
Opłaty drogowe Francja
Francja posiada jedną z najbardziej rozbudowanych sieci dróg w Europie. Złożony jest również system poboru opłat, ponieważ opiera się on na ponad 20-tu działających operatorach autostrad, dróg ekspresowych, tuneli i mostów. Ponadto, trasy i pojazdy podzielone są na osobne kategorie. Sieć dróg szybkiego ruchu we Francji obejmuje około 9 000 km autostrad. System opiera się na technologii krótkiego zasięgu (DSRC).

Zasady pobierania opłat drogowych we Francji
Opłaty drogowe we Francji zależą od klasy drogi, a także kategorii pojazdu, którą określa się na podstawie typu pojazdu, wysokości i liczby osi. Wyróżnia się 5 kategorii, a do najważniejszych należą:
- Kategoria 3 – pojazdy ciężarowe lub autobusy dwuosiowe, o wysokości powyżej 3 metrów lub masie całkowitej powyżej 3,5 tony.
- Kategoria 4 – pojazdy lub zespół pojazdów powyżej 2 osi, o wysokości powyżej 3 metrów lub masie całkowitej powyżej 3,5 tony.
Pełną klasyfikację pojazdów można znaleźć na stronie oficjalnego podmiotu zarządzającego francuskimi autostradami – ASFA.
W wyniku działalności wielu operatorów, kilku klas dróg oraz pojazdów, system stawek za opłaty tranzytowe we Francji jest wyjątkowo skomplikowany. Z tego powodu najwygodniej posługiwać się oficjalną tabelą opłat opublikowaną przez ASFA. Możliwe jest także szybkie obliczenie kosztów myta dzięki kalkulatorowi opłat od ASFA.
Dostępne metody płatności
Najwygodniejszym sposobem płatności za przejazdy po drogach we Francji jest urządzenie drogowe EETS. Pozwala ono na płynny przejazd przez bramki, bez konieczności zatrzymywania się. Opłaty regulować można dokonać także gotówką lub kartą na bramkach.
Shell od wielu lat współpracuje z operatorami płatnych dróg francuskich, zapewniając wygodną podróż, proste warunki rozliczenia oraz dodatkowe korzyści, np. w postaci wypłaty maksymalnych możliwych rabatów dostępnych dla użytkowników dróg. Użytkownicy naszych urządzeń mają także dostęp do strzeżonych parkingów TIR.

Rabaty we Francji

1. Rozliczania rabatów we Francji
Sposób rozliczania rabatów we Francji jest unikalny na skalę europejską, a każdy z operatorów stosuje własne zasady przyznawania i rozliczania rabatu.
2. Od czego zależy?
W większości przypadków wartość procentowa przyznanego rabatu określana jest na podstawie miesięcznego obrotu wygenerowanego przez pojazd oraz klasy emisji spalin.
3. Zalety Shell EETS
Francuskie rabaty wyróżniają się opłatami subskrypcyjnymi, które są naliczane przez niektóre podmioty zarządzające drogami. Współpraca z Shell umożliwia klientom uzyskanie pełnych rabatów.

Dodatkowo płatne tunele, mosty i wiadukty we Francji
- Most Normandie
- Most Tancarville
- Wiadukt Millau
- Tunel Puymorens
- Tunel Maurice-Lemaire
- Tunel Prado Carenage
- Tunel Prado-Południe
- Tunel Frejus
- Tunel Mont Blanc
- Tunel Duplex
- Eurotunnel