Podsumowanie panelu dyskusyjnego – Czy LNG to paliwo przyszłości w transporcie ciężkim?
lut 17, 2021
Zapraszamy do obejrzenia podsumowania panelu dyskusyjnego z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Środowiska i Klimatu, ekspertów UN Global Compact Network Poland, Platformy LNG oraz firm Shell, Iveco oraz Stando Group.
Debata, która odbyła się w grudniu 2020 roku dotyczyła paliwa LNG w transporcie ciężkim, jego zalet, a także wyzwań stojących przed przedsiębiorcami, którzy chcą inwestować w to paliwo. Zapraszamy do obejrzenia podsumowania oraz najważniejszych wniosków z panelu w filmie poniżej.
Podsumowanie panelu dyskusyjnego – Czy LNG to paliwo przyszłości w transporcie ciężkim?
Tytuł: Czy LNG to paliwo przyszłości w transporcie ciężkim?
Długość filmu: 02:47
1 grudnia 2020 roku odbył się panel dyskusyjny dotyczący rozwoju LNG w Polsce. W panelu wzięli udział przedstawiciele Ministerstwa Środowiska i Klimatu oraz eksperci z organizacji UN Global Compact Network Poland oraz Platformy LNG, a także przedstawiciele firmy Shell, Iveco oraz Stando Group.
Debata dotyczyła paliwa LNG w transporcie ciężkim, jego zalet, a także wyzwań stojących przed przedsiębiorcami, którzy chcą inwestować w to paliwo.
Piotr Dziadzio - Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, Główny Geolog Kraju:
„Obecnie największy potencjał w zastępowaniu wysokoemisyjnych silników diesla Ministerstwo Klimatu i Środowiska widzi w LNG jako paliwie przejściowym i paliwie ekologicznym, które w dalszej perspektywie może zastać zastąpione przez np. bioLNG”.
Piotr Dziwok - prezes zarządu Shell Polska:
„Polska jest istotnym rynkiem na mapie Shell. Prowadzimy tu projekty o strategicznym znaczeniu dla naszej firmy. LNG może być bardzo pomocny dla Polski w realizacji celów redukcji dwutlenku węglaw dyrektywach unijnych”.
Prognozuje się, że do 2060 zapotrzebowanie na energię wzrośnie o 46%. LNG to czystsze źródło energii, które pomoże zaspokoić zapotrzebowanie i jednocześnie poprawi jakość powietrza w Polsce.
Elżbieta Piskorz - Dyrektor Departamentu Ropy i Paliw Transportowych, Ministerstwo Klimatu i Środowiska:
„Nie możemy sobie pozwolić na rezygnację z LNG w transporcie. Tylko ta technologia daje możliwość uzyskania wymiernych efektów w postaci ograniczenia emisji sektora transportowego w stosunkowo krótkim czasie”.
Katarzyna Warzywoda - dyrektorka ds. sprzedaży kart paliwowych, Shell Polska:
„W tej chwili LNG jest najczystszą alternatywą dla diesla w transporcie ciężkim. Shell w Polsce dołączył do europejskiego korytarza LNG w którego ramach powstanie 39 stacji LNG, w tym 8 w Polsce”.
Jacek Nowakowski - wiceprezes Polskiej Platformy LNG oraz Gas Business Development Manager w Iveco Poland:
„Do 2030 roku po drogach Europy powinno poruszać się ok. 280 tys. samochodów ciężarowych zasilanych gazem”.
Andrzej Stefanowski - prezes Stando Group:
„Nadpłata za ciężarówkę LNG zwraca się w okresie 45 miesięcy. Wynika to m. in. z ok. 30% różnicy w cenie LNG i diesla. Zużycie paliwa przez pojazdy napędzane LNG jest o 15% mniejsze w stosunku do tych na olej napędowy”.
Kamil Wyszkowski - przedstawiciel i prezes Rady UN Global Compact Network Poland:
„Przejście na LNG szybko zmniejszy liczbę cząsteczek PM, Ox, NOx oraz emisji CO2 w powietrzu, co jest ważne dla ochrony powietrza przed zanieczyszczeniami z sieci transportowych”.
LNG to:
- 22% mniej gazów cieplarnianych
- Jeszcze mniej w przypadku bioLNG
- mniejszy hałas
- powszechny dostęp
- bezpieczeństwo
- mniejsze koszty