Glenn Wilson

Inżynier motoryzacyjny z ponad 35-letnim doświadczeniem w branży. Należy do zespołu Shell zajmującego się technologią silników oraz pojazdów i pracuje nad paliwami Shell V-Power od początku istnienia projektu.

Podobnie jak ludzie muszą regularnie się odżywiać dla zachowania zdrowia, tak samo samochody i motocykle wymagają odpowiedniej diety.

Glenn Wilson to inżynier motoryzacyjny, który pracuje dla Shell od ponad 25 lat. Dzięki swojemu ogromnemu doświadczeniu, stał się kimś w rodzaju dietetyka silników, który wie dokładnie, czego potrzebują.

Kluczem do stworzenia najlepszego paliwa jest zrozumienie, co dzieje się w sercu silnika, czyli jak współpracują ze sobą części mechaniczne i paliwo. Wybór odpowiedniego paliwa jest ważny dla zachowania najwyższej wydajności samochodu.

Ale jak działa paliwo Shell V-Power Nitro+? Poprosiliśmy Glenna o poprowadzenie nas przez zawiłości anatomii silnika.

Komora spalania

To serce i płuca silnika, czyli miejsce, w którym powietrze jest zasysane i łączy się z paliwem, aby następnie zostać zmieszane, sprężone i spalone, a ostatecznie trafić do układu wydechowego. Takie działanie oparte jest na czterosuwowym cyklu opracowanym przez Otta.

W silnikach spalinowych za rozpoczęcie procesu odpowiadają świece zapłonowe – powodują one kontrolowane spalania, wytwarzające ciśnienie i poruszające tłoki w dół. Pod wpływem wysokiego ciśnienia i temperatury, niektóre paliwa mogą mieć tendencję do samozapłonu, co w efekcie daje odgłosy stukania lub dzwonienia, będące w rzeczywistości niewielkimi wybuchami mieszanki paliwowej. W rezultacie możliwy jest spadek wydajności silnika lub nawet jego trwałe uszkodzenie. Liczba oktanów określa, jak bardzo paliwo jest odporne na sytuacje niekontrolowanego samozapłonu.

„Czas spalania jest kluczowy dla efektywnego przeniesienia energii ze spalanego paliwa na silnik. Wyższa liczba oktanowa pozwala na wcześniejsze wypuszczenie iskry zapłonowej, dzięki czemu tłok jest popychany w dół skuteczniej i na dłużej” – wyjaśnia Wilson.

Silnik samochodowy z wtryskami paliwa

Wtryski paliwa

Wtryski paliwa odpowiadają za jego odpowiednie rozpylenie i zmieszanie we właściwej ilości z powietrzem. W silnikach wysokoprężnych to zadanie jest trudniejsze, ponieważ muszą wtryskiwać paliwo pod wysokim ciśnieniem przez otwory nie większe niż średnica ludzkiego włosa.

Niektóre paliwa mogą zatykać dysze wtrysków, a to prowadzi do zakłócenia procesu rozpylania i w efekcie gorszego spalania i utraty mocy. „Silniki diesla są szczególnie wrażliwe na osady w dyszach wtrysków i gorzej znoszą zmiany w procesie rozpylania paliwa” – dodaje Wilson.

Olej napędowy Shell V-Power Nitro+ Diesel został stworzony tak, by aktywnie chronić silnik, a tym samym przywracać i utrzymywać jego optymalne osiągi.

Zawory ssące silnika samochodowego

Zawory ssące

Zawory ssące otwierają się i zamykają po kilkaset razy na minutę, wprowadzając do komory spalania powietrze lub mieszankę paliwa i powietrza (w zależności od rodzaju silnika). W klasycznych silnikach spalinowych z wtryskiem paliwa, zawory ssące mogą być wrażliwe na powstające osady potencjalnie zakłócające ich pracę.

„Jeśli na zaworach ssących utworzy się osad, silnik może gorzej pracować w czasie przyspieszania, co oznacza, że będziesz mieć mniej mocy do dyspozycji i słabszy czas reakcji” – objaśnia Wilson.

Paliwo Shell V-Power Nitro+ zostało zaprojektowane tak, by już od pierwszej chwili działać oczyszczająco na osady mogące pogarszać wydajność silnika.

Pierścienie tłokowe

Pierścienie tłokowe są uszczelnieniem pomiędzy tłokiem a ścianą cylindra i przesuwają się w górę i w dół po kilka tysięcy razy na minutę.

„Wewnątrz silnika panują ciężkie warunki, szczególnie na górze i na dole suwu, kiedy prędkość tłoka jest praktycznie zerowa. W tym punkcie ciężko zapewnić właściwe smarowanie, więc między pierścieniami a ścianą cylindra może wystąpić tarcie” – kontynuuje Wilson.

Zapewnienie właściwego smarowania w punkcie styku tych elementów jest trudne, dlatego pierścienie muszą tworzyć dokładne uszczelnienie i chronić silnik przed przedostawaniem się oleju smarowego do komory spalania (co może powodować zwiększenie emisji spalin), a także przed dostaniem się gazów spalinowych do skrzyni korbowej.

Tu mamy okazję poznać kolejny element unikalnej technologii Shell: „Shell V-Power Nitro+ stworzono z wykorzystaniem technologii Modyfikacji Tarcia (FMT), która zapewnia zmniejszenie tarcia w silniku, szczególnie w okolicy tłoków. W ten sposób pomaga silnikowi pracować swobodniej, a tym samym uwalniać więcej cennej energii, która jest potrzebna do poprawy przyspieszenia i uzyskania mocy. To tylko jeden z przykładów na to, jak doświadczenia wyniesione ze współpracy ze Scuderia Ferrari służą klientom Shell.”

Więcej na stronie dla kierowców

Anatomia silnika: W sercu silnika

Silnik czterosuwowy został opatentowany po raz pierwszy prawie 150 lat temu – od tego czasu wiele się zmieniło. Postaramy się wyjaśnić, co dzieje się z paliwem podczas pracy nowoczesnego silnika.

może zainteresuje cię także

Shell V-Power Nitro+

Witaj w świecie Shell V-Power Nitro+ ! To nasze najbardziej zaawansowane paliwa, stworzone by chronić silnik przed osadami i korozją.

Jak jeździć bardziej ekonomicznie?

Nawet niewielkie zmiany w stylu jazdy mogą wpłynąć na oszczędność paliwa. Skorzystaj z naszych wskazówek i dowiedz się, jak zajechać dalej za mniej!