Employees inside a conference room

Telematyka w szkoleniach - jakie może przynieść korzyści?

Jak pokazują ostatnie badania przeprowadzone w Polsce, ponad trzy czwarte kierowców (76%) przyznaje się do przekraczania dozwolonej prędkości na drodze. Spośród kierujących pojazdami 11% często przekracza dozwoloną prędkość, a 38% twierdzi, że zdarza im się to „czasami”¹.

Autor oryginalnego artykułu: Craig Thomas w dniu mar 04, 2019

W czasie użytkowania pojazdów, także służbowych, nierzadko dochodzi do kolizji czy wypadków, w wyniku których powstają szkody po stronie osób trzecich, jak również w aucie flotowym. W kwestii odpowiedzialności wiążący jest art. 120 § 1 k.p., który mówi, że w razie wyrządzenia przez pracownika szkody osobie trzeciej przy wykonywaniu przez niego obowiązków pracowniczych zobowiązany do naprawienia szkody jest wyłącznie pracodawca.

Mając to na uwadze, menedżerowie floty powinni bardziej niż kiedykolwiek wcześniej przypominać kierowcom o konieczności zachowania bezpieczeństwa.

Telematyka – sposób na ułatwienie szkoleń w transporcie

Jednym ze sposobów zapewnienia bezpieczeństwa jest zainstalowanie w pojazdach floty systemów telematycznych. Rejestrują one szczegóły podróży i dane dotyczące prędkości pojazdu, dzięki czemu menedżerowie floty mogą dowiedzieć się, którzy kierowcy regularnie przekraczają dozwoloną prędkość lub wykonują niebezpieczne ruchy, takie jak nagłe zmiany pasów ruchu lub ostre hamowanie. Te dane mogą przydać się przy dodatkowych szkoleniach. Większość kierowców dobrze reaguje na przedstawione im dane dotyczące ich jazdy, a wprowadzenie systemów telematycznych poprawia wydajność i zmniejsza liczbę kolizji.

Pracownicy, którzy regularnie łamią ograniczenia prędkości potrzebują pomocy i wsparcia, by zrozumieć, jak bardzo ryzykują. Kierowcy przekraczają prędkość, nie dlatego bo wymaga tego od nich praca, ale ponieważ nie zdają sobie sprawy z niebezpieczeństwa. Kurs mający na celu podniesienie świadomości ryzyka związanego z prędkością przygotowany przez firmę szkoleniową może pomóc w podniesieniu ich kompetencji.

System telematyczny w transporcie – w czym może pomóc?

Wszyscy kierowcy na początku bardzo ostrożnie podchodzą do urządzeń telematycznych montowanych w ich pojazdach i zwykle reagują tak, jakby obok nich stale siedział instruktor oceniający ich sposób jazdy. Stopniowo jednak kierowca powinien zacząć instynktownie jeździć ostrożniej i bardziej ekonomicznie. Jest to prawdopodobnie największa korzyść płynąca z telematyki – nie tylko dla operatorów flotowych, którzy dzięki temu oszczędzają na kosztach paliwa oraz serwisu, konserwacji i naprawy, ale także dla pozostałych użytkowników dróg.

Z drugiej strony kierowcom mniej skłonnym do zmiany swoich zachowań lub tym, którzy po początkowej poprawie wrócił do złych nawyków, telematyka może wskazać obszary, na których powinno skupić się dodatkowe szkolenie.

Jak telematyka transportu wpływa na pracę menedżerów floty?

Pierwszym etapem jest przeprowadzenie kilku krótkich sesji, w trakcie których menedżer floty przekaże kierowcy informację zwrotną w oparciu o dane, wskazując obszary, które warto poprawić. Większość systemów telematycznych w transporcie ma funkcję tworzenia raportów, którą można wykorzystać do dokładnego wskazania przypadków przekraczania prędkości lub ryzykownych zachowań kierowcy, dzięki czemu menedżerowie i kierowcy mogą przyjrzeć się tym przypadkom i poszukać sposobu uniknięcia ich w przyszłości.

Pomóc może także system natychmiastowej informacji zwrotnej zainstalowany w kabinie, tzw. „instant feedback”. Niektóre systemy telematyczne oferują szybkie wizualne przypomnienia informujące kierowców, że są oni monitorowani, w formie zielonych, żółtych i czerwonych świateł emitowanych w kabinie, dających natychmiastową ocenę pracy kierowcy. Zielone światło oznacza, że kierowca jeździ bezpiecznie, żółte, że może nieco poprawić swój sposób jazdy, a czerwone, że wykonany manewr był ryzykowny. Taki system oceny na bieżąco na dłuższą metę wykazuje większą skuteczność niż zewnętrzne szkolenia czy instruktaż.

Telemematyka w transporcie wykorzystuje nowoczesne, innowacyjne technologie. Systemy kabinowej informacji zwrotnej umożliwiają gamifikację zachowań kierujących pojazdami, bo wykorzystują nasz naturalny instynkt rywalizacji i pomagają kierowcom przekonać się do programów mających na celu poprawę ich jazdy. Tak pozyskane dane z systemów telematycznych w transporcie mogą pomóc przy tworzeniu tabel wyników, za pomocą których można monitorować postępy. Dodatkowo, najlepszych kierowców można nagradzać za pomocą różnych zachęt, tj. vouchery.

W połączeniu z tymi metodami telematyka może wskazać instruktorom jazdy zatrudnionym przez managerów floty obszary wymagające dodatkowego szkolenia. Na przykład jeśli dane wykazują, że kierowca często ostro hamuje i przyspiesza, sesje w samochodzie mogą skupić się na nauce bardziej płynnej jazdy. Instruktor może też wykorzystać te dane do zmiany zachowania kierowców tak, by poprawić wydajności floty, zmniejszyć wydatki na paliwo i ograniczyć koszty związane z awariami, przeglądami i serwisowaniem.

Telematyka to narzędzie, które może przynieść ogromne korzyści we wszystkich aspektach prowadzenia floty – w tym poprawiając umiejętności kierowców. Oznacza to, że telematyka transportu jest szansą na poprawę standardów wśród zawodowych kierowców. Bo dobry kierowca to bezpieczny kierowca, a przecież takich właśnie wszyscy chcemy widzieć na naszych drogach.

Opracowano na podstawie tekstu Craiga Thomasa.

 

1https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2018/K_113_18.PDF

Chcesz wiedzieć więcej, jakie korzyści przynosi telematyka w szkoleniach? Skontaktuj się z nami!