Truck on highway near mountain

13 rzeczy, które musisz wiedzieć o platooningu – truck platooning bez tajemnic!

Platooning wkrótce zawita na drogach. Technologia jest już gotowa, prowadzone są testy. Ale czym właściwie jest platooning, jak działa, jakie są jego zalety i wady? Oto wszystko, co powinniście wiedzieć o platooningu zanim przestanie być jedynie wizją przyszłości, a stanie się rzeczywistością.

Autor Gareth Herincx w dniu cze 18, 2019

Truck platooning – co warto o nim wiedzieć? 

  1. Czym jest platooning? To kolumna ciężarówek wyposażonych w zaawansowane systemy wspierające kierowcę, które jadą w niewielkich odległościach w konwoju, lub też „pociągu drogowym”.

  2. Jak to działa? Ciężarówki w konwoju sterowane są przez inteligentną technologię i wzajemnie komunikują się, aby zachować ustaloną, niewielką odległość między sobą. Pierwszy pojazd w konwoju zachowuje się jak przewodnik, podczas gdy pozostałe samochody reagują i dostosowują się do jego ruchów, przy minimalnym lub zerowym udziale kierowców.

  3. W jakiej odległości podróżują ciężarówki? Samochody ciężarowe w truck platooningu poruszają się w dużo mniejszych odległościach między pojazdami – zwykle 8-10 metrów (w porównaniu z 50 metrami w przypadku samochodów jadących z prędkością 50mph dozwoloną przez Kodeks Drogowy) – wykorzystując siły aerodynamiki.

  4. Czy każdy może dołączyć do konwoju? Nie, potrzebna będzie współpraca i planowanie między firmami i właścicielami flot. Zwolennicy truck platooningu spodziewają się płynnego procesu polegającego na „rezerwowaniu” miejsca w konwoju oraz włączaniu i wyłączaniu się z niego.

  5. Truck platooning - jakie korzyści przynosi?
    • Niższe zużycie paliwa, dzięki temu, że pojazdy poruszają się ze stałą prędkością i w mniejszych odległościach, co jest korzystne pod względem aerodynamiki
    • Obniżona emisja CO2
    • Lepsza płynność ruchu drogowego i mniejsze korki
    • Mniej zajmowanego miejsca na drodze
    • Truck platooning zwiększa bezpieczeństwo na drodze
    • Zwiększona wydajność ze względu na fakt, że samochody mogą pokonywać jednorazowo dłuższe dystanse, a kierowcy zyskują czas na odpoczynek podczas jazdy
       
  6. Czy truck platooning jest bezpieczny? Przewiduje się, że platooning poprawi bezpieczeństwo na drogach. Kiedy pierwszy kierowca hamuje, informacja o tym jest przekazywana automatycznie innym pojazdom w ciągu 0,03 sekundy, czyli jednej piątej przeciętnego czasu potrzebnego wypoczętemu człowiekowi na reakcję. Jednak krytycy platooningu zwracają uwagę, że w komunikacji między pojazdami może dojść do zakłóceń bądź awarii. Co więcej, kierowcy dalszych pojazdów mogą nie być tak skoncentrowani jak podczas tradycyjnej jazdy, ponieważ polegają na technologii. Czy będą w stanie zareagować odpowiednio szybko w nagłych wypadkach?

  7. Kiedy zobaczymy ciężarówki w platooningu na naszych drogach? Podobnie jak w przypadku autonomicznych samochodów, platooning będzie musiał pokonać kilka przeszkód zanim otrzyma zielone światło. Jednak według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (fran. Association des Constructeurs Européens d’Automobiles) „platooning z ciężarówkami wielu marek powinien pojawić się na europejskich autostradach do 2023 r. (z możliwością przekraczania granic państwowych)”.

  8. W jaki sposób truck platooning wpłynie na pozostałych użytkowników dróg? Istnieją obawy, że kierowcy mniejszych samochodów nie będą mogli stawić czoła poruszającej sie w ten sposób kolumnie pojazdów podczas wjazdu na autostradę bądź wyjazdu z niej. Jednak zwolennicy platooningu przekonują, że ciężarówki będą mogły wyczuć, kiedy mniejszy samochód będzie chciał włączyć się w konwój i automatycznie pozostawią lukę. Ze względów bezpieczeństwa konwój powinien przez większość czasu trzymać się środkowego pasa, co może prowadzić do zatorów i frustracji innych kierowców na drodze.

  9. Co dalej? Obecnie prowadzone są różne testy truck platooningu. Na przykład, w Niemczech w 2018 roku producent ciężarówek MAN i operator DB Schenker testowali platooning w dystrybucji. Nawet jeśli testy zakończą się powodzeniem, wprowadzenie platooningu na drogach będzie wymagało koordynację wielu procesów, od nowych znaków drogowych, przez przeszkolenie kierowców ciężarówek i nowe zobowiązania ubezpieczeniowe, po edukację wszystkich kierowców. Dodatkowo konieczne będzie wprowadzenie jednorodnych przepisów i stworzenie systemów umożliwiających komunikację pomiędzy ciężarówkami różnych producentów.

  10. Gdzie będzie można spotkać się z truck platooningiem? Technologia platooningu samochodów ciężarowych najlepiej sprawdzi się na autostradach, gdzie nie ma wielu skrzyżowań i trasa jest najbardziej przewidywalna.

  11. Czy pojawi się w Polsce? W Polsce branża transportu drogowego od wielu lat sygnalizuje problem niedoboru zawodowych kierowców na rynku. Z ostatnich danych firmy doradczej PwC wynika, że może brakować ich nawet ok. 100 tys.1 Wprowadzenie autonomicznych ciężarówek mogłoby zatem pomóc rozwiązać ten problem, a wszystko wskazuje na to, że ten system powinien pojawić się także na polskich autostradach do 2023 r. (według założeń Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów).

  12. Czy truck platooning pozbawi kierowców pracy? Pojawiają się opinie, że truck platooning może oznaczać koniec ery długodystansowych kierowców samochodów ciężarowych. Choć rozwój technologii autonomicznej zmniejszy potrzebę zaangażowania człowieka w jazdę, na początku platooning będzie wciąż wymagał kontroli kierowcy, szczególnie w momencie przyłączania się do konwoju i odłączania od niego, tak aby pojazd następnie mógł samodzielnie kontynuować podróż.

  13. Czy istnieją jakieś inne kontrowersje związane z truck platooningiem? Istnieją obawy o to, że „inteligentne ciężarówki” i ich ładunki mogą być narażone na ataki hakerskie lub uprowadzenia, a sama nowa technologia może sprawić, że pojazdy będą drogie, co zniweluje korzyści wynikające na przykład z oszczędności paliwa.

Opracowano na podstawie tekstu Garetha Herincxa

1 Raport „Rynek pracy kierowców w Polsce” przygotowany przez firmę doradczą PwC wspólnie ze Związkiem Pracodawców "Transport i Logistyka Polska" https://www.pwc.pl/pl/pdf/pwc-raport-rynek-pracy-kierowcow.pdf

Chcesz uzyskać więcej informacji na temat platooningu? Skontaktuj się z nami.