artistic illustration of trucks on bridge

Platooning: jak to działa?

Wraz z upowszechnianiem się zintegrowanych i autonomicznych technologii w samochodach, vanach i pojazdach ciężarowych, korzyści dla użytkowników dróg będą stopniowo stawały się coraz bardziej widoczne. Bezpieczniejsze drogi, bardziej wydajne pojazdy, mniej korków na drogach to pożądane cele, które można osiągnąć za pomocą tzw. platooningu.

Autor oryginalnego artykułu: Craig Thomas w dniu 2018-09-28

Czym jest platooning? Najprościej rzecz ujmując – jest to jazda w kolumnie. Ta nowa metoda ułatwia kierowcom bezpieczną i wydajną podróż razem, w konwoju oraz pozostawanie w stałym kontakcie.

Czym jest platooning?

Czym jest platooning?

Platooning nie jest niczym skomplikowanym. Pojazdy wyposażone w zintegrowaną technologię, jadą jeden za drugim w konwoju na głównych drogach i autostradach.

System radarowy w pojeździe prowadzącym stale mierzy odległość między pojazdami w konwoju oraz prędkość,
z jaką się poruszają.

Moduł kontrolujący jest odpowiedzialny za analizę wszystkich kluczowych danych potrzebnych do wysłania sygnałów decyzyjnych. Sygnały te albo utrzymują pojazdy jadące w konwoju razem, albo uruchamiają wszystkie hamulce w celu uniknięcia kolizji.

Jak działa platooning?

Jak działa platooning?

Wideorejestrator skierowany w kierunku jazdy wyświetla pozostałym pojazdom to, co widzi przed sobą pierwszy samochód. Te same kamery mogą być też wykorzystywane w połączeniu z systemem ostrzegania przed zmianą pasa ruchu (LDW) oraz asystentem pasa ruchu.

Idealna droga hamowania?

Idealna droga hamowania? Dzięki platooningowi jej opracowanie jest możliwe!

Dzięki platooningowi pojazdy w kolumnie są w stanie poruszać się w odległości zaledwie 5 do 6 metrów. Takie wyniki osiągnęli twórcy projektu SARTRE (Social Attitudes to Road Traffic Risk in Europe)[1], który uzyskał 6,4 mln euro dotacji z funduszy unijnych.

Jaki wpływ ma platooning na bezpieczeństwo?

Technologia łączenia pojazdów korzystnie wypływa na bezpieczeństwo na drodze. Przykładowo, kiedy pierwszy pojazd w kolumnie hamuje, informacja o tym jest przekazywana kolejnym pojazdom w ciągu 0,03 sekundy, podczas gdy przeciętny czas reakcji wypoczętego kierowcy to 1,5 sekundy. Jest to dowód na to, że platooning  ma pozytywny wpływ na bezpieczeństwo kierowców –  pojazd jadący w konwoju zahamuje znacznie szybciej po otrzymaniu sygnału.[2]

Warto jednak pamiętać, że platooning do rozwiązanie dedykowane flotom poruszającym się przede wszystkim na trasach szybkiego ruchu. Na lokalnych, wąskich drogach jazda w kolumnie jest mniej wydajna, a przede wszystkim mniej bezpieczna.

Jazda w konwoju zmniejsza korki

Pojazdy podróżujące razem w mniejszych odległościach zajmują mniej miejsca na drodze, co w efekcie zmniejsza korki na zatłoczonych ulicach.

Przepisy drogowe

Nierozwiązaną kwestią pozostaje odpowiedzialność w przypadku kolizji. Stosując platooning kierowcy flotowi powierzają kontrolę nad pojazdem automatycznemu systemowi. Po drugiej stronie zaś znajdują się inni użytkownicy drogi, którzy muszą dostosować styl jazdy do nowego rodzaju konwojów.

 

Opracowano na podstawie tekstu Craiga Thomasa, w oryginale dostępnego pod linkiem: https://fluidthinking.shell.co.uk/2017/10/17/platooning-the-facts-and-figures/

 

[1] Road train approaching: SARTRE project enters final phase, materiały prasowe SARTRE, 2012, https://bit.ly/2MqsJOY

[2] Connecting and Automating Trucks, Peloton, Federal Highway Administration (FHWA); https://www.fhwa.dot.gov/Planning/freight_planning/talking_freight/march_2017/talkingfreight3_22_2017sb.pdf

Jeśli jesteś managerem floty i interesują Cię rozwiązania, które pomogą Ci efektywnie zarządzać flotą, skontaktuj się z nami!