Skroplony gaz ziemny (LNG)

Działania wspierające dekarbonizację transportu drogowego stają się koniecznością.
Z pomocą przychodzą nowe, mniej emisyjne paliwa. Jednym z nich jest LNG.
Rosnąca rola LNG

Skroplony gaz ziemny (LNG) jest przejrzystą, bezbarwną i nietoksyczną cieczą, powstałą po schłodzeniu do temperatury -162° Celsjusza. Niska temperatura powoduje skroplenie gazu i zmniejszenie jego objętość aż 600-krotnie. Dzięki temu LNG można łatwo i niedrogo przechowywać oraz transportować. Dodatkowo gaz ziemny w ciekłej postaci nie ulega zapłonowi.
Stale rośnie rola LNG w transporcie międzynarodowym. Shell inwestuje w rozszerzanie sieci stacji, aby zapewnić pełną dostępność tego paliwa. LNG jest sposobem na ograniczenie emisji CO2 w porównaniu do tradycyjnego oleju napędowego. Można je stosować w transporcie ciężarowym, kolejowym oraz przemyśle.
Wszystkie stacje Shell w Polsce są wyposażone w zbiorniki o pojemności 70 m3 LNG, czyli 31,5 ton gazu oraz dwa stanowiska do tankowania. Oznacza to możliwość zatankowania nawet 150 ciężarówek dziennie w każdym z punktów. Stacje są otwarte całą dobę i wyposażone w szereg udogodnień dla kierowców.
Kolejnym etapem na drodze do dekarbonizacji jest BioLNG, które dzięki pochodzeniu z odpadów organicznych, zapewnia dużo mniejszą emisję CO2.* BioLNG ma te same właściwości co LNG, więc może być wykorzystywane w tych samych pojazdach. BioLNG na stacjach Shell jest już dostępne w Holandii.
*w porównaniu do LNG
Naciśnij na zaznaczone obszary aby dowiedzieć się więcej

LNG na stacjach Shell
Shell jest największym na świecie, niezależnym producentem skroplonego gazu ziemnego (LNG), obecnym na każdym etapie procesu: poszukiwaniu pól gazowych, wydobyciu i skropleniu gazu, sprzedaży i transporcie LNG, a następnie dystrybucji na stacjach.
Inwestycje w nowe punkty LNG to kierunek, który wpisuje się w strategię Shell związaną z rozwojem paliw alternatywnych. LNG jako paliwo wykorzystywane przez samochody ciężarowe jest coraz popularniejsze na europejskim rynku. Według danych CEPiK/SAMAR w roku 2021 zarejestrowano aż 1 346 nowych i 61 używanych pojazdów powyżej 3,5 t zasilanych tym paliwem (wobec odpowiednio 626 i 24 w roku 2020).

Bezpieczeństwo podczas tankowania:
Skroplony gaz ziemny ma temperaturę niższą niż -162 ºC, dlatego tankowanie go wymaga przestrzegania procedur bezpieczeństwa. Jakikolwiek kontakt skóry z paliwem może prowadzić do odmrożeń, i poważnych oparzeń. Jeśli zawory tankowania LNG na stacji i w ciężarówce nie są odpowiednio czyszczone przed i po tankowaniu, może dojść do uszkodzenia pojazdów oraz infrastruktury tankowania.
Samo tankowanie LNG zajmuje podobną ilość czasu jak w przypadku oleju napędowego, jednak niezbędne jest, aby kierowcy zostali odpowiednio przeszkoleni i stosowali środki ochrony osobistej. Jeśli istnieją wątpliwości, czy kierowcy mają odpowiednie kwalifikacje w zakresie tankowania LNG, pracodawca może być narażony na odpowiedzialność karną.

Co to jest BioLNG?
BioLNG to 100% biopaliwo pochodzące z zasobów odnawialnych, takich jak odpady organiczne. Przykładem źródła BioLNG jest biogaz z odchodów zwierzęcych, osadów ściekowych lub odpadów zielonych. Taki biogaz zawiera 30-45% CO2, H2S i inne związki, które zostają usunięte i uszlachetnione do wysokiej jakości biometanu. Po procesie oczyszczenia i skroplenia w temperaturze – 162°C otrzymujemy BioLNG.
Właściwości chemiczne BioLNG są prawie identyczne ze skroplonym gazem ziemnym (LNG), dlatego można je stosować zamiennie, umożliwiając tym samym znaczną redukcję emisji CO2. Błękitne paliwo ma również niższą emisję azotu w porównaniu z olejem napędowym, a czystsze spalanie gwarantuje, że nie ma prawie żadnej emisji cząstek stałych. Wszystko to sprawia, że Shell BioLNG to świetne rozwiązanie dla transportu drogowego.
Jak powstaje LNG dla transportu drogowego?
Tytuł: Jak powstaje LNG dla transportu drogowego?
Transkrypcja
Populacja na świecie rośnie. Wciąż poprawiają się także warunki życia ludności. W rezultacie, do roku 2050 przewiduje się podwojenie globalnego zapotrzebowania energetycznego. Aby pomóc sprostać temu zapotrzebowaniu, gaz ziemny będzie odgrywał coraz ważniejszą rolę.
Złoża gazu ziemnego są obfite. Jest to także najczystsze w spalaniu paliwo kopalne. Niestety, część zasobów gazu ziemnego znajduję się w odległych lokalizacjach. Transportowanie gazu rurociągami na długich dystansach może okazać się kosztowne i niepraktyczne.
Nasze rozwiązanie to skroplenie gazu poprzez jego ochłodzenie. Obniża to jego objętość, co ułatwia bezpieczny i ekonomiczny transport gazu statkiem. Jak więc jest produkowany LNG - skroplony gaz ziemny?
Gaz ziemny bezpośrednio po wydobyciu zawiera zanieczyszczenia w postaci wody i innych płynów. Dlatego, w pierwszej kolejności jest on poddawany procesowi oczyszczania. Gaz przechodzi przez ciąg rur i zbiorników, gdzie grawitacja pomaga oddzielić czysty gaz od innych, cięższych płynów.
Następnie usuwane są pozostałe zanieczyszczenia. Gaz ziemny mieszany jest z rozpuszczalnikiem na bazie wody, który pochłania dwutlenek węgla oraz siarkowodór. W przeciwnym razie substancje te zamarzłyby w procesie chłodzenia. Następnie, usuwana jest cała pozostała woda, ponieważ ona również zamarzłaby.
Ostatecznie lżejsze ciecze z gazu ziemnego, głównie propan i butan, są wyodrębniane do sprzedaży osobno lub wykorzystania jako chłodziwo w dalszym procesie. Odfiltrowane zostają również śladowe ilości rtęci.
Teraz oczyszczony gaz ziemny, głównie metan i etan, jest gotowy do procesu skroplenia. Proces ten odbywa się w wymiennikach ciepła. Płyn chłodzony przez gigantyczne "lodówki" pochłania ciepło z gazu ziemnego. Chłodzi on gaz do minus 162 stopni Celsjusza, zmniejszając jego objętość aż 600-krotnie.
Dzięki temu powstaje bezbarwny, nietoksyczny płyn. Skroplony gaz ziemny LNG, który jest znacznie łatwiejszy do przechowywania lub transportu. Gaz LNG jest przechowywany w odizolowanych zbiornikach, aż do momentu załadowania na specjalnie zaprojektowany statek do transportu LNG.
Część LNG jest po transporcie ponownie zmieniana w postać gazową w celu zasilania energią domów oraz przedsiębiorstw. LNG przeznaczony dla transportu jest wyładowywany do zbiorników magazynowych oraz, za pośrednictwem terminali przeładunkowych, jest dostarczany do małych przewoźników, barek dostawczych, promów, liniowców, kontenerowców i tankowców, a także do portów rzecznych i morskich.
Shell pomógł także rozwinąć technologię skraplania gazu ziemnego na małą skalę. Takie podejście wykorzystuje ruchome, modułowe instalacje skraplające zbudowane w sekcjach, które mogą być rozbudowywane lub przeniesione w inne miejsce.
To pozwoli zaopatrywać firmy transportowe bezpośrednio, czyniąc paliwo LNG dostępnym na wyciągnięcie ręki. Koleje i cysterny pozwolą dostarczyć LNG do stacji paliw dla dużych ciężarówek, a izolowane próżniowo zbiorniki o podwójnych ścianach utrzymają LNG w niskiej temperaturze.
Dystrybutory paliwa wyglądają inaczej, ale tankowanie LNG przypomina tankowanie konwencjonalnego oleju napędowego. W porównaniu do oleju napędowego, jako paliwo dla transportu LNG może przynieść znaczące oszczędności na kosztach paliwa oraz inne korzyści ekonomiczne i środowiskowe operatorom dużych flot samochodów ciężarowych i statków morskich. W przyszłości użycie LNG może rozszerzyć się na inne obszary takie jak kolej i górnictwo.
Shell wierzy, że LNG może pomóc sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na energię dzięki większemu wykorzystaniu gazu ziemnego, najczystszego paliwa kopalnego na Ziemi.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Shell LNG dla transportu drogowego
LNG to paliwo wykorzystywane w transporcie drogowym. Dowiedz się więcej o skroplonym gazie ziemnym – LNG!
Opłaty drogowe i zwrot VAT
Bezpieczeństwo jest kluczowe dla kart paliwowych Shell. To po to są dogodne środki kontroli użytkowania, alerty i specjalne zespoły do zwalczania oszustw. Wszystkie wygody karty paliwowej, plus spokojna głowa.