Większość przebadanych osób ocenia się jako dobrych kierowców i uważa, że inni użytkownicy dróg powinni jeździć tak, jak oni – wtedy na polskich drogach byłoby bezpieczniej. To jeden z wniosków z badania „Bezpieczeństwo na Drodze Oczami Polskich Kierowców” przeprowadzonego na zlecenie Shell Polska przez firmę badawczą SW Research.

Wyniki badania, przeprowadzonego na reprezentatywnej próbie polskich kierowców, zaprezentowano na corocznej Konferencji Shell o Bezpieczeństwie w Ruchu Drogowym poświęconej kwestiom bezpieczeństwa ruchu drogowego i ładunków niebezpiecznych.

Polscy kierowcy, oprócz przekonania o własnych, wysokich umiejętnościach, mają jasno wyrobione opinie o innych użytkownikach dróg. Aż 36 proc. kierowców uważa, że największym zagrożeniem na polskich drogach są motocykliści. Daleko za nimi (15 proc. wskazań) plasują się kierowcy samochodów sportowych. Z kolei za najmniejsze zagrożenie uznawani są prowadzący autobusy i pojazdy uprzywilejowane: ambulansy, wozów strażackie, itp. Kierowcy przewożący niebezpieczne ładunki, np. paliwa czy płynny gaz, postrzegani są jako niewielkie niebezpieczeństwo – na zagrożenie z ich strony wskazało tylko 2 proc. badanych.

- Bardzo nas cieszy, że profesjonalni kierowcy cystern paliw są postrzegani jako elita kierowców o dużych umiejętnościach i kulturze jazdy. Jak widać, wysiłki przewoźników i koncernów, mające na celu poprawę standardów bezpieczeństwa w transporcie paliw, przynoszą mierzalne efekty – komentuje Karolina Gajos, dyrektor działu logistyki i członek zarządu Shell Polska.

Badanie Shell Polska i SW Research ujawniło, że wśród Polaków dominują trzy typy kierowców (60 proc. kierowców reprezentuje któryś z tych stylów jazdy):

  1. Skoncentrowani i asekuracyjni, unikający jazdy np. w godzinach szczytu i złych warunkach; w tej grupie dominują kobiety po 55 roku życia
  2. Dynamiczni i pewni siebie„Jeżdżę szybko, ale bezpiecznie. Zagrożeniem są ci, którzy jeżdżą zbyt wolno”; najczęściej mężczyźni w wieku 18-34 lata
  3. Bezpieczeństwo ponad wszystko „Gdyby wszyscy jeździli tak, jak ja, na drogach byłoby bezpieczniej”; najczęściej osoby po 35. roku życia

- Badanie, które przeprowadziliśmy, pokazało, że kwestie stylu i kultury jazdy oraz postrzeganie kwestii bezpieczeństwa, są w Polsce niezwykle złożone. Zaobserwowaliśmy wyraźne sprzeczności – większość kierowców wysoko ocenia własne umiejętności za kierownicą, ale inni użytkownicy dróg niekoniecznie podzielają te opinie, co pokazują liczby - komentuje Piotr Zimolzak, dyrektor ds. badań SW Research.

Badanie pokazało także, że zawodowi kierowcy, np. autobusów lub np. cystern oceniani są jako osoby odporne na stres, spokojne i umiejące bezpiecznie prowadzić nawet w trudnych warunkach.

- Wspólnie z naszymi partnerami biznesowymi uczymy kierowców zasady „przerywania pracy”, która daje prowadzącemu pełną decyzyjność w sytuacji zagrożenia. Kierowcy, którzy zaobserwują niebezpieczną sytuację np. oblodzoną drogę, lub poczują się zbyt zmęczeni by prowadzić, mają prawo przerwać pracę, zatrzymać się i odpocząć. Ustawicznie pracujemy nad innowacyjnymi metodami poprawiania kultury bezpieczeństwa, bo to jest kluczowe w osiągnięciu celu, którym jest eliminacja wypadków w transporcie paliw. Cieszy nas, że społeczeństwo pozytywnie postrzega kierowców pojazdów z materiałami niebezpiecznymi – powiedziała Karolina Gajos, dyrektor działu logistyki i członek zarządu Shell Polska.

Więcej szczegółów na temat badania „Bezpieczeństwo na drodze oczami polskich kierowców” przeprowadzonego na zlecenie Shell Polska przez firmę badawczą SW Research przesyłamy w załączeniu do niniejszej informacji prasowej.

Bezpieczeństwo na Drodze Oczami Polskich Kierowców

Badanie „Bezpieczeństwo na Drodze Oczami Polskich Kierowców” zostało przeprowadzone metodą CAWI, oparte na panelu badawczym swpanel.pl na łącznej, reprezentatywnej próbie 1019 kierowców z prawem jazdy kat. B w tym 109 posiadaczy prawa jazdy kat. B, w dniach 27-30.11.2017.

Grupa Shell to największy na świecie koncern energetyczny wytwarzający najwyższej jakości produkty oraz oferujący kompleksową gamę usług związanych z dostarczaniem paliw i energii, a także rozwiązań dla klientów biznesowych i indywidualnych. Obecny na polskim rynku od 1992 roku, aktualnie Shell Polska Sp. z o.o. to ponad 420 stacji oferujących kierowcom najwyższej jakości paliwa. Na stacjach paliwowych Shell klienci mogą korzystać z usług myjni samochodowych, z oferty punktów gastronomicznych oraz robić zakupy w sklepie z pełnym asortymentem produktów spożywczych i motoryzacyjnych. Wszyscy klienci tankujący paliwo Shell mogą uczestniczyć w programie lojalnościowym Shell ClubSmart. Ponadto wśród produktów motoryzacyjnych Shell dysponuje szeroką gamą najwyższej jakości olejów i smarów, a do klientów biznesowych skierowana jest oferta kart paliwowych euroShell. W Krakowie działa Shell Business Operations, jedno z największych centrów usług dla biznesu w Polsce.

Kontakt dla mediów:

Anna Papka
Doradca ds. Relacji Zewnętrznych
Rzecznik Prasowy
Tel. kom.: +48 573 313 620
e-mail: anna.papka@shell.com

Hanna Żurek
Hill+Knowlton Strategies
Tel.: +48 (22) 536 38 00
Tel. kom. : +48 601 240 478
e-mail: hanna.zurek@hkstrategies.com

[1] Źródło: Badanie Global Consumer Tracker dla Polski, dane za 1 kwartał 2017 r.

Więcej w punkcie "Media"