Statistics presentation on board

Zarządzanie danymi: telematyka w transporcie

Ogromna ilość danych dotyczących wydajności, jaką dziś dysponują menedżerowie flot, stawia ich na bardzo dobrej, choć czasem niewygodnej pozycji.

Autor oryginalnego artykułu: Morag Cuddeford-Jones w dniu paź 14, 2018

Systemy telematyczne usprawniają transport

Systemy telematyczne, wideorejestratory, czujniki i pełen wachlarz Big Data oznacza, że żaden ruch floty nie pozostanie niezauważony. Wszystko, czego chcesz się dowiedzieć o dowolnym pojeździe na drodze, o dowolnej porze jest na wyciągnięcie dłoni (lub za naciśnięciem przycisku). Telematyka w transporcie to wykorzystanie zaawansowanych modułów technologicznych pozwalających na poprawienie wyników finansowych i zwiększenie efektywności firmy.

Aby pomóc Ci określić jakie dane zbierane za pomocą tych systemów są najbardziej przydatne, kiedy dostajesz pełne informacje oraz jak sobie radzić z wynikającymi z nich kwestiami, przygotowaliśmy krótki przewodnik po danych flotowych  (ang. driver data).

Które dane z systemów telematycznych są najbardziej przydatne?

Początkowo systemy telematyczne służyły do poprawy ubezpieczenia UBI, opierając się na danych dotyczących stylu jazdy. Obecnie są w stanie dostarczyć wiele dodatkowych informacji menedżerowi floty. Jednak Big Data to tak rozległy obszar, że trzeba być ostrożnym w ich analizowaniu, by nie utknąć w statystykach. Warto wiedzieć, które dane mogą rzeczywiście być dla ciebie przydatne.

Najważniejszymi kwestiami dla menedżera floty są bezpieczeństwo, wydajność i koszty. Analizując prędkość i sposób hamowania, telematyka może określić jak agresywnie prowadzony jest samochód. Te dane wraz z informacjami dotyczącymi drogi, rozkładu masy i czasu pracy mogą dać nam zarys wydajności floty. Telematyka transportu daje menedżerom możliwość wpłynięcia na przebieg procesów podmiotów transportu, umożliwiając jednocześnie zwiększenie wydajności przewozów oraz bezpieczeństwo. Dzięki wykorzystaniu tych rozwiązań można zwiększyć efektywność floty, generować analityczne raporty, zredukować eksploatację pojazdów, zmniejszyć koszty paliwowe oraz nadzorować czas pracy kierowców.

Od wprowadzenia systemów telematycznych ponad 15 lat temu, wszystkie wymienione powyżej zależności zyskały dowód w statystykach. „The Financial Times” podaje jako przykład Andrew Page, flotę dystrybucyjną posiadającą 900 pojazdów, która oszczędziła 7% na paliwie, zredukowała liczbę wypadków o 74% i ograniczyła przypadki przekraczania prędkości o 97%1.

Ponieważ systemy telematyczne i technologie sensorowe są coraz tańsze, producenci coraz częściej oferują je w standardowym wyposażeniu niektórych pojazdów lub polis ubezpieczeniowych. W rezultacie większość flot ma obecnie dostęp do tych danych. Warto jednak wiedzieć, które informacje analizować w pierwszej kolejności

Analiza danych przez systemy telematyczne. Czyli jakich danych potrzebujesz?

Zautomatyzowana analiza danych jest bardzo przydatna, na przykład gdy trasy często się zmieniają. Kierowcy firm dostawczych nadal korzystają z automatycznego wytyczania tras, aby uniknąć pokonywania tej samej drogi dwa razy czy spędzania godzin w korkach. W przypadku flot, które mają stałe trasy, jak firmy transportowe, to nie jest tak ważna funkcja.

Generalnie analiza zachowań kierowców jest przydatna na tyle często, że producenci oferują takie rozwiązania nie tylko dla flot, ale także prywatnych klientów. Ubezpieczyciele nagradzają wówczas bezpiecznie jeżdżących kierowców niższymi stawkami. Jednak telematyka i analiza Big Data może przydać się niektórym menedżerom flot bardziej niż innym. Może tak być w przypadku flot o dużej rotacji pracowników lub zatrudniających ich tymczasowo – wtedy badanie stylu jazdy kierowców wymaga większej uwagi.

Technologia sensorowa jest coraz tańsza. Coraz więcej flot może z nich korzystać, by ograniczyć nadmierną eksploatację pojazdów. Ponownie, jeśli flota porusza się po niezbyt wymagających terenach (brak zmiennej pogody, duży ruch, prędkość, trudny teren), może ona generować nieco więcej niż tylko problemy związane z eksploatacją.

Dane telematyczne pochodzące z czujników są szczególnie przydatne jeśli dotyczą samochodów ciężarowych, w tym pracujących pod dużym obciążeniem, jak pojazdy budowlane. Całodniowe przewożenie ciężkich ładunków, pokonywanie zróżnicowanych terenów, jazda w dużym ruchu, kiedy trzeba ciągle ruszać i hamować – to wszystko stanowi dodatkowe obciążenie dla komponentów. Monitorowanie danych z czujników pozwala wychwycić problemy zanim się pojawią. Oznacza to dla ciebie i twoich kierowców mniej awarii, mniej czasu spędzonego w warsztacie i ogólnie więcej pojazdów na drodze.

Korzyści dla kierowców

Podstawową zaletą telematyki dla kierowców to zwiększenie ich bezpieczeństwa. Telematyka to również skuteczne narzędzie dla menedżerów flot, które pomoże ci poznać obszary, w których możesz wprowadzić bardziej wydajne metody pracy. Jednak to dopiero początek. W każdym przypadku, wgląd w dane umożliwia radzenie sobie z czynnikiem ludzkim.

Niezależnie czy kierowcy jeżdżą zbyt agresywnie, czy wybierają niewydajne trasy albo wręcz łamią przepisy, dane zwykle prowadzą do powstania niewygodnych sytuacji. Menedżerowie floty mogą poprawić podejście kierowców do tych danych podchodząc do tematu korzystania z telematyki z bardziej pozytywnego punktu widzenia, zorientowanego na kierowcę.

Kierowca flotowy to jeden z najbardziej narażonych na presję czasu zawodów, dlatego przedstaw telematykę jako narzędzie, które pomoże kierowcom uniknąć zatorów oraz bezpiecznie i szybko dojechać do celu.

Systemy telematyczne mogą jedynie pokazać, co się dzieje. Pokaż kierowcom, w jaki sposób mogą oni wykorzystać te informacje, aby poprawić swój dzień pracy. Jeśli nauczą się bardziej płynnej jazdy, dobrze zarządzać swoimi trasami i utrzymywać pojazd w jak najlepszym stanie, system pokaże im rzeczywistą ocenę tego postępu i cele, do których mogą dążyć.

1 John Griffiths, Telematics is revolutionizing fleet management, Financial Times 2016, https://www.ft.com/content/ca557812-c03a-11e5-9fdb-87b8d15baec2

Chcesz wiedzieć więcej na temat wykorzystywania potencjału danych telematycznych w Twoim zespole? Wypełnij formularz kontaktowy.

Pytania?

Jak otrzymać kartę Shell Card

  • Krok 1

    Wypełnij formularz po prawej stronie

  • Krok 2

    Przedstawiciel Shell skontaktuje się z Tobą, by lepiej poznać potrzeby Twojej firmy

  • Krok 3

    Otrzymasz dopasowaną i niezobowiązującą ofertę Shell Card skrojoną na miarę Twoich potrzeb