Jump menu

Main content |  back to top

Słowo „Shell” pierwszy raz pojawiło się w 1891 r. jako nazwa firmowa nafty przewożonej na Daleki Wschód przez Marcusa Samuela i jego firmę. Małe przedsiębiorstwo w Londynie zajmowało się na początku handlem antykami i orientalnymi muszlami morskimi. W 1897 r. Samuel założył Shell Transport and Trading Company.

Pierwszym logo w 1901 r. była muszla małża. W 1904 r. zmieniono ją na muszlę Pecten, czyli przegrzebka, i to ona nadała korporacji element wizualny i nazwę firmową.
W 1897 r. Samuel założył Shell Transport and Trading Company. Pierwszym logo w 1901 r. była muszla małża. W 1904 r. zmienioną ją na muszlę Pecten, czyli przegrzebka, i to ona nadała korporacji element wizualny i nazwę firmową.

Dlaczego Muszelka?

Ewolucja logo Shell w latach 1900 - 1948

Firma nazywała się „Shell”, a każdy tankowiec Samuela transportujący naftę na Daleki Wschód otrzymywał nazwę innego rodzaju muszelki. Muszla być może pochodzi z herbu rodzinnego jednego z partnerów biznesowych, pana Grahama, który importował naftę Samuela do Indii i objął funkcję dyrektora Shell Transport and Trading Company.


Po odbyciu pielgrzymki do Santiago de Compostella w Hiszpanii, rodzina Grahamów przyjęła symbol muszli św. Jakuba. Przez lata wizerunek symbolizujący Shell zmieniał się zgodnie z bieżącymi trendami w projektowaniu graficznym. Projektant Raymond Loewy stworzył i wprowadził obecny symbol w 1971 r.

Dlaczego czerwony i żółty?

Ewolucja logo Shell w latach 1955 - 1999

W 1915 r. spółka Shell w Kalifornii budowała pierwsze stacje usług i istotne było, aby wyróżniały się one wśród konkurencji. Zdecydowano się na jasne kolory, aby nie urazić mieszkańców Kalifornii, i z uwagi na silne powiązania tego stanu z Hiszpanią wybrano kolor czerwony i żółty.


Obecne kolory utwierdziły się w ciągu kilku lat, najbardziej znacząco prawdopodobnie w 1995 r., kiedy to jasne, przyjazne klientom Shell Red i Shell Yellow wprowadzone zostały, aby promować nowy wizerunek handlowy firmy. Muszla Shell jest jednym z największych symboli marek XXI wieku.

Narzędzia strony