Jump menu

Main content |  back to top

Najnowsze informacje prasowe

Wiedza i doświadczenie czy młody duch i otwarty umysł?

Które pokolenie lepiej radzi sobie za kierownicą? Wyniki badania efektywności jazdy „Bitwa Pokoleń Shell FuelSave”, prezentującego różnice pokoleniowe wśród polskich kierowców.

Warszawa, 6 maja 2014r. – Poziom umiejętności jazdy samochodem, reprezentowany przez starsze i młodsze pokolenie oraz różnice w jego postrzeganiu, to temat często powracającej debaty. Przy okazji tegorocznej edycji Shell Eco-marathon, w ramach kampanii Shell FuelSave, firma Shell przeprowadziła badania efektywności jazdy młodszego (18-30 lat) i starszego (50—65 lat) pokolenia kierowców. [1] Jego celem było ustalenie, które pokolenie przykłada większą wagę do ekonomicznej i ekologicznej jazdy, jak również, które z nich wprowadza dobre praktyki prowadzenia pojazdu w życie.

Bezpieczni i spokojni

80 % polskich kierowców postrzega siebie, jako bezpiecznych, spokojnych lub pewnych. Co do tego jesteśmy zgodni niezależnie od wieku. Równocześnie, niemal 50% kierowców uważa, się za kulturalnych.  Nie oznacza to jednak, że wszyscy jeździmy tak samo. Dwa razy więcej młodych kierowców uważa, że jeździ pewniej, szybciej i czerpie z tego większą przyjemność niż starsze pokolenie. 44% starszych ankietowanych określiło siebie, jako „Rozsądnych kierowców”, czyli osoby, które potrafią i lubią jeździć a z równowagi nie wyprowadzają ich inni użytkownicy ruchu ani słabe warunki na drodze. Młodzi najczęściej określają się mianem „Drogowego spryciarza” – wskazało na niego 27% ankietowanych z niższej grupy wiekowej. Charakteryzuje on osoby lubiące prędkość, ale niełamiące przepisów. Takie, którym zdarza się szarżować na drodze jednak bez podejmowania ryzyka.

Najlepszy kierowca w rodzinie?

Na próżno szukać rodziny, w której choć raz nie doszło do wymiany zdań na temat tego, kto jest lepszym kierowcą. Wyniki badania „Bitwa Pokoleń Shell FuelSave” burzą stereotyp młodych kierowców przeceniających własne możliwości. Badanie pokazuje, że tylko ¼ z nich uważa się za najlepszych w rodzinie, wskazując na to miejsce rodziców (42%). Jednocześnie, pomimo pozytywnej opinii, jaką cieszą się starsi kierowcy, nie czują się oni autorytetem w kwestii poruszania się na drodze.

Staramy się jeździć ekonomicznie

„Podczas, gdy młodzi naukowcy i inżynierowie przygotowują swoje futurystyczne, super wydajne pojazdy na europejską edycję Shell Eco-marathon 2014, Shell inspiruje kierowców wszystkich pokoleń, żeby prowadzili bardziej efektywnie i rozsądnie. Robimy to, prezentując badania efektywności jazdy „Bitwa Pokoleń Shell FuelSave”. Wierzymy, że korzystając z właściwego paliwa – na przykład z Shell FuelSave – oraz wprowadzając kilka zmian w codziennych nawykach, wszyscy kierowcy, nie tylko młodzi liderzy efektywnej jazdy Shell Eco-marathon, mogą z powodzeniem realizować imperatyw oszczędnej jazdy.” - mówi Agata Hinc, rzeczniczka prasowa Shell Polska.

Wygląda na to, że jesteśmy na dobrej drodze - coraz częściej przywiązujemy wagę do efektywności naszej jazdy. 80% badanych kierowców zadeklarowało, że jest zainteresowanych poszerzeniem swojej wiedzy w zakresie ekonomicznej jazdy. Natomiast, ponad połowa Polaków (56%) uważa, że już jeździ ekonomicznie. Przy czym to starsze pokolenie chętniej stosuje zasady eco-drivingu w codziennym życiu. Płynną jazdę praktykuje 85% doświadczonej generacji kierowców (młodzi – 65%), opróżnianie bagażnika po każdej jeździe 67% (młodsi – 51%), a ponad 2/3 (69%) wyłącza silnik podczas postoju (młodsi – 58%).

Miewamy złe nawyki

Pomimo starań, polskim kierowcom zdarza się jeździć za szybko. 6 na 10 młodych kierowców świadomie przekracza prędkość, ale tylko 25% zostało kiedykolwiek za to ukaranym. W przypadku starszych kierowców statystyki są dwa razy większe. Szybka jazda to jednak nie jedyne przewinienie, do którego się przyznają. 57% młodych zdarza się prowadzić pojazd bez użycia rąk lub przy użyciu jedynie jednej ręki, podczas gdy wśród starszych kierowców odsetek ten wynosi jedynie 29%.

 

O Shell Eco-marathon

Shell Eco-marathon to jeden z najbardziej innowacyjnych konkursów studenckich odbywający się co roku w Europie, Ameryce i Azji. Zespoły ze szkół średnich oraz uczelni wyższych z całego świata, stają przed wyzwaniem zaprojektowania, zbudowania i przetestowania najbardziej wydajnych pod względem energetycznym pojazdów. Zwycięża drużyna, która pokona najdłuższy dystans na ekwiwalencie jednego litra paliwa.

Poprzez Shell Eco-marathon firma Shell angażuje się w działania mające na celu sprostać rosnącym potrzebom energetycznym pracując wspólnie z młodzieżą i partnerami na całym świecie. Wydarzenie jest także wyjątkową okazją do zaangażowania obecnych i przyszłych liderów, którzy z ogromną pasją szukają zrównoważonych rozwiązań dla światowego wyzwania energetycznego. Shell Eco-marathon, jest inicjatywą globalną. W 2014 roku miał już miejsce w Azji i Ameryce:

  • azjatycka edycja Shell Eco-marathon, 6-9 lutego 2014 roku, Manila,Filipiny
  • amerykańska edycja Shell Eco-marathon: 24-27 kwietnia 2014 roku, Huston,Stany Zjednoczone

Europejska edycja Shell Eco-marathon będzie miała miejsce w dniach 15-18 maja br. w Rotterdamie w Holandii.

W celu uzyskania dodatkowych informacji, zapraszamy na stronę www.shell.com

[1] Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Shell przez instytut badawczy Edelman Berland w kwietniu 2014 roku na grupie 1000 osób w dwóch grupach wiekowych: 18-30 lat i 50-65 lat.

O Shell Polska

Shell działa w Polsce od 1992 roku. Działalność obejmuje biznes Retail (sieć stacji i sklepów Shell, łącznie ponad 450 obiektów w całym kraju, oferujące pełną gamę usług od sprzedaży paliwa po myjnie oraz fast food, karty paliwowe euroShell) i towarzyszący jej program lojalnościowy – Shell ClubSmart.  Nasze oleje i środki smarne z powodzeniem rozwijają się na polskim rynku. Z początkiem 2013 roku biznes Shell Aviation wkroczył na rozwijający się rynek lotniczy w Polsce. Shell Energy Europe był pierwszą zagraniczną firmą, która w 2013 roku uzyskała licencję na handel gazem na polskim rynku. W Zabierzowie koło Krakowa od 2006 roku działa Shell Business Service Centre, które jest jednym z największych centrów operacji dla biznesu działających w Polsce i zarazem jednostką, która wyróżnia się w kraju pod względem zaawansowania zadań i kompetencji pracowników.