Głównym celem wdrożenia nowego systemu jest optymalizacja wykorzystania sieci dróg przez pojazdy ciężarowe przy jednoczesnym generowaniu dochodów, koniecznych do poprawy infrastruktury drogowej. Viapass obowiązywać będziena około 900 km autostrad i dróg krajowych w trzech belgijskich regionach: Brukseli, Flandrii i Walonii. Oczekuje się, że pozostałe 7 000 km dróg zostanie włączonych do sieci obsługiwanej przez system Eurovignet, w ramach którego obowiązek uiszczania opłat dotyczy wszystkich pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 ton.

Urządzenie pokładowe On Board Unit (OBU)

Do obsługi nowego systemu posłużą elektroniczne urządzenia pokładowe – On Board Unit (OBU), w które firmy transportowe będą musiały wyposażyć swoje pojazdy. Urządzenia OBU działają w oparciu o technologię satelitarną, co umożliwi łatwe zlokalizowanie pojazdu oraz wyznaczenie pokonywanej trasy.

Na podstawie odczytu z urządzenia naliczana jest odpowiednia opłata, której wysokość zależy nie tylko od liczby przejechanych kilometrów, ale także od kategorii drogowej, dopuszczalnej masy oraz klasy emisji spalin danego pojazdu. Należności w systemie Viapass będzie można regulować w trybie post-paid lub pre-paid. Przewoźnikom, którzy regularnie podróżują po drogach Belgii zaleca się rozliczanie w systemie post-paid, w którym można zarejestrować się już od 1 października poprzez portal www.satellic.be/. Firmy transportowe, które sporadycznie korzystają z sieci dróg w Belgii będą mogły rozliczać się również w trybie przedpłaconym (pre-paid).

Przed podróżą kierowcy zobowiązani będą do pobrania urządzeń OBU z punktów dystrybucji tj. automatów zlokalizowanych na parkingach dla samochodów ciężarowych lub na stacjach benzynowych. Po wcześniejszym złożeniu depozytu kierowcy będą mogli odpowiednio doładować urządzenie wybraną przez siebie kwotą.

Shell

Shell jest już gotowy na wprowadzenie nowego systemu rozliczania opłat drogowych. Wiele stacji Shell w Belgii, Luksemburgu, Holandii i Niemczech zostanie włączonych do siatki dystrybucyjnej Viapass, dzięki czemu użytkownicy belgijskich dróg z łatwością będą mogli wyposażyć się w urządzenie pokładowe i rozliczyć faktycznie przejechane odcinki trasy.

Obie płatności tj. kaucja za urządzenie oraz opłata drogowa zgodna z odczytem, mogą być realizowane za pomocą karty euroShell, akceptowanej przez wszystkie automaty. Stali użytkownicy, którzy rozliczają się w trybie post-paid, otrzymają potwierdzenie należnej płatności po przejechaniu trasy. Ta usługa może być także rozliczana przy użyciu karty euroShell.

Shell, jako uznany partner kierowców, udzieli pomocy wszystkim klientom, którzy będą podlegać obowiązkowi korzystania z nowego systemu opłat drogowych Viapass. Pomoc ta oferowana jest m.in. przy rejestracji pojazdu, zamawianiu urządzeń OBU, czy wyborze metod płatności.

O karcie euroShell

Karta euroShell oferuje firmom bezpieczny i sprawny sposób zakupu paliwa, wypracowany dzięki 50-letniemu doświadczeniu firmy w sektorze kart paliwowych i znajduje się w centrum zintegrowanych rozwiązań Shell dotyczących zarządzania paliwami oraz usługami oferowanymi w czasie podróży. Rozwiązania Shell z zakresu zarządzania paliwami są zaprojektowane tak, by zmniejszyć zużycie paliwa, ograniczyć czas poświęcany na rozliczenia finansowe, ale także obniżyć koszty utrzymania pojazdu oraz poprawić ochronę przed oszustwami. Rozwiązania Shell dotyczące usług na drodze obejmują: odzyskiwanie zwrotu podatku VAT i akcyzy,  płatności za opłaty drogowe, pomoc drogową, myjnie samochodowe i parkingi.

Więcej informacji na stronie: www.euroshell.pl.

Shell Polska Sp. z o.o. działa w Polsce od 1992 roku. Działalność firmy obejmuje biznes Retail - sieć stacji i sklepów Shell, łącznie ponad 400 obiektów w całym kraju oferujących pełną gamę usług od sprzedaży paliwa przez myjnie po punkty gastronomiczne i karty paliwowe euroShell, środki smarne a także program lojalnościowy - Shell ClubSmart. Z początkiem 2013 roku na rozwijający się rynek lotniczy w Polsce wkroczył biznes Shell Aviation.

Od 2013 r. Shell Energy Europe Ltd. działa jako jeden z pierwszych podmiotów zagranicznych na rynku hurtowego obrotu gazem. W Zabierzowie koło Krakowa od 2006 roku działa Shell Business Service Centre, które jest jednym z największych centrów operacji dla biznesu działających w Polsce i zarazem jednostką, która wyróżnia się w kraju pod względem zaawansowania wykonywanych zadań i kompetencji pracowników.

Kontakt dla mediów:

Agata Hinc

Manager ds. Relacji Zewnętrznych  

Rzecznik Prasowy

Tel.: +48 (22) 570 01 91

Kom: + 48 780015037

e-mail: agata.hinc@shell.com

Anna Jankowska

Edelman Polska

Tel.: +48 (22) 576 35 55

Kom.: +48 607 035 394

e-mail: anna.jankowska@edelman.com