
13 rzeczy, które musisz wiedzieć o platooningu – truck platooning bez tajemnic!
Platooning wkrótce zawita na drogach. Technologia jest już gotowa, prowadzone są testy. Ale czym właściwie jest platooning, jak działa, jakie są jego zalety i wady? Oto wszystko, co powinniście wiedzieć o platooningu zanim przestanie być jedynie wizją przyszłości, a stanie się rzeczywistością.
Autor Gareth Herincx w dniu cze 17, 2019
Truck platooning – co warto o nim wiedzieć?
- Czym jest platooning? To kolumna ciężarówek wyposażonych w zaawansowane systemy wspierające kierowcę, które jadą w niewielkich odległościach w konwoju, lub też „pociągu drogowym”.
- Jak to działa? Ciężarówki w konwoju sterowane są przez inteligentną technologię i wzajemnie komunikują się, aby zachować ustaloną, niewielką odległość między sobą. Pierwszy pojazd w konwoju zachowuje się jak przewodnik, podczas gdy pozostałe samochody reagują i dostosowują się do jego ruchów, przy minimalnym lub zerowym udziale kierowców.
- W jakiej odległości podróżują ciężarówki? Samochody ciężarowe w truck platooningu poruszają się w dużo mniejszych odległościach między pojazdami – zwykle 8-10 metrów (w porównaniu z 50 metrami w przypadku samochodów jadących z prędkością 50mph dozwoloną przez Kodeks Drogowy) – wykorzystując siły aerodynamiki.
- Czy każdy może dołączyć do konwoju? Nie, potrzebna będzie współpraca i planowanie między firmami i właścicielami flot. Zwolennicy truck platooningu spodziewają się płynnego procesu polegającego na „rezerwowaniu” miejsca w konwoju oraz włączaniu i wyłączaniu się z niego.
- Truck platooning - jakie korzyści przynosi?
- Niższe zużycie paliwa, dzięki temu, że pojazdy poruszają się ze stałą prędkością i w mniejszych odległościach, co jest korzystne pod względem aerodynamiki
- Obniżona emisja CO2
- Lepsza płynność ruchu drogowego i mniejsze korki
- Mniej zajmowanego miejsca na drodze
- Truck platooning zwiększa bezpieczeństwo na drodze
- Zwiększona wydajność ze względu na fakt, że samochody mogą pokonywać jednorazowo dłuższe dystanse, a kierowcy zyskują czas na odpoczynek podczas jazdy
- Czy truck platooning jest bezpieczny? Przewiduje się, że platooning poprawi bezpieczeństwo na drogach. Kiedy pierwszy kierowca hamuje, informacja o tym jest przekazywana automatycznie innym pojazdom w ciągu 0,03 sekundy, czyli jednej piątej przeciętnego czasu potrzebnego wypoczętemu człowiekowi na reakcję. Jednak krytycy platooningu zwracają uwagę, że w komunikacji między pojazdami może dojść do zakłóceń bądź awarii. Co więcej, kierowcy dalszych pojazdów mogą nie być tak skoncentrowani jak podczas tradycyjnej jazdy, ponieważ polegają na technologii. Czy będą w stanie zareagować odpowiednio szybko w nagłych wypadkach?
- Kiedy zobaczymy ciężarówki w platooningu na naszych drogach? Podobnie jak w przypadku autonomicznych samochodów, platooning będzie musiał pokonać kilka przeszkód zanim otrzyma zielone światło. Jednak według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (fran. Association des Constructeurs Européens d’Automobiles) „platooning z ciężarówkami wielu marek powinien pojawić się na europejskich autostradach do 2023 r. (z możliwością przekraczania granic państwowych)”.
- W jaki sposób truck platooning wpłynie na pozostałych użytkowników dróg? Istnieją obawy, że kierowcy mniejszych samochodów nie będą mogli stawić czoła poruszającej sie w ten sposób kolumnie pojazdów podczas wjazdu na autostradę bądź wyjazdu z niej. Jednak zwolennicy platooningu przekonują, że ciężarówki będą mogły wyczuć, kiedy mniejszy samochód będzie chciał włączyć się w konwój i automatycznie pozostawią lukę. Ze względów bezpieczeństwa konwój powinien przez większość czasu trzymać się środkowego pasa, co może prowadzić do zatorów i frustracji innych kierowców na drodze.
- Co dalej? Obecnie prowadzone są różne testy truck platooningu. Na przykład, w Niemczech w 2018 roku producent ciężarówek MAN i operator DB Schenker testowali platooning w dystrybucji. Nawet jeśli testy zakończą się powodzeniem, wprowadzenie platooningu na drogach będzie wymagało koordynację wielu procesów, od nowych znaków drogowych, przez przeszkolenie kierowców ciężarówek i nowe zobowiązania ubezpieczeniowe, po edukację wszystkich kierowców. Dodatkowo konieczne będzie wprowadzenie jednorodnych przepisów i stworzenie systemów umożliwiających komunikację pomiędzy ciężarówkami różnych producentów.
- Gdzie będzie można spotkać się z truck platooningiem? Technologia platooningu samochodów ciężarowych najlepiej sprawdzi się na autostradach, gdzie nie ma wielu skrzyżowań i trasa jest najbardziej przewidywalna.
- Czy pojawi się w Polsce? W Polsce branża transportu drogowego od wielu lat sygnalizuje problem niedoboru zawodowych kierowców na rynku. Z ostatnich danych firmy doradczej PwC wynika, że może brakować ich nawet ok. 100 tys.1 Wprowadzenie autonomicznych ciężarówek mogłoby zatem pomóc rozwiązać ten problem, a wszystko wskazuje na to, że ten system powinien pojawić się także na polskich autostradach do 2023 r. (według założeń Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów).
- Czy truck platooning pozbawi kierowców pracy? Pojawiają się opinie, że truck platooning może oznaczać koniec ery długodystansowych kierowców samochodów ciężarowych. Choć rozwój technologii autonomicznej zmniejszy potrzebę zaangażowania człowieka w jazdę, na początku platooning będzie wciąż wymagał kontroli kierowcy, szczególnie w momencie przyłączania się do konwoju i odłączania od niego, tak aby pojazd następnie mógł samodzielnie kontynuować podróż.
- Czy istnieją jakieś inne kontrowersje związane z truck platooningiem? Istnieją obawy o to, że „inteligentne ciężarówki” i ich ładunki mogą być narażone na ataki hakerskie lub uprowadzenia, a sama nowa technologia może sprawić, że pojazdy będą drogie, co zniweluje korzyści wynikające na przykład z oszczędności paliwa.
Opracowano na podstawie tekstu Garetha Herincxa
1 Raport „Rynek pracy kierowców w Polsce” przygotowany przez firmę doradczą PwC wspólnie ze Związkiem Pracodawców "Transport i Logistyka Polska" https://www.pwc.pl/pl/pdf/pwc-raport-rynek-pracy-kierowcow.pdf