
Skroplony gaz ziemny - LNG
Wraz ze wzrostem liczby ludności na świecie oraz jej migracją do dużych miast rośnie ruch na drogach lądowych i morskich. Aby sprostać zapotrzebowaniu na transport – zwłaszcza w dobie ograniczania emisji gazów cieplarnianych – niezbędne jest wprowadzanie nowych rodzajów paliw. Jednym z nich jest LNG – skroplony gaz ziemny.
Jak powstaje LNG dla transportu drogowego?
Tytuł: Jak powstaje LNG dla transportu drogowego?
Transkrypcja
Populacja na świecie rośnie. Wciąż poprawiają się także warunki życia ludności. W rezultacie, do roku 2050 przewiduje się podwojenie globalnego zapotrzebowania energetycznego. Aby pomóc sprostać temu zapotrzebowaniu, gaz ziemny będzie odgrywał coraz ważniejszą rolę.
Złoża gazu ziemnego są obfite. Jest to także najczystsze w spalaniu paliwo kopalne. Niestety, część zasobów gazu ziemnego znajduję się w odległych lokalizacjach. Transportowanie gazu rurociągami na długich dystansach może okazać się kosztowne i niepraktyczne.
Nasze rozwiązanie to skroplenie gazu poprzez jego ochłodzenie. Obniża to jego objętość, co ułatwia bezpieczny i ekonomiczny transport gazu statkiem. Jak więc jest produkowany LNG - skroplony gaz ziemny?
Gaz ziemny bezpośrednio po wydobyciu zawiera zanieczyszczenia w postaci wody i innych płynów. Dlatego, w pierwszej kolejności jest on poddawany procesowi oczyszczania. Gaz przechodzi przez ciąg rur i zbiorników, gdzie grawitacja pomaga oddzielić czysty gaz od innych, cięższych płynów.
Następnie usuwane są pozostałe zanieczyszczenia. Gaz ziemny mieszany jest z rozpuszczalnikiem na bazie wody, który pochłania dwutlenek węgla oraz siarkowodór. W przeciwnym razie substancje te zamarzłyby w procesie chłodzenia. Następnie, usuwana jest cała pozostała woda, ponieważ ona również zamarzłaby.
Ostatecznie lżejsze ciecze z gazu ziemnego, głównie propan i butan, są wyodrębniane do sprzedaży osobno lub wykorzystania jako chłodziwo w dalszym procesie. Odfiltrowane zostają również śladowe ilości rtęci.
Teraz oczyszczony gaz ziemny, głównie metan i etan, jest gotowy do procesu skroplenia. Proces ten odbywa się w wymiennikach ciepła. Płyn chłodzony przez gigantyczne "lodówki" pochłania ciepło z gazu ziemnego. Chłodzi on gaz do minus 162 stopni Celsjusza, zmniejszając jego objętość aż 600-krotnie.
Dzięki temu powstaje bezbarwny, nietoksyczny płyn. Skroplony gaz ziemny LNG, który jest znacznie łatwiejszy do przechowywania lub transportu. Gaz LNG jest przechowywany w odizolowanych zbiornikach, aż do momentu załadowania na specjalnie zaprojektowany statek do transportu LNG.
Część LNG jest po transporcie ponownie zmieniana w postać gazową w celu zasilania energią domów oraz przedsiębiorstw. LNG przeznaczony dla transportu jest wyładowywany do zbiorników magazynowych oraz, za pośrednictwem terminali przeładunkowych, jest dostarczany do małych przewoźników, barek dostawczych, promów, liniowców, kontenerowców i tankowców, a także do portów rzecznych i morskich.
Shell pomógł także rozwinąć technologię skraplania gazu ziemnego na małą skalę. Takie podejście wykorzystuje ruchome, modułowe instalacje skraplające zbudowane w sekcjach, które mogą być rozbudowywane lub przeniesione w inne miejsce.
To pozwoli zaopatrywać firmy transportowe bezpośrednio, czyniąc paliwo LNG dostępnym na wyciągnięcie ręki. Koleje i cysterny pozwolą dostarczyć LNG do stacji paliw dla dużych ciężarówek, a izolowane próżniowo zbiorniki o podwójnych ścianach utrzymają LNG w niskiej temperaturze.
Dystrybutory paliwa wyglądają inaczej, ale tankowanie LNG przypomina tankowanie konwencjonalnego oleju napędowego. W porównaniu do oleju napędowego, jako paliwo dla transportu LNG może przynieść znaczące oszczędności na kosztach paliwa oraz inne korzyści ekonomiczne i środowiskowe operatorom dużych flot samochodów ciężarowych i statków morskich. W przyszłości użycie LNG może rozszerzyć się na inne obszary takie jak kolej i górnictwo.
Shell wierzy, że LNG może pomóc sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na energię dzięki większemu wykorzystaniu gazu ziemnego, najczystszego paliwa kopalnego na Ziemi.

LNG – paliwo przyszłości
W Shell wierzymy, że skroplony gaz ziemny będzie odgrywać coraz większą rolę pośród dostępnych źródeł energii dla transportu lądowego, zaraz obok biopaliw, wodoru czy energii elektrycznej.
Jak możemy wykorzystać LNG?
Skroplony gaz ziemny jest przejrzystym, bezbarwnym i nietoksycznym płynem, który powstaje, gdy gaz ziemny zostanie schłodzony do temperatury -162° Celsjusza. Niska temperatura powoduje skroplenie gazu i zmniejsza jego objętość aż 600-krotnie. Dzięki temu LNG można łatwo i niedrogo przechowywać oraz transportować. Dodatkowo gaz ziemny w ciekłej postaci nie ulega zapłonowi.
Shell jest jednym z pionierów w rozwoju oraz popularyzacji paliwa LNG. Już w 1964 r. w Algierii dzięki wsparciu Shell powstała pierwsza stacja skraplania gazu ziemnego. Od tego czasu nie ustajemy w staraniach usprawniających procesy i technologie wytwarzania, przechowywania i transportu LNG, ponieważ pragniemy zwiększyć dostępność tego paliwa na całym świecie. Obecnie budujemy „Prelude FLNG” – największą na świecie pływającą stację produkcji LNG pozwalająca na dostęp do podmorskich zasobów gazu, których eksploatacja dotychczas była zbyt trudna lub nieopłacalna.
Stale rośnie rola LNG jako nośnika energii w światowym „miksie energetycznym”, czyli strukturze produkcji i konsumpcji energii. Handel skroplonym gazem ziemnym wzrósł ze 100 mln ton w 2000 r., do prawie 300 mln ton w 2017 r. Dla porównania, tylko 80 000 ton LNG zostało przetransportowanych w 1964 r., czyli pierwszym roku handlu tym paliwem.
Shell jest największym na świecie niezależnym producentem skroplonego gazu ziemnego (LNG), obecnym na każdym etapie procesu: poszukującym pól gazowych, wydobywającym i skraplającym gaz, sprzedającym i transportującym LNG, a następnie dystrybuującym go do klientów.
Systematycznie rozszerzamy wykorzystanie LNG, które może służyć jako paliwo dla ciężarówek i statków. Wierzymy bowiem w jego potencjał do generowania oszczędności, a także zmniejszenia obciążenia środowiska w porównaniu do tradycyjnego oleju napędowego czy też benzyny. Warto również podkreślić, że skroplony gaz ziemny można stosować także w transporcie kolejowym, górnictwo oraz przemyśle.
Zastosowania paliwa LNG
Poniższa infografika obrazuje różne zastosowania paliwa LNG, w porównaniu do innych wykorzystywanych obecnie w transporcie źródeł energii:

Zastosowania paliwa LNG
LNG a bezpieczeństwo
Jednym z najważniejszych obszarów na jakich skupiły się nasze działania badawczo-rozwojowe było zapewnienie bezpieczeństwa lądowych i morskich stacji przetwarzania ciekłego gazu ziemnego, terminali przeładunkowych oraz statków służących do transportu. Wiele zabezpieczeń w instalacjach LNG zaprojektowaliśmy tak, aby zmniejszyć ryzyko incydentów. Na przykład zminimalizowaliśmy objętość wszelkich zamkniętych przestrzeni, w których mogłyby gromadzić się opary LNG oraz wyeliminowaliśmy potencjalne źródła zapłonu.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
LNG dla transportu drogowego
LNG to paliwo wykorzystywane w transporcie drogowym. Dowiedz się więcej o skroplonym gazie ziemnym – LNG!
Opłaty drogowe i zwrot VAT
Bezpieczeństwo jest kluczowe dla kart paliwowych Shell. To po to są dogodne środki kontroli użytkowania, alerty i specjalne zespoły do zwalczania oszustw. Wszystkie wygody karty paliwowej, plus spokojna głowa.