hand of worker with yellow hard-hat,natural light; Shutterstock ID 186660653; Purchase Order: -

Systemy bezpieczeństwa w samochodach – wszystko co musisz wiedzieć

Systemy bezpieczeństwa w samochodach w ciągu ostatnich dwudziestu lat znacznie się rozwinęły, czego dowodem są także zmiany w unijnym prawodawstwie, zobowiązujące do umieszczania w nowych autach systemów takich jak ABS czy elektroniczny system stabilizacji (ESP), mających na celu zmniejszenie liczby wypadków na drogach.

Autor oryginalnego artykułu: Craig Thomas w dniu 2018-11-29

Można jednak zrobić jeszcze więcej dla poprawy bezpieczeństwa kierowców, dlatego też firmy transportowe powinny upewnić się, że ich pojazdy są jak najlepiej wyposażone w odpowiednie systemy.

Przygotowaliśmy listę najnowszych urządzeń, które mogą zwiększyć bezpieczeństwo kierowców i innych uczestników ruchu drogowego.

Automatyczny system awaryjnego hamowania (AEB)

Coraz częściej umieszczany w autach system AEB (Autonomous Emergency Braking – automatyczny system awaryjnego hamowania) to układ bezpieczeństwa, który zrewolucjonizuje systemy bezpieczeństwa w samochodach w nadchodzących latach.

Choć pierwotnie systemy bezpieczeństwa w samochodach oferowano jako dodatkowe wyposażenie, to dzięki wysiłkom takich instytucji jak niezależna organizacja ds. oceny bezpieczeństwa pojazdów Euro NCAP, coraz częściej stanowią one część standardowego wyposażenia. Według Thatcham Research, w 2016 roku już 21% nowych aut posiadało system AEB w standardzie, a w 27% innych przypadków był oferowany jako dodatkowe wyposażenie.

Wspomniany AEB, czyli automatyczny system awaryjnego hamowania, jest uznawany za najważniejszą innowację od czasu pasów bezpieczeństwa.  Euro NCAP i ANCAP oszacowały w 2015 r., że jego zastosowanie prowadzi do zredukowania zderzeń czołowych o 38%1.

Zastosowana technologia wykorzystuje dane z radaru, lasera i czujników optycznych w celu identyfikacji innych pojazdów (a w niektórych przypadkach także innych uczestników ruchu drogowego czy nawet zwierząt). Jeśli na podstawie zebranych danych system bezpieczeństwa w samochodzie uzna, że zderzenie jest nieuniknione, spróbuje ostrzec kierowcę, a w przypadku braku jego szybkiej reakcji, automatycznie włączy hamulce.

Do ok. 75% wszystkich wypadków drogowych dochodzi przy prędkości poniżej 40 km/h2, dlatego też AEB ma pomóc uniknąć stłuczek w szczególności przy niskich prędkościach (wyposażenie aut w AEB pozwala zmniejszyć liczbę takich potencjalnych kolizji o ok. 1/5). Wiążą się z tym oczywiście również takie korzyści, jak niższe opłaty za ubezpieczenie.

Bardziej zaawansowane systemy AEB potrafią także wykryć użytkowników dróg szczególnie narażonych na wypadki (takich jak piesi lub rowerzyści), tym samym pomagając kierowcom uniknąć kolizji również z nimi.

Autonomiczne pojazdy

Choć autonomiczne samochody to dopiero przyszłość, wiele z ich podstawowych zastosowań technologicznych jest już dostępnaJak wynika z ostatnich analiz Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT), ponad połowa nowych aut sprzedawanych każdego roku w Wielkiej Brytanii jest wyposażona w układy bezpieczeństwa, które będą stanowiły element autonomicznych technologii stosowanych w samochodach przyszłości..3

Nowy samochód, który posiada układ Adaptive Cruise Control (ACC), system ostrzegający przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (LDW – Lane Departure Warning), system AEB czy system monitorowania martwego pola (BLIS – Blind Spot Information System) jest już więc właściwie częściowo autonomicznym autem.

Dla przykładu: ACC może być zaprogramowane tak, aby utrzymywać auto w określonej odległości od pojazdu znajdującego się przed nim, przy określonej prędkości jazdy. W ten sposób samochód będzie zwalniać, jeśli auto przed nim zwolni, i przyspieszać (do ustalonej wcześniej prędkości), jeśli odległość do następnego auta odpowiednio się zwiększy. Z kolei system LDW może ostrzec kierowcę przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, a dodatkowe funkcje asystenta pasa ruchu pomagają utrzymać auto pomiędzy liniami.

Dodajmy do tego takie technologie jak asystent jazdy w korku, system inteligentnego dostosowania prędkości, a także funkcja samodzielnej zmiany pasa ruchu przez auto (dostępne w niektórych modelach od 2018 roku) i łatwo można wyobrazić sobie wkrótce całe floty takich pół-autonomicznych samochodów na naszych drogach. Wszystkie wymienione funkcje sprawiają, że obecnie systemy bezpieczeństwa w samochodach można uznać za bardzo zaawansowane.

eCall

eCall to system mający na celu umożliwienie służbom ratunkowym szybkiej lokalizacji i udzielenia pomocy kierowcom uczestniczącym w kolizji, który od kwietnia 2018 roku jest montowany we wszystkich nowych samochodach.

Opisywany system bezpieczeństwa w samochodach korzysta z najnowszych technologii łączności pojazdów. W przypadku kolizji, która spowoduje wystrzelenie poduszki powietrznej, urządzenie zainstalowane w pojeździe automatycznie połączy się z miejscowymi służbami ratunkowymi.

Następnie, dzięki technologii GPS dokładne położenie pojazdu zostanie wysłane do odpowiednich służb – policji, pogotowia i straży pożarnej, aby te mogły zareagować ok. 40% szybciej w obszarze miejskim i ok. 50% szybciej w obszarze wiejskim4.

Lokalny operator będzie mógł również nawiązać połączenie głosowe z użytkownikiem auta poprzez system głośnomówiący (mikrofon i głośnik zamontowane w pojeździe), aby dowiedzieć się więcej na temat możliwych urazów i przekazać te informacje ratownikom.

Wideorejestratory

Do coraz częściej stosowanych technologii, wspierających systemy bezpieczeństwa w samochodach, należą też kamery samochodowe zamontowane na desce rozdzielczej i skierowane w kierunku jazdy. Urządzenia te pomagają zwiększyć bezpieczeństwo na drodze dokumentując wypadki drogowe i ułatwiając udowodnienie odpowiedzialności w przypadku zderzenia.

Choć jest to technologia raczej reaktywna, niż prewencyjna, coraz większa popularność wideorejestratorów będzie coraz częściej działać jako odstraszacz na przestępców, którzy doprowadzają do wypadków w celu wyłudzenia odszkodowania: jeśli ich roszczenia będą mogły zostać podważone przez dowód w postaci nagrania, powodowanie stłuczki nie będzie warte ich zachodu.

Systemy telematyczne

Systemy telematyczne, podobnie, jak szeroko rozumiany system bezpieczeństwa w samochodach, w ogromnym stopniu przyczyniają się do zwiększenia bezpieczeństwa na drodze poprzez stałe rejestrowanie tego, w jaki sposób dany pojazd jest prowadzony i pomagają kierowcy w identyfikacji zachowań, które mogłyby doprowadzić do kolizji.

Dzięki dodatkowym szkoleniom kierowców, można wyeliminować tego typu zachowania, zapewniając większe bezpieczeństwo na drodze.

Opracowano na podstawie tekstu Craiga Thomasa, w oryginale dostępnego pod poniższym linkiem.

1 Na podstawie badania, dostępnego pod adresem: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0001457515001116  

2 Źródło: https://www.thatcham.org/what-we-do/car-safety/aeb/

3 Źródło: https://www.smmt.co.uk/2016/03/more-than-half-of-uks-new-cars-now-sold-with-autonomous-safety-tech-finds-smmt/

4 Żródło: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/ecall-time-saved-lives-saved

Chcesz wiedzieć więcej, jak dopasować auta do potrzeb Twojego biznesu? Skontaktuj się z nami!