Centralnym punktem projektu są wyścigi organizowane każdego roku w 3 lokalizacjach na świecie – w Stanach Zjednoczonych, Azji i Europie. Specjalnie zaprojektowane i wykonane przez studentów pojazdy mają za zadanie pokanać jak najdłuższy dystans na ekwiwalencie 1 litra paliwa.

Najważniejsze cele organizacji Shell Eco-marathonu to:

  • budowanie świadomości konieczności poszanowania środowiska naturalnego;
  • prezentacja najlepszych praktyk w zakresie proekologicznych rozwiązań transportowych;
  • promocja działań na rzecz zwiększenia efektywności wykorzystania tradycyjnych źródeł energii oraz promowanie nowych, alternatywnych źródeł energii przyjaznych środowisku naturalnemu;
  • promowanie pracy zespołowej, inicjatywy oraz międzynarodowej i międzykulturowej współpracy na rzecz energetycznej przyszłości Europy. 

Konkurs wymaga od uczestników innowacyjnego myślenia, kreatywności i współpracy. Jest wyjątkowym, praktycznym doświadczeniem pozwalającym studentom rozwijać umiejętności i zdobywać wiedzę. Shell Eco-marathon razem z Shell Energy Lab oraz forum Powering Progress Together, przyciągają tysiące uczestników i kibiców, wywołując dyskusję na temat przyszłości energii i mobilności.  

Więcej informacji o Shell Eco-marathon:

http://www.shell.com/energy-and-innovation/shell-ecomarathon.html

Shell Eco-marathon Europe 2015

Do Shell Eco-marathon Europe 2015, który będzie miał miejsce 21-24 maja w Rotterdamie, zakwalifikowano 230 zespołów studenckich z 30 krajów Europy i Północnej Afryki. Każdy pojazd musi 10 razy okrążyć tor wyścigu i pokonać dystans 16.117 km w czasie 39 minut, z maksymalną prędkością 25 km/1 h. Pojazdy kategorii „UrbanConcept” muszą się zatrzymać w trakcie każdego okrążenia w wyznaczonym miejscu. Zespoły mają do dyspozycji 4 próby.

Pojazdy startują w 2 kategoriach:

  • Prototype”, w której konstruktorzy skupiają się na jak największej efektywności zużycia paliwa.
  • UrbanConcept”, w której poza efektywnością ważny jest też praktyczne wzornictwo i wygoda pasażerów.

W obu wyścigach przewidziano starty w podkategoriach pojazdów z silnikami spalinowymi napędzanymi benzyną, olejem napędowym, etanolem, gazem lub gazem sprężonym (podkategoria wprowadzona w 2015 roku) oraz z pojazdów z silnikami elektrycznymi napędzanymi wodorem albo energią z baterii elektrycznej. Dla silników spalinowych wynik jest określany jako odległość pokonana przy zużyciu 1 litra paliwa (km/1l), a dla silników elektrycznych - odległość pokonana przy zużyciu 1 kWh (kw/1 kWh) lub m3 wodoru (km/m3).

Na Shell Eco-marathon Europe zespoły mają szanse zdobyć także następujące nagrody off-track:

  • Communication Award za najlepszą ciągłą i zintegrowaną kampanię komunikacyjną oraz aktywności promujące zespółvw trakcie Shell Eco-marathon Europe 2015
  • Shell Helix Tribology Award za największą wiedzę oraz najlepsze zastosowanie oleju silnikowego, by zmniejszyć tarcie wszystkich elementów i poprawić osiągi pojazdu
  • Vehicle Design Award za najlepsze wzornictwo pojazdu przy uwzględnieniu między innymi kryterium oryginalności, ergonomii, estetyki i wyboru materiałów.
  • Technical Innovation Award za najlepszy pomysł techniczny przy jednoczesnej optymalizacji użycia nowych materiałów, komponentów i pomysłów wprowadzonych w całym pojaździe.
  • Safety Award za najpełniejsze  wypełnianie reguł zapewniających bezpieczeństwo z punktu widzenia wyposażenia pojazdu i zachowania w trakcie Shell Eco-Marathon Europe 2015
  • Perseverance&Spirit of the event Award dla zespołu, który w opinii Organizatorów najlepiej będzie symbolizował ducha i wartości Shell Eco-marathon Europe 2015

Więcej o Shell Eco-marathon Europe:

http://www.shell.com/energy-and-innovation/shell-ecomarathon/europe.html

Polska na Shell Eco-Marathon Europe

Polacy są na Shell Eco-Marathon Europe od 2006 roku. Dekadę temu w wyścigu wziął udział tylko 1 zespół i reprezentował on Studenckie Koło Areodynamiki Pojazdów (SKAP) przy Politechnice Warszawskiej.  Pojazd, który zespół SKAP przygotował wówczas przejechał 37 km zużywając zaledwie 75 ml paliwa, co oznacza, że ekwiwalent 1 litra benzyny pozwoliłby na pokonanie prawie 500 km.

Polskę w Shell Eco-marathon Europe 2015 będzie reprezentowało 11 drużyn z sześciu uczelni z całego kraju:

  1. ELVIC TEAM z Politechniki Lubelskiej
  2. Green Arrow z Polietchniki Warszawskiej
  3. Hydrogen CarPG z Politechniki Gdańskiej
  4. Iron Warriors z Politechniki Łódzkiej
  5. KNKP Racing z Politechniki Gdańskiej
  6.  Simr Team z Politechniki Warszawskiej
  7. SKAP z Politechniki Warszawskiej
  8. SKAP 2 z Politechniki Warszawskiej
  9. Smart Power z Politechniki Śląskiej
  10. Smart Power Urban z Politechniki Śląskiej
  11. WAT ECO TEAM z Wojskowej Akademii Technicznej

Zespół „SKAP

przygotował pojazd o nazwie „Kropelka 2015”, który wystartuje w kategorii „Prototype”. Napędzany etanolem pojazd jest mniejszy, lżejszy i ma lepsze właściwości aerodynamiczne niż jego poprzednik, który startował w 2012 roku. Zespół zdobył wówczas 25 miejsce w wyścigu oraz nagrodę Safety Awards. Wyzwaniem, jakie postawili sobie studenci na tegoroczny Shell Eco-marathon Europe jest pobicie rekordu Polski, który ustanowiła poprzednia „Kropelka” i przełamanie granicy 1000 km na 1 litr paliwa.

Kontakt do zespołu:

Zespół SKAP Kierownik zespołu: Adrianna Każmierczak, tel. 519 803 227

Zespół „SKAP 2” 

jedzie do Rotterdamu z pojazdem „PAKS +”, który wystartuje w kategorii pojazdów „UrbanConcept” napędzanych benzyną.

Pojazd „PAKS” powstał w 2011 roku i regularnie pojawia się na Shell Eco-marathon Europe. W 2013 roku zdobył on I miejsce w wyścigu pojazdów w swojej kategorii z wynikiem 334,2 km przy zużyciu 1 litr benzyny.  W ubiegłym roku pojazd osiągnął lepszy wynik, jednak nie utrzymał miejsca na najwyższym stopniu podium. Dystans 376,5 km dał zespołowi z Politechniki Warszawskiej II miejsce, za zespołem z Francji, który na 1 litrze benzyny przejechał aż 468,8 km.

- Celem, który sobie postawiliśmy w tym roku jest osiągnięcie jeszcze lepszego wyniku dzięki nowym rozwiązaniom, które wprowadzamy w pojeździe - podkreśla Krzysztof Banasik, student Energetyki i jednocześnie kierownik zespołu SKAP2. I dodaje: - W zespole czuć rosnącą adrenalinę i oczekiwanie na moment, gdy efekty naszej całorocznej pracy zostaną poddane probie w konfrontacji z innymi teamami z Europy.

Kontakt do zespołu:

Zespół SKAP 2 Kierownik zespołu: Krzysztof Banasik, tel. 510 737 411

Zespół „Smart Power” 

po raz kolejny przygotował swój napędzany baterią elektryczną pojazd „MuSHELLka” do startu w kategorii „Prototype”. W 2014 roku w tej samej kategorii „MuSHELLka” uplasowała się w swojej kategorii na 12 miejscu z wynikiem 487.3/1 kWh. W tym roku jej konstruktorzy stawiają sobie za cel potwierdzenie nieoficjalnych wyników osiągniętych podczas testów, które stawiają bolid w czołówce najlepszych pojazdów z ubiegłego roku. 

- Optymalizacja parametrów bolidu osiągnęła jego kranice konstrukcyjne. Dojrzały technicznie pojazd oraz zdeterminowany zespół czekają w gotowości na miejsce w ścisłej czołówce wyścigu pojazdów z napędem elektrycznym w kategorii „Prototype” – wskazuje Martyna Gołaszewska, kierownik i kierowca zespołu „Smart Power”.

Zespół „IRON WARRIORS”

 i jego napędany benzyną pojazd „EcoArrow II” wystartuje w kategorii „Prototype”. Pojazd ma opływowy kształt, a do jego budowy studenci wykorzystali materiały kompozytowe, takie jak tkaniny z włókna węglowego i węglowo-aramidowego. Pojazd jest zasilany silnikiem Hondy o pojemności 35 cm3. Największym wyzwaniem dla zespołu była optymalizacja mapy zasilania silnika paliwem pozwalająca osiągnąć jak najmniejsze spalanie. Dużym wyzwaniem było także stworzenie przedniego zawieszenia o konstrukcji kompozytowej.

- Wiele osób zastanawia się nad przyszłością tego typy rozwiązań, a my wierzymy, że pozwolą one zmniejszyć wpływ samochodów na środowisko. „EcoArrow II” jest najlepszym przykładem, że futurystyczne pojazdy mogą znaleźć zastosowanie w przyszłości – podkreśla Szymon Madziara, kierownik zespołu Iron Warriors.