniem osadów dla bezproblemowej pracy tłoków, co pomaga zwiększyć wydajność silnika i uniknąć nieplanowanych przestojów oraz gwarantuje możliwość dotrzymania przewidzianych przez producenta terminów przestojów serwisowych. *Wyniki potwierdzone ponad 45 000 godzin prób terenowych z wykorzystaniem ponad 10 silników Jenbacher typu 6.
-
Jak dobór właściwego środka smarnego może przynieść długoterminowe korzyści właścicielom i operatorom silników gazowych?
Wybór środka smarnego o najwyższej wydajności wiąże się z wieloma długofalowymi korzyściami, które pomagają zapewnić ciągłość działania przedsiębiorstw energetycznych, a w rezultacie zwiększyć przychody. Podsumowanie:
Maksymalna wydajność: mniejsza częstotliwość wymiany oleju, zwłaszcza jeśli wymiana jest zsynchronizowana z profilaktyka serwisowa, oznacza skrócenie czasu przestoju oraz dłuższą i bardziej wydajną pracę urządzeń.
Większa niezawodność: zapewnienie prawidłowej pracy silnika pozwala uniknąć nieplanowanych prac konserwacyjnych. Praktycznie nie ma możliwości zmierzenia skutków nieplanowanych przestojów naprawczych. Znacząco zakłócają one pracę, i prowadzą do strat biznesowych.
Niższy całkowity koszt użytkowania: zmniejszenie częstotliwości kosztownych wymian części silnika dzięki doskonałej ochronie przed osadami i zapobieganiu zużyciu pozwoli zaoszczędzić pieniądze.
Lepsze planowanie: ustalenie częstotliwości konserwacji lub wymiany oleju pozwoli łatwiej planować działania z perspektywy biznesowej.
-
W jaki sposób produkt taki jak Shell Mysella S7 N Ultra może przynieść korzyści w zakresie praktyk konserwacyjnych?
Nadmierne nagromadzenie się osadów na zespole tłokowym nie tylko zwiększa potrzeby w zakresie konserwacji, ale może powodować konieczność wymiany całych elementów, w tym całego zespołu napędowego.
Tymczasem czystszy zespół pierścieni tłoka w zespole napędowym pozwoli znacznie skrócić czas potrzebny na przeprowadzenie planowanej konserwacji.
Stosowanie wysoko wydajnego oleju Shell Mysella S7 N Ultra może poprawić stan części silnika i zmaksymalizować ich wydajność aż do następnego planowanego przeglądu. Oznacza to, że klienci mogą czerpać korzyści z dłuższych okresów eksploatacji dostosowanych do poszczególnych komponentów oraz planowanych kosztów i przestojów. W niektórych przypadkach istnieje możliwość wydłużenia okresu eksploatacji części, co wiąże się z dodatkowymi oszczędnościami.
-
W jaki sposób produkt taki jak Shell Mysella S7 N Ultra może przynieść korzyści w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy?
Im mniej czasu zespół odpowiedzialny za utrzymanie ruchu poświęcić na zajęcie się dużymi częściami silnika lub faktyczny demontaż i ponownie złożenie całego silnika, tym mniejsze jest narażenie na ryzyko.
Shell traktuje priorytetowo kwestię zdrowia i bezpieczeństwa swoich klientów. Podobnie jak w przypadku wszystkich naszych środków smarnych olej Shell Mysella S7 N Ultra został opracowany z należytym uwzględnieniem wymogów w zakresie zdrowia, bezpieczeństwa i środowiska naturalnego. Ograniczenie ryzyka związanego z cząsteczkami stanowiącymi budulec naszej technologii oraz opracowywanie środków smarnych, które są jak najbardziej bezpieczne dla zdrowia i środowiska naturalnego, to kluczowe cele bieżącej strategii Shell w zakresie innowacji produktowych.