
Utrzymanie pracownika - dlaczego kierowcy rezygnują z pracy?
Utrzymanie pracownika to gorący temat w branży flotowej, która obecnie przechodzi największy do tej pory kryzys związany z niedoborem kadry.
Autor Suzanne Elliott w dniu sie 05, 2019
Jak wynika z raportu związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”, mamy do czynienia z zapotrzebowaniem na nawet ok. 100 tys. kierowców zawodowych, a dodatkowo „rocznie z zawodu odchodzi ich około 25. tys.” To pierwsza tego typu analiza skali problemu związanego z brakiem kierowców na polskim rynku i eksperci potwierdzają jej aktualność.1
Ponieważ rekrutowanie nowych osób jest takie trudne, dziś niezmiernie ważne jest utrzymanie obecnych pracowników. Zdaniem autorów raportu TransJobs.eu „Zarobki kierowców zawodowych w Polsce” przeprowadzonyego w 2018 r., ponad 40% przewoźników ma problem ze znalezieniem kierowców „i jest to stan, który utrzymuje się od wielu lat w branży transportowej. To tylko potwierdza, że brak kierowców nie jest mitem...” Okazuje się, że dla niemal jednej czwartej z nich rotacja pracowników stanowi duży problem.
Jednak jazda na długich dystansach niesie ze sobą wiele stresu. Raport TransJobs.eu wykazuje, że jedna trzecia kierowców myśli o zmianie zawodu – 21,7% często, a 11,9% bardzo często. W ankiecie kierowcy zostali zapytani o to, czego najbardziej nie lubią w swoim zawodzie. Wyniki jasno pokazują, że największym wyzwaniem są długie rozłąki z rodziną i przyjaciółmi oraz zagrożenie na drodze. Wymieniane są także: monotonia, nocne godziny pracy, korki na drogach oraz uciążliwe oczekiwanie na rozładunek/załadunek. Często to właśnie te czynniki sprawiają, że utrzymanie pracownika nie jest możliwe.
Choć na część z tych czynników manager floty nie ma wpływu, istnieje kilka sposobów, które mogą pomóc ci utrzymać kierowców – wystarczy poprawa ich samopoczucia w pracy. Na początek dobrze jest poznać ich największe obawy i spróbować im zaradzić zanim pracownik przyniesie wypowiedzenie.
Utrzymanie pracownika jest trudne, gdy ma mało czasu dla rodziny
Nic dziwnego, że kierowcy wysoko cenią sobie możliwość kontaktu z rodziną i znajomymi przy tylu godzinach spędzonych w drodze. Podczas jednej z sesji corocznego festiwalu innowacji energetycznych „Make the Future” w 2017 r., Marianne Dyer, Health Manager w firmie Shell, zaproponowała managerom floty wypróbowanie poniższych wskazówek, aby rozwiązać ten problem:
- Odpowiednio zaplanuj harmonogram pracy tak, aby ułatwić kierowcom zachowanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym
- Weź pod uwagę współpracę z dostawcami punktów darmowego dostępu do WiFi
- Zapewnij kierowcom możliwość kontaktu w nagłych wypadkach – ważne, aby wiedzieli jak i gdzie z niego korzystać
- Wprowadź „program SOS”, dzięki któremu w nagłych sytuacjach – jak poród czy choroba – kierowca zostanie podwieziony przez inną osobę w trasie
- Po wprowadzeniu „programu SOS”, upewnij się, że każdy kierowca został o nim poinformowany
Brak prywatności i odpoczynek prowadzą do problemów z utrzymaniem pracownika
To naturalne, że spędzając wiele nocy w kabinie i wiele godzin w drodze kierowcy wskazują jakość snu i odpoczynku oraz prywatność jako jedne z najważniejszych czynników wpływających na ich samopoczucie.
Aby odpowiedzieć na te potrzeby, Dr Dyer proponuje przyjęcie następujących kroków:
- Wprowadź system zarządzania ryzykiem zmęczenia (ang. Fatigue Risk Management System)
- Upewnij się, że na trasie znajdują się miejsca, gdzie kierowcy mogą się zdrzemnąć
- Edukuj na temat znaczenia snu i radzenia sobie ze zmęczeniem
- Wprowadź jasne zasady dotyczące zakończenia dnia pracy
Brak zdrowej żywności w drodze to realny problem
Prowadzenie ciężarówki zwykle oznacza poleganie w dużej mierze na prostym jedzeniu i fast foodach. Choć nie jest łatwo wpłynąć na nawyki żywieniowe kierowców podczas jazdy, istnieje kilka sposobów na to, aby wesprzeć ich w tym zakresie:
- Zwiększanie świadomości na temat zdrowego odżywiania
- Zachęcanie pracowników do planowania podróży z wyprzedzeniem, aby mogli lepiej kontrolować to, co jedzą
- Zapewnienie kierowcom miejsca, w którym mogą przechowywać jedzenie w sposób higieniczny
Brak poczucia bezpieczeństwa = brak chęci do pracy
Praca kierowcy niesie ze sobą ryzyko. Zapewnienie kierowcom poczucia bezpieczeństwa to coś więcej niż tylko dbanie o realistyczne (i zgodne z prawem) harmonogramy czy terminy dostaw, które nie zachęcają kierowców do przekraczania prędkości, wybierania skrótów czy innego ryzyka. Zastosowanie środków zapobiegawczych może pomóc zwiększyć pewność kierowców i ich bezpieczeństwo. Warto wziąć pod uwagę poniższe wskazówki:
- Kurs jazdy defensywnej
- Zgłaszanie wypadków i wyciąganie nauki z każdego z nich
- Nauka pierwszej pomocy w sytuacjach awaryjnych
- Program wspierający proces aklimatyzacji w pracy zmianowej
Nie ma jednego uniwersalnego rozwiązania problemów i obaw kierowców. Jednak aby zrozumieć dlaczego kierowcy odchodzą, należy dowiedzieć się co jest dla nich ważne. Zastosowanie tych kilku prostych porad sprawi, że kierowcy poczują się zadbani i bezpieczni. Utrzymanie pracownika będzie dużo łatwiejsze, gdy działania managerów będą realną odpowiedzią na potrzeby kierowców.
Opracowano na podstawie tekstu Suzanne Elliott.
1 Raport „Rynek pracy kierowców w Polsce”
2 II edycja raportu przeprowadzonego przez TransJobs.eu „Zarobki kierowców zawodowych w Polsce” w 2018 r.