Bieżnikowanie opon – co powinieneś wiedzieć?

Bieżnikowanie opon – jakie ma znaczenie dla floty samochodowej?

Koszty obsługi ogumienia we flocie mogą być bardzo wysokie. Jednym ze sposobów na obniżenie wydatków, jest bieżnikowanie opon. Po czym poznać opony bieżnikowane? Czy to bezpieczna metoda i czy warto rozważyć ją w przypadku aut flotowych? Jakie może przynieść oszczędności? Dowiedz się już teraz!

Autor Shell Commercial Road Transport Team w dniu lut 15, 2024

Co to jest bieżnikowanie opon?

Bieżnikowanie opony to zabieg polegający na wymianie zużytej powierzchni roboczej opony na nową. Stary bieżnik jest mechanicznie usuwany, po czym na korpus opony nakładana jest nowa warstwa gumy. Wyróżnia się dwie metody bieżnikowania:

  • na zimno;
  • na gorąco.

Bieżnikowanie na zimno

Po usunięciu starego bieżnika, na oponę naciągana jest „opaska” z bieżnikiem. Zakład wykonujący ten zabieg kupuje gotowe bieżniki od specjalizujących się w tym firm. Po nałożeniu bieżnika opona trafia do autoklawu, czyli pieca parowego, w którym pod wpływem temperatury dochodzi do połączenia się bieżnika z korpusem opony.

Bieżnikowanie na gorąco

Metoda na gorąco, czyli nalewanie opon, jest bardziej zaawansowana od bieżnikowania na zimno. Na korpus opony (bez bieżnika) nalewana jest warstwa gorącej gumy, która jest dociskana do niego przez odpowiednią prasę. Temperatura i ciśnienie powodują, że dochodzi do wulkanizacji obu elementów. Wzór bieżnika uzyskiwany jest dzięki kształtowi nakładki prasy, która odciska go na powierzchni opony. Po całym procesie może być zmodyfikowany przez frezowanie.

Zalety i wady obu metod bieżnikowania

Bieżnikowanie opon na gorąco wymaga zaawansowanych maszyn, a w całym procesie potrzebna jest precyzja (odpowiednia temperatura i samo odciskanie). Dlatego jest to sposób czasochłonny i stosunkowo kosztowny. W ten sposób regenerują opony duże fabryki, i to właśnie z nich pochodzą dostępne na rynku opony bieżnikowane. Ogumienie po takiej regeneracji może osiągać parametry bardzo zbliżone do opon fabrycznie nowych, a mimo kosztowności metody, pozwala oszczędzić około 30% na etapie zakupu opony.

Metoda na zimno jest prosta i stosują ją także mniejsze zakłady, które regenerują nawet pojedyncze komplety od klientów. Koszt zabiegu to, w przybliżeniu, 50% ceny nowej opony. Dzięki dostępności możliwe jest bezpośrednie oddanie opony do zakładu i zamówienie odnowionych opon. Proces jest szybki, więc nie wymaga długich przestojów. Opony regenerowane na zimno są jednak mniej trwałe od oryginalnych czy nalewanych i gorzej znoszą jazdę z większą prędkością, ponieważ połączenie pomiędzy bieżnikiem a korpusem jest słabsze.

Czy warto kupić opony bieżnikowane dla floty?

Bieżnikowanie opon jest powszechnie stosowane do aut ciężarowych, ale od niedawna popularność zyskuje także bieżnikowanie opon samochodów osobowych i dostawczych. W poszukiwaniu oszczędności sięgają po nie także firmy. Jest to dobry pomysł, ale tylko w niektórych sytuacjach.

Dobrze wykonane bieżnikowanie opony pozwala przywrócić parametry ogumienia w około 90% (w stosunku do nowych). Jazda na takim ogumieniu po mieście, na przykład w ramach dostaw lokalnych, dojazdu do klienta czy przewozu ekip pracowniczych, a nawet w autach dostawczych na dłuższych trasach, nie niesie ryzyka.

Nie poleca się stosowania opon bieżnikowanych do samochodów, które najczęściej poruszają się z prędkościami autostradowymi (powyżej 120 km/h). W tego rodzaju ogumieniu częściej zdarzają się drobne wady produkcyjne, które są niegroźne przy wolniejszej jeździe, ale mogą spowodować usterkę przy wysokiej sile odśrodkowej. Dodatkowo opony tego typu mają nieco słabsze właściwości jezdne i możliwości hamowania, dlatego przy dużych prędkościach mogą przyczynić się do wypadku.

Bieżnikowanie opon – co powinieneś wiedzieć?

Bieżnikowanie opon osobowych i dostawczych – ile można zaoszczędzić w firmie?

Na to czy warto kupić opony bieżnikowane, z pewnością wpływa rachunek ekonomiczny tego rozwiązania.

Cztery sztuki ogumienia klasy średniej do samochodu osobowego poruszającego się na felgach 16-calowych, to koszt około 1200 zł. Komplet opon bieżnikowanych tego samego rozmiaru to wydatek 700-800 zł.

Większe oszczędności można uzyskać w przypadku aut dostawczych. Zakłady zajmujące się bieżnikowaniem nie ponoszą dodatkowych kosztów związanych ze wzmocnioną konstrukcją takich opon. Bieżnikowanie opon osobowych i dostawczych jest tak samo kosztowne. Cena nowych opon jest wyższa niż do „osobówki” i komplet to już około 1500 zł, przy około 800 zł za 4 opony bieżnikowane.

Jednak sama cena zakupu to nie wszystkie koszty związane z oponami. Po pierwsze bieżnikowanie opon zwiększa ich ciężar (nawet o 20%). Oznacza to większe opory toczenia i większą masę nieresorowaną, co przekłada się szybsze zużycie elementów zawieszenia i podwyższone zużycie paliwa. Po drugie opony bieżnikowane mają krótszą żywotność od nowych, zwykle nieznacznie, około 10%, ale przy dużych przebiegach rocznych aut firmowych może to spowodować, że wymiana opon będzie odbywać się dużo częściej.

Oszacowanie dokładnych wartości dla opisanych powyżej kosztów jest trudne. W autach dostawczych większa masa nieresorowana nie będzie miała bardzo znaczącego wpływu na zawieszenie, ale w samochodach osobowych, szczególnie miejskich i kompaktowych, może znacząco wpłynąć na trwałość elementów gumowo-metalowych czy łączników. Zużycie paliwa zależy natomiast od wielu czynników, więc opony są tylko jedną i to nie największą składową. Warto jednak pamiętać o tych zastrzeżeniach i sięgać po opony bieżnikowane raczej w sytuacji, gdy ogólne oszczędności z ich zakupu będą dla Twojej firmy bardzo istotne.

Czy warto zlecać bieżnikowanie opon samochodów osobowych i dostawczych?

Bieżnikowanie możesz zlecić w zajmującej się tym firmie. Opony, które uległy zużyciu oddajesz do zakładu i po około 2-3 dniach odbierasz zregenerowany komplet. Koszt takiej usługi dla pojedynczej opony w rozmiarach R14-R18 to około 100 zł. To duża oszczędność, ale takie rozwiązanie ma też wady.

Zakłady zajmujące się detalicznym bieżnikowaniem opon niemal zawsze stosują metodę na zimno. Maszyny do bieżnikowania na gorąco są drogie, a ich uruchomienie energochłonne, dlatego opłaca się ich używać przy masowej regeneracji opon. W ten sposób wytwarzane są opony, które kupujesz jako bieżnikowane.

Jak wspominaliśmy, opony bieżnikowane na zimno są mniej wytrzymałe na większe prędkości i nie gwarantują przywrócenia właściwości zbliżonych do fabrycznych. Ponadto sam zakład ma niewielki wpływ na to, jakie cechy uzyska opona, ponieważ zakłada on jedynie gotową, kupioną od innej firmy „opaskę” na oponę. Niestety często właśnie na zakupie bieżników próbują generować oszczędności i opony nie mają odpowiedniej jakości.

Bieżnikowanie opon zlecane we własnym zakresie w autach osobowych i dostawczych nie jest rozwiązaniem korzystnym.

Po czym poznać opony bieżnikowane dobrej jakości?

Bieżnikowanie opon to proces na tyle łatwy, że zajmują się nim nie tylko poważne zakłady, ale też wielu ludzi o niewystarczających kompetencjach. Na rynku znaleźć można nawet liczne podróbki opon znanych producentów, wykonane metodą bieżnikowania. Dlatego jakość jest najważniejsza przy wyborze opon bieżnikowanych.

By uniknąć problemów, warto kupować opony bieżnikowane od sprawdzonych dystrybutorów. Firmy, które mają potwierdzoną pozycję rynkową i dają gwarancję, stanowią zabezpieczenie zakupu, a w razie usterek łatwo uzyskasz zwrot kosztów lub wymianę towaru.

Kupując ogumienie regenerowane, zwrócić też uwagę na oznaczenia, jakie się na nim znajdują. Firmy, których specjalnością jest nalewanie opon, zwykle nie ukrywają się za marką koncernu, który wyprodukował korpus. Nanoszą na oponie własne napisy, nadają im swoją markę i nazwę. Na bocznej ścianie znajdują wszystkie informacje, jakie są niezbędne dla klienta. Na oponie musi widnieć też symbol homologacji europejskiej, czyli E w kółku. Oznacza to, że produkty firmy spełniają standardy bezpieczeństwa dla ogumienia dopuszczanego do ruchu.

Ostatecznym testem tego, jak dobrze przeprowadzono bieżnikowanie, jest moment montażu opon. Jeżeli wulkanizator nie ma problemu z wyważeniem koła, oznacza to, że konstrukcja opony i nałożony na nią bieżnik, są w dobrym stanie. Jeśli wyważenie okaże się utrudnione lub niemożliwe, opony należy zwrócić do sprzedawcy, ponieważ są one wadliwie wykonane.

Bieżnikowanie opon – realna oszczędność czy nadmierne ryzyko?

Opony bieżnikowane nie są tak dobre jak nowe. Dobrej jakości produkt może oferować nawet 90% cech opony oryginalnej, ale oznacza to, że trwałość, bezpieczeństwo i przyczepność będą nieco niższe na oponach bieżnikowanych. Czy to ryzyko warte podjęcia?

Wiele zależy od tego jak używane są samochody firmowe. W autach, które jeżdżą przeważnie z prędkościami poniżej 100 km/h i nie przewożą bardzo ciężkich ładunków, różnica w praktyce będzie niemal niezauważalna. Należy jedynie pamiętać, by kupować opony bieżnikowane od sprawdzonych dystrybutorów i stawiać na jakość, a nie jedynie zwracać uwagę na jak najniższą cenę.

Pytania?

Jak otrzymać kartę Shell Card

  • Krok 1

    Wypełnij formularz po prawej stronie

  • Krok 2

    Przedstawiciel Shell skontaktuje się z Tobą, by lepiej poznać potrzeby Twojej firmy

  • Krok 3

    Otrzymasz dopasowaną i niezobowiązującą ofertę Shell Card skrojoną na miarę Twoich potrzeb